Råd om ny kikare !

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Råd om ny kikare !

Post by Håkan N »

Jag funderar på inköp av en ny kikare.

Jag vet att man egentligen behöver fler instrument för olika ändamål, men kommer in mera på det längre ner...

Men kikare är ju i grunden ett 'bino experiance och ett teleskop är ju ett 'telescope experiance'

Jag kan tänka mig köpa den helt nya 50 mm wd field astro Nikonen eller den helt annorlunda ( och mer likt min nuvarande Zeiss ) Kowan med Flourite glas.
Jag kan tänka mig avyttra min 60 mm Zeiss.
Jag är ingen person som omger mig med massor saker utan vill bara ha det jag använder sas, och då går jag all in för det jag vill ha.
Men vad vill man ha. Det finns alltid flera svar på sånt.

Ett alternativ är att behålla Zeissen på 60 mm och 20X vs IS och köpa Kowan på 82 mm och Nikonen 50 mm på ex 10X ( 5 mm pupill )

Som jag lärt mig finns det ett par saker angående kikare och ju mer apertur ju mer ser man, men det har ett pris ( vikt och storlek )
Jag gillar handhålla men tripod är ok också.
En kikare för mig kan inte vara större än den kan transporteras på ett flygplan.
Kowan är på den yttersta gränsen med relativt kompakt chassie fast då 6.2 kg.
Man får in riktigt fina vyer i den och optiken spöar nog det mesta vad jag hört och nu sett själv. ( 20-30-50X )
Inte direkt high-power, men den löser upp en del cluster och DSO ändå.
Std är 32X och ger FoV 2.6 grader och pupillen på 2.6 mm. Det är då ett 14 mm okular.
Option är 21X är ett 21 mm okular och 50X är ett 9 mm okular )

Men ex Kowan är ju ingen kikare man bara springer omkring med och den kan ju absolut inte handhållas ;-)
Priset från Japan anser jag helt ok och drygt 30 tusen. ( ok sen ett gäng tusingar till för 1 eller 2 set okular, samt tull kostnader.

Jag behöver givetvis inte sälja Zeissen men denna blir sas en motsvarande, fast man ser' mer' och bättre optik.
Zeissen är heller ingen man direkt springer runt med men den funkar ha runt halsen och går bra att handhålla.
Men Kowan måste vara perfekt vs många objekt och resor/ändamål, men ok ’stor’ och Telrad gäller dessutom på den.

Mitt huvud case i astron är ju teleskop, men kikare är ett måste.
Jag gillar verkligen se stora objekt och älskar kikare.

I detta kommer då den mera behändiga nya Nikonen in med outstanding FoV.
En ’jätte’ i FoV och OK den tar ju inte upp nåt DSO objekt i upplösning, men måste vara oslagbar på scanna vintergatan och mörka nebulosor som jag gillar mm.
Den är mindre och kan vara en kikare allround för mig mot ett teleskop ( i eller utom tripod )

Den storleken och 2.5 kg tar man med sig enkelt ut och med i ett flyplan.
Jag antar för det priset måste optiken vara oslagbar.

Det finns inga priser än i Sverige, men från Japan är det ca 48.000 kr med frakt.
( hemma här blir det säkert långt över 60, kanske tom 70 tusen )

Köper man en av de första 100 blir man med i en selektiv klubb dessutom.

Jag får säkert 20-25 tusen för Zeissen på e-bay.
Så skippar jag den ev inplanerade Namibia som jag snubbla på gulsot caset..har jag den sas inför Öland & Mariestad.

Vilken skulle du då nån av er ha tagit, 5 mm eller 7 m pupill, se datan nedan i fil.

Ponera man vill handhålla den ibland och man använder den ju för scanning.

Kanske blir 7X som har 7 mm pupill, kanske för ljus tom för LaPalma ?
Vad tror ni ?

http://imaging.nikon.com/lineup/sportop ... /WX_EN.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller kommer man att sakna trycket som mera MagX ger ? ( och aperture dia ? )

Hur skulle 'ni' tänkt ?
Kowan eller Nikonen, eller bägge inkl spara Zeissen.

Båda, eller alla 3 passar ju perfekt bredvid en Dob.
Men Nikonen är helt enkelt ’enklare’ och jag kommer nog välja ha 1 kikare då mitt teleskop intresse är större än en kikare.

Summera lite och återkom ! ( om nån vill. Alla förslag är bra sas.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Råd om ny kikare !

Post by Hans Bengtsson »

Om valet står mellan 7x50 och 10x50 skulle jag tveklöst välja 10x50. Mina pupiller är knappast 7 mm så 7x50 vore att elda för kråkorna. Med 10x50 kan jag däremot utnyttja kikarens hela öppning och dess ljussamlande förmåga. Plus att jag då får en mörkare bakgrund och därigenom kan se svagare stjärnor även av den anledningen.

Mvh
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Råd om ny kikare !

Post by Håkan N »

Hans,

Jag är väl inne på lika spår vs tester har visat hos ett lokal glasögon företag att jag ligger på ca 5.5 mm eller ev max 6 mm i ev totalt mörker.
Men de finns de som påstår det är helt fel att räkna så, men 5 mm pupil ger mörkare och ändå nära 10 graders FoV. Det negativa är ju svårare att hålla. Men i det stora hela är ju detta för tripod oavsett 7X eller 10X.
Jag hoppas att se tester nu på denna kikare och även testa de båda själv från Astrosweden eftersom jag kommer köpa den från dom. ( om nu de tar hem 2 exemplar ?
Detta blir ju en kikare ytterst få kommer att köpa så jag förstår dom vs lagerbruk/förevisning.
Men tester redan nu visar på den mest tekniska kikaren som någonsin tillverkats och direkt mot astrobruk.

