Formel för magnitud utifrån intensitet

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Einel
Posts: 5
Joined: 2016-05-15 17:26:27
spamtest: JA

Formel för magnitud utifrån intensitet

Post by Einel »

Jag har tagit bilder av en stjärna innehavandes en exoplanet och använt ett program som visar värdet för intensiteten. Nu skulle jag vilja beräkna magnituden utifrån dessa värden - men har såklart redan fastnat...

Jag försöker slå ihop olika formler osv. osv. men får helt enkelt inte till det så min fråga är om någon åtminstone skulle kunna börja leda mig i rätt riktning här, så att säga, eller ge förslag på någon formel med källa?

Tack på förhand! :D
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Formel för magnitud utifrån intensitet

Post by ThomasK »

Formeln för att omvandla intensitet till magnitud är:

mag = 2.5 * log10(intensitet).

Intensiteten brukar man beräkna som summan av alla pixelvärden i en cirkel runt stjärnan. Från varje pixel får man innan man summerar dem först dra ifrån medelintensiteten av bakgrunden som man brukar mäta i en yttre cirkel runt sjärnan där stjärnans ljus inte längre påverkar.

Den magnitud man får fram på detta sätt brukar kallas instrumentell magnitud. För att koppla värdet till ett etablerat magnitudsystem som t.ex. Johnson V, måste du också mäta på en annan stjärna på bilden med känd magnitud och kalibrera dina magnitudvärden med formeln:

Vv = Vj - ij + iv

(Vv: V mag för målstjärnan, Vj: V mag för jämförstjärnan, ij: instrumentell mag för jämförstjärnan, iv: instrumentell magnitud för målstjärnan)
Thomas Karlsson

Return to “Allmänt”