Astronomi-Utomlands-semester

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by timokarhula »

Håkan N wrote: En i USA sa att det bästa han någonsin sett var när dom körde ut honom på Nasca slätten i Syd Amerika mitt i natten.
Han sa han aldrig sett nåt liknande nån gång och han har jobbat med astro i över 50 år.
Vet inte höjden där.
Jag besökte Nazca-platån i Peru vid midsommar 1996. Den ligger på ca 500 meters höjd. Observerade bara från Hotellet Nazca Lines och de hade besvärande strålkastare på området. Säkert var det totalmörkt ute vid de mystiska kilometerlånga figurerna i öknen som endast kan uppfattas från luften (som jag också bevittnade från en Cessna). Däremot observerade jag natthimlen veckorna innan från Altiplano och Inka-leden på knappt 4000 meters höjd. Därifrån såg jag för första gången stjärnor av åttonde magnituden med blotta ögat. Komet Hale-Bopp syntes med blotta ögat nästan ett år innan perihelium. Mörkret och transparensen var bästa möjliga, i klass med W.A., Namibia och Sydafrika. Seeingen var däremot medioker.

/Timo K
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by skygazer »

Fantastiska historier och information guld värd! Jag skall läsa allt noggrant och leta runt vad som finns där ute. Hade varit roligt med att resa utomlands och observera.

Flyttade från Sverige och bodde många år i södra Spanien som barn, (fastlandet), och när vi åkte upp i bergen, inte alls långt från staden jag bodde i, var det en upplevelse jag inte kan glömma. Trodde att jag då som barn kunde stjärnhimlen, men när vintergatan dök upp klar och tydlig blev jag så överväldigad att jag i början inte kunde urskilja konstellationerna, magiskt!
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by Håkan N »

Ta en resa till Fuerteventura och ta en kikare med dig.
Kolla vad du ser, besök klubbar mm och återkom med info !

-----------------

Ang astro på LaPalma vet jag vad SQM värdet var och jag såg ju diset i horizonten ut mot Atlanten och det var illa mot norr.

Men det jag bara slänger ur mig som 'seeing' är vad 'jag' ser utöver SQM dosan säger mig, sedan vet jag om jag ser dis och om jag ser vintergatan.
Men hur var seeingen ?
Men hur var transparensen ?
Inte en aning, men vintergatan var rätt ok ( inte perfekt ) på 200 meter och jag såg M44, M31 med botta ögat.

Athos sa till mig det var utmärkt visuellt väder på västsidan på LaPalma på 900 meter ( obs i shorts ) under förra årets hela vår/sommar/höst.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by Miska »

Min kompis är bosatt på ön och håller workshops inom astroscapefotografi.
Han jobbade förut med Stars by Night från Corralejo, men efter att hur de behandlade honom med lönerna så började han köra sitt eget race och har klarat sig finemang med det. Han kan hela ön utantill både som dagtid så som nattetid.

Om jag nu får råd så sticker jag dit redan nu i slutet av april/början av maj när det är nymåne och fotar Vintergatan när den är på väg att resa sig över himlen. Men nästa runda dit blir definitivt med monteringen.

För mig gör det inget att ön består av 99,8% sand och sten. Det ska vara torrt för att man ska se något.
Den här tog jag därifrån sist jag besökte ön: http://astronet.se/view_image.php?id=4141" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by Håkan N »

Det låter perfekt.
Återkom med info.
Torrt ( varmt ), sand å sten så kan det bli bättre med astro på det. ( Vet de gör Malvesia där å ;-)

Mitt favoritställe på planeten är öster om LA, kargigt och öken och närheten till LA med socal väder ( ej fukt och sol.
Med det råder då oklarheter med det här med vara högt vs transparensen vs lågt och öken.
Sahara Sky Hotel tror jag var på ca 700 meter ( öken.. ), men vad det 'dallrade' där i värmen.

Jag ska definitivt åka dit vad det lider till Fuerteventura !
LaPalma är mycket vacker ang läget med vulkanen och naturen, men där astron är som bäst får avgöra på dessa kortresor.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by Miska »

La Palma och La Gomera är väldigt vackra öar, precis som Lanzarote norr om Fuerte, men problemet med dem är att de är så pass små och kompakta att städernas belysning dödar seeing, likaså är det med Gran Canaria. Teneriffa och Fuerte är nog lämpligaste öarna där Fuerte vinner pga torra luften och seeing på alla höjder. Teneriffa har goda egenskaper högt upp på Teide.

En annan liten rolig bild jag knåpade ihop sist jag var på ön:
Image

Det är jag på bilden med min lightsaber.
Vi stod söder om El Cotillo på västkusten där det finns sanddynor vid stranden. Jag ställde mig på toppen av en med min Star Wars-dräkt, lightsabern lysandes och tittade bakåt, och vi knäppte en bild med min kamera. Sen knåpade jag ihop en bild med samma brännvidd av Vintergatan och sammanfogade bilderna med Photoshop för att få det så som det är på bilden. Man ser klart och tydligt lite nebulosor, bl.a Hästnebulosan, Lagoon och Trifid nebulosorna, M6, M23, M24, Omega och Eagle nebulosorna, M25, M26 osv osv. Listan kan göras lång.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by Håkan N »

Ja alla har vi våra böjjelser, ( starwars dräkt ) ha ha !

Men fin bild på vintergatan.

Så det blir ev transparens ( god ) där.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by Miska »

Håkan N wrote:Ja alla har vi våra böjjelser, ( starwars dräkt ) ha ha !

Men fin bild på vintergatan.