Så jag köper nog den när div tester kommer och behåller nog Zeissen ett tag.
Sen får man se om suget på mer drag vs Kowa Highlandern känns intressant.

Priset från Japan på den är ytterst intressant nu på drygt 30 tusen 'bara'
Måste vara ett oslagbart pris.
2 set okular är ca 7.000 kr med frakt och i Euro är de över 2.500 om man köper dom i Europa.

Eftersom jag köpt från detta företag innan är det full service.

http://www.kyoei-osaka.jp/SHOP/kowa-hig ... -sale.html" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Råd om ny kikare !

Post by megrez 90 »

Nyfiken fråga om Zeissen! Var i München för en månad sedan. I butiken "Sauter" hade de ett ex för 1700 Euro! Tittade inte i den, men till det yttre såg den fin ut! Får man så mycket mer på Ebay, så skulle man köpt den :)
Galen i refraktorer :)
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Råd om ny kikare !

Post by Håkan N »

Titta på e-bay så ser du lite priser, men jag vet ju vad de kostar som andra har betalat begagnat och det är en unik och enastående produkt.
Samt nypriset som är mer eller mindre hutlöst.
Min kikare är i princip i nyskick och inte en repa på vare sig kikare eller låda dito.
Den var nyss på Zeiss på reparation för över 10 tusen November 2015 ( dokument finns )
Optiken är i nyskick och testat av Zeiss.
Kan nog ångra mig om jag säljer den för mekanisk IS och 20X på 60 mm ger en outstanding användning och den passar mycket bra på objekt som Andromeda, dubbel clustret är makalöst i den, Plejaderna, M44, Coathanger, Jewel box var kanon ( vilket var förvånande ) och den funkar perfekt att scanna vintergatan med.
Skulle den säljas gäller 20-25 tusen.
När jag köpte den var en Swarovski EL 42 mm ( 8.5X alt 10X ) på tapeten och priset var lika, men jag hade då ingen aning om vad 3 graders FoV var eller vad en 3 mm pupill ger, men det stod från Zeiss att den var bra för astronomi.
Tittade i en Swarro men kände inte suget.
Men flera avrådde mig från 20X eftersom iden med kikare är lite av lågförstoring.

Men när väl jag fick den nerskickad direkt från Zeiss till LaPalma var jag mycket nöjd och kikaren har stått mig varmt om hjärtat.
Den har nu följt med mig world wide, så säljs den kommer jag kanske sakna den enormt men har radat upp mina nya egna ide'r.

En Kowan är en klump man inte bollar med, men ok den är bättre i optiken även om Zeissen är mera 'jet-black' och vissa objekt ger mera sting än i en optisk perfekt 82 mm Kowa (?)
Sedan vet jag om jag kommer gilla mest bara scanna vintergatan i en tyngre hand-hold Nikon extrem wide field ?
Kowan känns som jag vet vad jag ev köper men Nikonen är ett osäkert kort, men tydligen är intresset om en sån kikare stort vad den går för.
En unik kikare det med.
Men i min smak vs Zeissen ?
Det som talar för Nikonen är en mera hanterbar sak än den stora Kowan.
Jag kan inte egentlige se att ha dessa 3 kikare ;-)
Det har inte med ekonomi att göra utan för många kikare helt enkelt !

Nån som är sugen på ett köp ?
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Råd om ny kikare !

Post by Håkan N »

Jag noterade just nu en intressant aspekt vad denna super widefield Nikon presterar.

Se bild på storkeken på Pleiaderna som man kan säga är ett rätt stort och fink kikar objekt.
På 3 graders FoV är det suveränt men på 10 grader ?
Denna bild/vy är på 7X ( över 10 grader ), men jag tänker mig Nikonen på 10X. ( 9 eller nära 10 grader )

http://www.kyoei-osaka.jp/SHOP/nikon-wx-10x50if.html" onclick="window.open(this.href);return false;

T.o.m the mighty coal sack komner rymmas väl i 10X modellen ! ;-))

Denna kikare kommer man inte kunna se objekt som ex owl clustret eller Jewel box och Andromeda kommer se ut som ett mindre cluster i ex min nuvarande Zeiss.
Det makalöst fina dubbel clustert blir till 2 små bollar, men stora mörka nebulosor blir den bra på.
Oavsett hur god optiken är är detta en ytterst, YTTERST speciell kikare ! ( inser det nu.

Det kan inte godgöra mig och vara utan Zeissen !
-Skulle sakna många bra kikarobjekt med bara Nikonen.

Ok, kanske bra bredvid en dob, men skanna per hand och då 2.5 kg ?

Hmm.

Denna måste man se in i .. innan ett köp !!

Trots allt 50-60-70 tusen kronor.
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Råd om ny kikare !

Post by bengtr »

Hej !

Här är en bra sida för att jämföra, räkna och se .. FOV, apparent FOV , pupill, förstoring m.m Både teleskop , kikare, CCD.....

https://astronomy.tools/calculators/field_of_view/" onclick="window.open(this.href);return false;

/bengtr
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Råd om ny kikare !

Post by Håkan N »

Tack.
Jag kan ha sett den innan, men bra att spara.
Den här Nikonen blir inget att studera nåt i detalj utan objekt som dubbelclustret mm blir en lite dunboll bara.
Som med allt annat, det som ger tar också.

Return to “Allmänt”