C8SCT VS EDGE HD800

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

C8SCT VS EDGE HD800

Post by taipan »

Bara undrar, nån som kan förklara skillnaden mellan Celestrons olika modeller?
Edge HD där ju ganska mycket dyrare vid samma diameter.
Söker ett teleskop för planetfoto, mer avlägsna galaxer än Andromeda och närbilder på månen i första hand.
Om man använder korrektor/reducer på båda. Får man plant fält med runda stjärnor på båda varianterna då?
Använder Canon DSLR.

Bara på kul sitter jag o jämför och hittat dessa:
Är Edge HD bättre än C8 fotopaketet lixom?

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... uider.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... eskop.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: C8SCT VS EDGE HD800

Post by Fredrikdb »

Edgen är förberedd så du kan använda dig av Hyper Star utan att ändra något med tuben och fota i F/2

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... apter.html" onclick="window.open(this.href);return false;

om du inte vet vad hyper star är och har lite tid över finns här en video som beskriver det rätt bra och ingående

https://www.youtube.com/watch?v=uziAK_6PDsA" onclick="window.open(this.href);return false;

/F
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: C8SCT VS EDGE HD800

Post by taipan »

Fredrikdb wrote:Edgen är förberedd så du kan använda dig av Hyper Star utan att ändra något med tuben och fota i F/2

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... apter.html" onclick="window.open(this.href);return false;

om du inte vet vad hyper star är och har lite tid över finns här en video som beskriver det rätt bra och ingående

https://www.youtube.com/watch?v=uziAK_6PDsA" onclick="window.open(this.href);return false;

/F

Jo jag har sett det där. Faststar kompatibla kallar dom det väll?
Men..
Astrosweden skriver så här:
"
Den optiska konstruktionen EdgeHD är baserad på den klassiska Schmidt-Cassegrain men speciellt utvecklad för att ge knivskarpa bilder ända ut i kanten på ett flat fokalplan. Detta är speciellt viktigt för den som sysslar med modern astrofotografering, eftersom CCD-chippen är just flata."

Om jag nu köper nått av dessa med reducer för lite mindre brännvidd. Vad vinner jag då med att välja EDG HD? Om jag nu inte är intresserad av Hyperstar?

Vid planetfoto och foto med kameror med små sensorer antar jag att det är som med vanliga objektiv till kameror att ytterkanterna inte spelar nån roll eller? Alltså samma resultat med båda teleskopen..
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: C8SCT VS EDGE HD800

Post by Fredrikdb »

Sitter själv med Meade tuber men Celestron Edge tror jag är liknande Meade ACF en modell med lite vassare och bättre optik än de övriga.

Att tänka på är att alla f reducerare inte är kompatibla med Edge/Acf

/F
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: C8SCT VS EDGE HD800

Post by AstroFriend »

På den gamla konstruktionen, C8 med comacorrector med reducering så vad jag läst klarar den en imagecircle på mellan 18 till 23mm beroende på vilken korrektor och vilket kvalitetskrav man har. Med andra ord fyller den inte ut hela sensorn på en aps-c. Den nya edge med de nya correctorerna skall vara mycket bättre men jag har inte sett några siffror på det.

Skall du planetfota behöver du ingen corrector men möjligen en Barlow som förlänger fokallängden. Du utnyttjar bara den centrala delen precis som du skriver. Månen däremot fyller ut än större yta och på en aps-c sensor vill du återigen ha ett korrigerat fält ända ut i kanten. Kanske inte nödvändigtvis reducerad fokallängd.

Jag hade en C8 för väldigt länge sedan och provade några foton på film, alltså fullframe och utan comacorrector. Blev vinjettering som man kunde vänta sig. Det var just på månen.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: C8SCT VS EDGE HD800

Post by taipan »

Ok. Tackar för svar. Tänkte eftersom båda modellerna kräver correktor för aps-c så undrade jag hur mycket bättre det nya verkligen är. Får försöka leta upp nån test med bilder o se vad som duger åt mig. :)

Man kan väll göra som vissa gör när dom fotar solen när dom använder sweetspot på sensorn antar jag, ta flera bilder och lägga ihop sm en mosaik och därmed undvika kanterna på optiken..
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: C8SCT VS EDGE HD800

Post by AstroFriend »

Här har du sysselsättning för dagen att läsa:
http://www.celestron.com/media/1360271/ ... _final.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Aps-c verkar möjligt med edge 800, fast bäst att höra med någon som verkligen provat.

Bygger du mosaiker klarar du dig med mindre sensor (croppad aps-c) fast blir ju lite krångligare om det samtidigt skall vara långa ecponeringar.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: C8SCT VS EDGE HD800

Post by hbar »

Edge ger ett nästan plant bildfält med mycket lite koma. Den har en inbyggd flattner/korrektor i toppen av röret som håller primärspegeln. Genom att sätta den där så har man större möjlighet att få en optimal strålgång för foto.

Även om man fotografera med en större sensor (tex aps-c) så får du bäst bildkvalitet om du gör detta direkt i primärfokus utan någon extra optik. Vill du reducera brännvidden så skall du använda en reducerare som är gjord för plant bildfält och som inte reducerar koma.

En Edge med rätt brännviddsreducerare skall ge bättre resultat än en vanlig c8a med traditionell reducerare/koma korrektor men har ingen erfarenhet av hur stor skillnaden är.

För planetfoto använder du bara de centrala delarna av bildfältet (och är därmed inte så besvärad av koma) och då borde du få lika bra resultat med en vanlig c8a.

/Håkan
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: C8SCT VS EDGE HD800

Post by Lazze »

Jag har en Edge 8 och ägde en vanlig C8 för sisådär 7 år sen. Den vanliga C8:an gav rejält med koma åt sidorna och jag tycker inte Celestrons 0,63 reducerare/korrektor hjälpte något med det. Vignetteringen har redan nämnts. Däremot var den knivskarp i centrum.

Edge 8:an har jag knappt använt än men den verkar mer svårkollimerad. Jag har bara provat den med dålig polinställning och hade inte korrekt avstånd mellan kamera och reducerare men törs ändå säga att stjärnorna blir bättre i kanterna med Edge:n.
Subjektivt tycker jag att vinjetteringen blev mindre med Edge 8:an, men då använde jag 0,63 reducerare till vanliga C8:an och 0,7 på Edgen.

Men om det bara gäller planetfoto och små sensorer så skulle jag sparat pengar och nöjt mig med vanliga C8:an. I alla fall med vad gäller de 2 C8:or jag provat.

/Lasse
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: C8SCT VS EDGE HD800

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Jag vet inte så mycket detaljer om edge, men intressant det du sa att konstruktionen är så att korrektorn redan sitter i vid grundkonstruktionen, jag hade uppfattat det som om speglarna var av en annan form. Korrektorn sitter då ca halvvägs mellan sekundärspegeln och primär om jag förstod dig rätt. En nackdel med en sådan konstruktion är då är man man fastlåst vid grundkonstruktionen och kan inte byta till andra korrektorer på ett enkelt sätt.

Att jag inte satt mig in i S/C teleskopen är mest för att jag upplever att en Newton rätt byggd eller en APO refraktor blir bättre. Men S/C är verkligen kompakta så det om något är ju ett skäl att studera S/C teleskopen närmare. Möljligen att jag skulle kunna klämma in en C11 i mitt miniobservatorium, fast satsar då nog hellre på en RC 10" och får då ett stort plant fält, korrector i 3" har jag redan från min APO som passar en RC också, praktiskt.