Så det blir ev transparens ( god ) där.
Jag är egentligen en Trekkie snarare än en Star Wars-fan.
Tror mer på faction än fiction, för allt börjar luta mer och mer på Gene Roddenberrys noveller när det kommer till rymdfärder. :)
George Lucas rökte på lite för mycket när han skapade Star Wars. Rymdsamurajs, förfallna ninjor, geishor, robotar som pratar miljoner språk, Andromedagalaxen med i filmen på en scen där de fixar till Lukes hand på plats efter att han förlorat det pga Darths lightsabersving.

Tack, rätt nöjd även om jag inte fick de "rätta färgerna" pga omoddad kamera.
Förhoppningsvist kommer jag kunna fota det med rätta färger innan det är försent då mänskligheten vill så gärna döda allt vackert.

Åk dit så blir du häpnad hur pass bra du ser stjärnorna när du lämnat en stad.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by Hans Bengtsson »

Jag är också övertygad om att Fuerteventura är en ypperlig plats för amatörastronomer att bedriva sin hobby på. Till stor del fritt från ljusföroreningar och inte minst är det mycket torr och genomskinlig luft som dominerar. För professionella observatorier gäller förstås att höjden över havet ska vara stor, som på La Palma eller Teide, för att man mera konsistent ska hamna ovanför inversioner. Men på dessa helt optimala platser har knappast hobbyastronomer tillträde. Så Tefia-observatoriet på Fuerteventura känns mycket spännande, faktiskt. Dessutom finns ett vandrarhem strax intill, och en lokal astronomisk förening.

Någon som funderat på ifall exempelvis SAAF kunde se ifall det gick att anordna en gemensam resa dit? I så fall kunde förslagsvis observatorium + vandrarhem + observatorieansvarig hyras under en vecka eller så?

Bara som en tanke.

http://www.fuertenews.com/82-editorials ... tober-2014" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.astronomiafuerteventura.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by hbar »

En gruppresa som Hans föreslog vore mycket trevlig. Då kan man dela på teleskoptransport bördan också.

Har varit ca 20 ggr på Kanarieöarna (charter) och graderar dom efter mitt intryck

LaPalma
Många mörka bra opsplatser och möjlighet till hög höjd.
Den vackraste av alla öar och med bra tillgång till service (affärer, familjenöje, mm)

Gomera
Den minst ljusförorenade. Hela högplatån på 1000m är nästan obebodd o minimal trafik på natten.
Mycket vacker natur men (när jag var där) nästan obefintlig service

Teneriffa
Mycket ljusföroreningar längs kusten men bra uppe på platån runt Teide på 2000m höjd. Tyvärr är Teide en molnmagnet och ofta moln även uppe på platån. Blir rätt långa körsträckor eftersom ön är stor.
Vacker ö med mycket bra tillgång till service

Gran Canaria
Hopplöst ljusförorenad även om det går att hitta platser uppe i bergen
Alltför turistig i min smak men bra tillgång till service

Inte varit på Fuerteventura men den låter också trevlig även om jag kommer att sakna grönskan (inte så förtjust i ökenlandskap).

Åker till LaPalma om en vecka o tar med teleskop denna gång, ni får en rapport när jag är tillbaka.

/Håkan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by Hans Bengtsson »

Ja, jag ser som en stor fördel med Fuerteventura att det redan finns ett amatörastronomiskt observatorium där, med ett SCT, se film från observatoriet via den andra länken jag gav i inlägget ovan. Föreningen AAF verkar vara mycket seriös och aktiv. Ett samarbete SAAF-AAF i denna fråga skulle ju i hög grad kunna gynna båda parter. Kanske även som en återkommande händelse ifall första försöket blir lyckat? Ett SAAF Starparty på Fuerteventura? Perseiderna? Kostnaderna behöver ju inte bli jättestora, och flygresor/paketresor dit håller ingen särskilt avskräckande nivå.

Nu är jag förstås bara ute och fritt spekulerar, men jag menar att tanken inte är helt orealistisk. Vore roligt att höra synpunkter från fler.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by Miska »

Önskar jag hade råd att "bara dra" dit, för då skulle jag åka dit nu i slutet av mars eller april och fota Vintergatan när den håller på att stiga upp.
Då ser man lite mer av andra spiralarmen än vad man gör runt augusti/september när den "lutar sig" den korta stunden innan den står rakt upp över himlavalvet.

Jag rekommenderar er att åka dit, charter eller ej.
Trivago för att kolla billigaste hotellrum eller lägenhetshotell.

Bodde som sagt sist i Caleta de Fuste, dessinnan i Corralejo. Trivdes i båda städerna, men Caleta är lite tystare och lugnare ställe och ligger söder om flygplatsen. Corralejo är öns största stad, därefter kommer "huvudstaden" Puerto del Rosario.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by Håkan N »

Hans,

Tycker det låter som en riktigt bra ide, värt att gå vidare med.
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by skygazer »

Vilka fantastiska berättelser och erfarenheter. Här finns mycket godis att läsa om. Skall verkligen besöka något av alla platser ni rekommenderar. Spelar det någon roll om man åker till kanarieöarna till sommaren?
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by Miska »

skygazer wrote:Vilka fantastiska berättelser och erfarenheter. Här finns mycket godis att läsa om. Skall verkligen besöka något av alla platser ni rekommenderar. Spelar det någon roll om man åker till kanarieöarna till sommaren?
Det ska synas enligt alla appar, men jag kan dubbelkolla med polarna som bor på varsin ö om det är möjligt.

EDIT: Inga problem att se Vintergatan på sommarperioden. Kanske värt för er att resa då?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA