Christian Sasse

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Christian Sasse

Post by Håkan N »

Vi var ju på en dagstripp till ett närliggande observatoriepark i Australien kanske 20 minuter från hotellet där Oz Sky var, och i en hall full med stora amatör foto teleskop i alla dess former kom det ju en snubbe i vit Porsche in och han berättade lite om vad som hände där, sedan pratade jag lite med honom, och det visade sig ju att han bott i Sverige och Västerås, och var väl insatt var Falun var och hade nån ingift i släkten från stan tyckte jag han sa.
Ja ibland är världen liten.
Inte nog med det, han hade obsat med Timo också, och vad jag förstod visste inte Timo om han huserade i Australien numera ( eller ? )
Jag kan säga vi som var med i gruppen, och vi fick ju se betydligt större teleskop i parken var den här hallen laddad med prylar ( man själv kunde ta in ) och man såg hur folk slickade sig om munnen !
Han verkar sälja timmar för fotobruk, och jag sökte lite på honom via internet nu.
Läs lite om historien hur allt började i trädgården i Västerås år 2000 ! ;-)

Den här mannen gillar astro, det inser man.

Hade jag varit inom astro foto är det här ett bra deal istället för att lägga en massa pengar ( eller lite pengar ) på utrustning och se enbart moln.

Vad jag förstår finns det en liknande parker han har i NM/USA mm.

http://www.itelescope.net/dr-christian-sasse" onclick="window.open(this.href);return false;

https://twitter.com/sassephoto/status/8 ... 0679123968" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.itelescope.net/sky-tours" onclick="window.open(this.href);return false;

---

Jag "våndas" nu för vad man ska göra/planera in härnäst.
Man kan inte göra allt..
IVT, Frankfurt nu inom kort. Sten Arne är där med bino dobben.
Satsa på komma in på OSP, alt åka till östekusten vs eclipsen. ( det suger i tarmen att se Mel's nya 25'a !
Oz Sky fall ( deras vår ) vs galaxy seson i Oktober. Samt bila till Guldkusten 1 vecka.
December 3-4 veckor i La Palma hos Hosinskys ( Mead 16" ) alt på Casa El Polear ( trevligt hus med pool ) eller rum hos Athos Astro med 16-20-25" att hyra.
Sydamerika, Peru/Chile våren 2018. ( denna resa kan dock göras i framtiden.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Christian Sasse

Post by Hans Bengtsson »

Detta var en intressant beröringspunkt mellan svensk amatörastronomi och iTel, den kände jag inte till tidigare. Jag vet inte om någon svensk amatörastronom har använt iTel-utrustningen som står i Australien, men däremot har medlemmar av variabelsektionen regelmässigt under åtskilliga år gjort BVR-mätningar med iTel-teleskopen T5 och T21 som båda finns i New Mexico (senast igår!).

Att använda fjärrteleskop för avancerad amatörastronomi är mycket smart. Det finns inget som säger att amatörastronomer personligen måste äga instrumenten de använder, yrkesastronomerna gör det aldrig.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Christian Sasse

Post by ThomasK »

Jag har använt iTelescope sedan 2013 och gjort närmare 3000 variabelobservationer med deras teleskop, så en liten bit av den vita porschen har nog finansierats av mig. ;)

Jag har dock inte använt teleskopen i Australien utan dem i New Mexico som täcker in norra stjärnhimmeln där våra 50 bortglömda miror finns. Det är i första hand för det projektet jag använt iTel. En fördel med iTelescope är att man har rätt att reklamera dåliga bilder, det har funkat bra och jag har alltid fått tillbaks pengarna för de jag reklamerat. Även i New Mexico är vädret inte alltid bra och ibland blir det tekniska fel på teleskopen, som att fokuseringen eller följningen inte funkar.
Thomas Karlsson
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Christian Sasse

Post by Datarolf »

Även jag har bidragit till finansieringen av Porschen (och kanske också till teleskopen) eftersom jag tycker det är intressant att använda iTelescope, som den oförskräckta amatör jag är. Jag har provat flera av teleskopen i USA och så sent som i lördags tog jag den här bilden på Carina-nebulosan med ett av de större instrumenten nere i Australien.