Till en C8 kanske den här korrektor/reducer är ett bra val:
http://starizona.com/acb/Starizona-SCT- ... 1C805.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Den är också bättre dokumenterad och sägs ge en image circle på 27mm, mindre än APS-C.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: C8SCT VS EDGE HD800

Post by hbar »

Lars, det Meade ville med rcx400 (den första i serien) var att ge samma prestanda som en rc konstruktion (dvs ett stort plant bildfält utan koma). De ville dock behålla den sfäriska primärspegeln eftersom det var dyr att göra denna hyperbolisk. Genom att kombinera en specialslipad schmidt platta och en asfärsik sekundär kunde de få prestanda som var ungefär samma. De valde då också att göra det med den kortare brännvidd (f8) på bekostnad av en större sekundär spegel.

Då rcx400 blev för dyr att tillverka så behöll de grundkonceptet i sin efterföljande afc men gick ifrån den fasta primärspegeln och gör både f8 o f10 varianter. Celestron valde i sin lösning att istället sätta en korrektorlins i strålgången efter sekundärspegeln och vad jag vet endast f10. Vilken av dessa som ger bäst prestanda har diskuterats mycket på nätet men fotografiskt så tycker jag personligen f8 borde vara att föredra.

Du får se strålgången som den kommer ut ur systemet. Det finns ingen anledning att byta den fasta korrektorlinsen utan se det istället som en välkorrigerat teleskop och den modifiering som man i efterhand gör för att förkorta eller förlänga brännvidden sker på samma sätt som för ett rc teleskop (eller en välkorrigerad refraktor).

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: C8SCT VS EDGE HD800

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Tack för informationen. Jag tänkte bara på att det som var bra när teleskopet tillverkades kanske inte är bra 5 år senare och då vill man ha en bättre korrektor till ex. Då är det bra om det är enkelt att byta.

Vad gäller RC teleskop, har ju tittat på en ev. GSO RC 10", det är visserligen ett bra korrigerat fält redan från början. Men skall man utnyttja det till max typ fullframe och större rekommenderas även i detta fall en korrektor. Det är den jag tänkte ta från min refraktor som lyckligt nog även rekommenderas för detta RC teleskop, ja även andra antar jag.

Just nu är intresset lite svalnat med de eländiga observationsförhållanden som råder, kanske vaknar upp igen när observatoriet blir klart. Tyvärr håller de på att sätta upp gatlyktor längs cykelbanan i närheten lagom till observatoriet blir klart, eländes elände :-(

Ursäkta, gled nog ifrån trådens ursprung lite nu.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: C8SCT VS EDGE HD800

Post by taipan »

Ok. Min tanke var lite att om jag använder min Canon DSLR(60 eller 7d) och en reducer på C8 så skulle bilden bli tillräckligt högupplöst för att man skulle kunna croppa bort de dåliga stjärnorna/vingetering längst ut. Men det beror ju såklart på hur nära mitten problemen börjar samt att 1300mm kanske är ganska mycket för DS-foto eller tom en fulldisk på månen..
Ska fundera lite, det är månen, planeter och avlägsna galaxer jag vill nå i första hand, därför jag börjat titta på dessa teleskop. Samtidigt måste jag tänka på att min montering nog är i minsta laget för dessa så vill inte gå högre upp i dimensionerna...
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: C8SCT VS EDGE HD800

Post by taipan »

Satt o drömde lite på nätet och stötte på den här:

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... -tube.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Innom budget med maginal, verkar passa min kamera och har lite längre brännvidd på dryga 1600mm. Med sina 8" bör den väll med en Barlow fixa planeter o närbilder på månen? Med en reducer även lite större DS objekt??
Vad är haken med detta teleskop??
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: C8SCT VS EDGE HD800

Post by hbar »

Ingen direkt hake men eftersom konstruktionen i sig är dyrare att tillverka och kräver mycket noggrann montering för att prestera bra så kan det vara risk för att man får ett mindre bra exemplar. Skulle det behöva kollimineras om så är detta svårt att göra på en rc. Det kan också bli problem med back-fokus i vissa situationer.

Får man ett välfungerande exemplar så är det en prisvärd lösning.

/Håkan