Synfält i Galileos "största" teleskop?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Synfält i Galileos "största" teleskop?

Post by megrez 90 »

En fråga dök upp, som jag fann mycket intressant! Galileos största teleskop, var vad jag vet, en 38mm med 33x förstoring! Eftersom det var en negativ lins som okular, måste det ha varit som att titta i ett sugrör! Någon som vet hur stort synfältet var? Eller någon som vet brännvidden på objektivet? I det senare fallet kan man (om man har formeln!) räkna ut synfältet! Tacksam för svar! (Han måste fått panorera för att se Jupiters månar.)
Galen i refraktorer :)
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Synfält i Galileos "största" teleskop?

Post by Hans Bengtsson »

Jag tror att synfältet hade en diameter av ungefär en kvarts grad.

Mvh
Hans Bengtsson
stempels
Posts: 17
Joined: 2014-03-28 15:25:16
spamtest: JA

Re: Synfält i Galileos "största" teleskop?

Post by stempels »

Det finns en 'galileoscope' på marknaden, med bland annat ett negativt okulär. Om man använder den så ligger pupillen långt in, och synfältet täcker bara en del av månskivan. Det är verkligen imponerande att han kunde göra så fina ritningar av månen trots begränsningarna. Och det förklarar också varför hans månritningar inte helt stämmer överens med verkligheten.

Galileoscope har inte helt identiska egenskaper som Galileos eget, men det var i varje fall tänkt att ge en liknande upplevelse.
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Synfält i Galileos "största" teleskop?

Post by megrez 90 »

Jodå, jag har ett sådant (till salu!) men det är en achromat med 500mm brännvidd! 38mm:aren torde vara en bra bit över en meter, så synfältet borde bli rejält litet! Ingen som har mer exakt brännvidd och formel för mer noga beräkning?
Galen i refraktorer :)
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Synfält i Galileos "största" teleskop?

Post by Hans Bengtsson »

Här hittar du data:

http://catalogue.museogalileo.it/object ... e_n01.html" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Synfält i Galileos "största" teleskop?

Post by timokarhula »

Inget Televue Ethos okular precis. Okularets skenbara synfält var enligt siffrorna bara 5º.25. Vad har ett sugrör för AFOV? :D

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Synfält i Galileos "största" teleskop?

Post by Peter R »

En av höjdpunkterna under Astronomiåret 2009 var utställningen av ett av Galileos teleskop på Nobelmuseet i Stockholm.
Jag vet inte om det var det största teleskopet men jag minns att frontlinsen var stor som en gammal 25-öring (om någon minns hur små de var :D ). Utställningen runt teleskopet var väldigt omfattande och bl. a. olika optiska konstruktioner simulerade de optiska egenskaperna och begränsningarna. Det var altså inte bara ett sugrör men det var också behäftat med alla tänkbara optiska fel.
Jag var väldigt rörd när jag lämnade utställningen.
(Han måste fått panorera för att se Jupiters månar.)
Jag gjorde en analys av en av Galileos mest berömda månteckning som visar en stor rund krater som har varit ett diskussionsämne i över 400 år. Jag läste flera gamla artiklar och gjorde simuleringar i StarryNightPro och Vitual Moon Atlas för att hitta tillbaka tidpunkten för observationen då fasen och librationen skulle stämma. Det visade sig att det inte gick och förklaringen ligger troligtvis i det minimala synfältet och att Galileo därför möjligtvis gjorde delskisser som han sedan förde över till en heltäckande månbild, lite som när vi gör månmosaiker, men den ser ut att vara sammansatt av bilder över minst 2 dagar. http://www2.lpod.org/wiki/November_22,_2014" onclick="window.open(this.href);return false; .

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Synfält i Galileos "största" teleskop?

Post by Hans Bengtsson »

En intressant sak är att den klassiska uppgiften om tubdiametern (37 eller 38 mm) nog har fått många att glömma bort att objektivets diameter var futtiga 15 mm. Bilden som teleskopet gav var extremt blurrig, det skapade problem för Galilei när han skulle övertyga andra om det som han såg: dom flesta som tittade såg i stort sett ingenting!

Teleskopet med objektiv 15 mm hade Galilei byggt själv. Men teleskop hade byggts tidigare, bland annat av Hans Lippershey. Man kan undra hur litet objektiv Lippersheys teleskop hade, vi vet att förstoringen var 3 x. Lippershey sökte patent, men ansökan avslogs med en motivering med innebörden: "alla vet redan hur man tillverkar ett teleskop".

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Synfält i Galileos "största" teleskop?

Post by megrez 90 »

De här data tillhör det mindre med ca 20x. Men hur är det med den jag nämde? ca30x och tydligen en tub med över 1200mm brännvidd! Längre tub och högre förstoring! Hur mycket var den nedbändad till? 20mm?
Galen i refraktorer :)
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Synfält i Galileos "största" teleskop?

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Varför inte mejla till Galileo-museet och fråga?

info@museogalileo.it

Här är en länk som kan vara intressant:

http://www.brayebrookobservatory.org/Br ... /greco.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh
Hans Bengtsson

Return to “Allmänt”