Det är förstås lite fusk jämfört med att fotografera med egna grejor, men bilderna blir ju så bra. Bilden nedan är totalt 105min uppdelat LRGB och Ha integrerat i Pixinsight. Använt teleskop är deras t31, en reflektor med öppningen 500mm och brännvidd ca 2250mm. En invändning är förstås att det kostar en del pengar, dock var det rabatt i lördags för månen var uppe och störde. Generellt är jag i alla fall mycket nöjd med det jag fotograferat med iTelescope.

Vänligen

Rolf J

Image
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Christian Sasse

Post by Håkan N »

Rolf !
Snyggt.
Sasse verkar vara schysst och utrustning, kvalitet och service kostar.
Det är väl inget fel att ha egna grejjer eller köpa datan.
Du får ju kvalitet och södra himlen.
Du kan inte processa Eta Carinea från din gård ( om du bor här samt 5 månaders ljusa nätter.
Antar du kan tanka en hel del innan du har finasierat ditt eget observatorium och du kan välja objekt.
Jag tycker iden är klockren om man är inne i astrofoto.
Men det är ju lika på visuella sidan, om man kan/gillar att resa att hyra ett teleskop ( alt besöka star partyn.
Jag pratade idag med Kai på Athos på LaPalma ang December.

Ang objektet Eta Carinea.
När jag var där tog jag Telraden in där det var som ljusat och det slog aldrig fel - kom direkt in på objektet 'little man'
Jag vet inte hur stort det är men perfekt kring 100X.
Ville jag se nyckehålet var det i området och använde då 8 mm okular.
Jag har sett kort på Eta Carinea ( som du nu tog ) med hur stort är 'running man' i objektets helhet ?
Det jag tror var 'running man' var en vinkel med massa objekt i och en starkare stjärna intill.
Ett mycket vackert objekt och för mig en ev favorit.
Men kan nåt objekt egentligen ta Tuc 47 eller Omega clustret..
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Christian Sasse

Post by timokarhula »

Igår Skypade jag två timmar med Dr Christian Sasse. Han hade blivit viral nyligen efter ett time-lapse foto han tog nere i Siding Springs. Istället för sedvanliga, cirkulära stjärnspår körde han exponeringar mot södra Vintergatan vid lämpliga intervall. Det är samma teknik som används för att fånga en solförmörkelses faser från början till slut. Egendomligt att ingen annan har gjort detta mot natthimlen och Vintergatan? Slutresultatet ser ut som ett kaleidoskop av stjärnor. Christian blev kontaktad av National Geographic och hamnade i TV-nyheterna mm. Han ska träffa fysikern Brian Cox som uppmärksammade hans bilder. Igår fick jag hjälpa Christian labla Deep-Sky objekt på hans fina foton.

http://www.ctvnews.ca/video?clipId=1123 ... 057b85bd52" onclick="window.open(this.href);return false;

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Christian Sasse

Post by timokarhula »

Här kommer en bild av supernovan i NGC6946 som Christian Sasse tog och vars exponering han programmerade medan jag Skypade med honom i onsdags. Bilden är tagen med ett av hans 17-tums Planewave-teleskop i Spanien igår morse 18 maj klockan 4h UT. Exponering 3x5 minuter i RGB (tror jag). Kul att se när han online knappade in önskade exponeringsdata mm. Såg så enkelt ut.

/Timo K
Attachments
Supernova SN2017eaw i NGC6946
Supernova SN2017eaw i NGC6946
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Christian Sasse

Post by Håkan N »

Timo !

Den här Sasse ligger verkligen på om astron !
Jag pratade med Shane på Dream om honom och varför jag inte såg ett Dream därnere i Australien.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Christian Sasse

Post by timokarhula »

Christian bad mig länka till en sida där han beskriver hur han tog sin roterande vintergatsbild från Siding Springs.

https://cosmicclock.space/blogs/news/the-cosmic-clock" onclick="window.open(this.href);return false;

/Timo K

Return to “Allmänt”