nybörjar teleskop

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
mohammed au
Posts: 2
Joined: 2017-04-03 19:44:08
spamtest: JA

nybörjar teleskop

Post by mohammed au »

hej
jag hade tänkt att köpa ett teleskop http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... 150p-6-tum" onclick="window.open(this.href);return false; tycker ni att det är någon ide att köpa ett sådant när man bor i en liten stad men kan fortfarande se många stjärnor i staden vad kan man se med teleskopet kan man kolla på många deep sky obejekt och om detta teleskopet inte passar vilket annat teleskop ska jag köpa :D :D
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: nybörjar teleskop

Post by wilt »

Hej och välkommen till Astronet!

Jag tycker det här är ett bra val, mycket teleskop för pengarna om man är intresserad av att observera deep sky visuellt och har en budget på runt 3000 kr.

Sen har man det här med att lära sig hitta på himlen och att träna sig att se djuprymdsobjekt, vilket är icke-trivialt och kräver övning, stjärnkartor med mera, men som samtidigt är en rolig utmaning.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: nybörjar teleskop

Post by ThomasK »

Med det teleskopet ska du kunna se alla Messier-objekten utom de allra sydligaste + många fler DSO, även från en mindre stad. Tyvärr är det utbredda objekt som nebulosor och galaxer som påverkas mest av ljusföroreningar. Punktformiga objekt som stjärnor påverkas inte alls lika mycket. Planeter och månen funkar också alltid. Se bara till att du har en observationsplats där inga lampor lyser direkt på dig. Himmelns transparens och om månen är uppe eller inte har också stor påverkan hur "djupt" man kan se.
Thomas Karlsson
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: nybörjar teleskop

Post by magnahrl »

Hej!

Perfekt nybörjarteleskop. Lätt att använda. Lång fokallängd f/8 som gör att kollimeringen håller sig bra och är lätt att kollimera vid behov (köp en laserkollimerare också). Tillräckligt stor öppning för att se massor med intressanta objekt. Parabolisk spegel = skärpa! Otroligt bra pris. Jag har 50+ år med teleskop under stjärnhimlen och skulle jag backa bandet och börja om från första teleskop skulle jag utan tvekan börja med denna klassiker -6" f/8 Newton. Men när jag blev biten av astrohobbyn var ett sådant här fint teleskop så dyrt att det fanns ingen ekonomisk möjlighet för köp. Fick nöja mig med en 4" f/9 Newton..

Lycka till,
Magnus

Return to “Allmänt”