Av jord är du kommen

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Av jord är du kommen

Post by Jim »

Jorden har mer än en gång visat att vårt klimat kan verkligen ändras, vid en period tog mossorna över och ledde till en
massdöd för de mesta levande organismer för att mossorna käkade upp allt syre eller såg till att där inte blev något
nytt, tror det var 460 miljoner år sedan, man glömmer ju med åldern.

Med den mängden mossa jag slåss mot i min gräsmatta kan jag iaf säga att Inte hos mig iaf. Jorden är tuff och tål
mycket, men inte DDT, Kol-verk osv. Jo på det stora hela tål vår planet och den klarar mycket om vi bara lär oss,
frågan är eg. om vi skiter i att den blir vårt solsystems nästa planet utan atmosfär eller om vi kan göra något för att förhindra den planetära utvecklingen.
Idag (2017-04-15) är det ca 1 månad sedan jag hade en hyfsat klar kväll här i Skåne. Får våra barnbarn se natt himmlen?
Är det vårt fel? eller bara en planetär utveckling av Tellus eller är jag bara gnällig?
Lägger min bästa bild här där nytt liv tillverkas
v2pic32.jpg
Gissar att vi fixar det, vi lär oss dagligen.
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Av jord är du kommen

Post by ragge »

Jag tror att människor har alltför kort tidsperspektiv för att kunna dra några intuitiva slutsatser om temperatur/moln/fukt/mossa trender. Men jag googlade lite på molnstatistik och fann en intressant sida : http://mruzik.com/Warming/Science%20of%20Clouds.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Men låt oss undvika den politiskt heta debatten om hur stor människans påverkan är på klimatet. Jag drar inga slutsatser på den punkten av det som presenteras, för det kan ju finnas mycket som inte tas upp på den hemsidan. Men de enskilda diagrammen kan väl knappast ifrågasättas, som tex solaktivitetens påverkan på vårt klimat. Och att södra Kalifornien verkar vara platsen att emigrera till.

Snygg bild förresten !

Ragnar

Return to “Allmänt”