Astronomi-Utomlands-semester

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Astronomi-Utomlands-semester

Post by skygazer »

Hej alla!

Allt för länge sedan jag var här och skrev ett inlägg. Jag har önskan om att kunna resa utomlands till någon/något land där någon hyr ut hus som är lämpat för astronomi/observation. Läst för länge sedan om någon som hyrde ut på Kanarieöarna, men minns inte vem och kontaktuppgifter. Om någon här inne känner någon eller har erfarenhet om att rea utomlands med astronomi som agenda, skriv gärna era erfarenheter och tips.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by Miska »

Jag hade planer om att åka till Namibien, men eftersom mängden vaccinationer man skulle ta innan resa så avbröt jag planerna.
Men där har de hus och teleskop till uthyrning iaf.
För mer info: http://www.tivoli-astrofarm.de/e_tivoli_astrofarm.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Själv planerar jag på att släpa med mig min utrustning nästa gång jag reser till min favorit-Kanarieö.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by skygazer »

Hej!

Kanarieöarna är ett ställe jag tidigare varit, men utan teleskop. Hur går tankarna här?
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by timokarhula »

Ligger Western Australia för långt bort? Jag har en 10-tums Dobson på plats i mitt radhus i Geraldton som får användas av presumtiva uthyrare. Bortle 1 himmel utanför staden. :)

/Timo K
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by skygazer »

Allt är av intresse. Australien lät spännande! Alla tips är välkomna. Kul/spännande att du har bostad i Australien! Onekligen intressant.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by Miska »

skygazer wrote:Hej!

Kanarieöarna är ett ställe jag tidigare varit, men utan teleskop. Hur går tankarna här?
Norwegian flyger dit och det kostar ca 3000:- ToR med vanlig baggage, men tar du med dig teleskop och montering utöver det kostar det kanske 500:- extra/enkelresa. Sen är det bara att hyra bil och dra dit pepparn växer (om något alls) och fota under nattens gång.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by skygazer »

Det är helt rätt, man kan ta med sig sitt teleskop och hyra bil. Min tanke var mest om du redan hade ett område/ö som var favoriserad :-)
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by Miska »

skygazer wrote:Det är helt rätt, man kan ta med sig sitt teleskop och hyra bil. Min tanke var mest om du redan hade ett område/ö som var favoriserad :-)
Ja jag har en ö som jag åker till. Bäcksvart redan 5 minuter från vardera stad.
Kör man längre in i ön så blir det så mörkt att man ser inte ens handen framför sig längre. :D
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by skygazer »

Tycker att det låter mycket bra.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by Håkan N »

Hej,

Jag vet inte om du läst nån tråd jag skrivit om LaPalma mm ?

En kikare har man fullt upp att ta med sig så hyr istället.
Jag har åkt Ryan Air men då kommer man till Teneriffa och får byta flygplats osv, så försök åka direkt och betala lite mer.

Aram Hosinsky ( +34 650 719 231 mobil ) hyr ut hus i Tijarafe ( västsidan på ön ) och det finns 2 st 10" kolfiber Newton på bra stativ för astrofoto, och en Mead 16" dob ( med okular/filter ) och en 100 mm TS kikare ( med bino-stativ )
Priset är blygsamt och det är ett bra hus ( eget kök, veranda mm ) och trevligt folk.
Det är nära till affär, fik, bank, bad, vin gårdar mm. Åk också till Roque på besök i 10.5 meters teleskopet mm.

Det är 700 meter vid huset och mörkt ( och i lä ) men vill du obsa på ett perfekt stället så åk till Puntagorda ca 10 min norrut med bil och sväng upp mot vulkanen till en vatten cistern på +2000 meter som ligger i lä och på rak cement platta.
Perfekt obs plats alltså !

Ett annat ställe är Athos ( http://athos.org/" onclick="window.open(this.href);return false; ) i Las Tricas 5 minuter norr om Puntagorda, och de har ALLT inom astro man behöver.
Du kan bo hos dom med ( 900 meter ) Och om 1 månad har dom en ny 25" dob.
De har tuber, 16" och 20" dob och TV okular, kameror, refraktorer ( Kina och Starfire ) osv, osv. Dome med Starfire 175 mm. Uppvärmt orgageri med golvvärme och rödlampor invändigt samt kök. Man kan hyra teleskop och ta med dom ut också.
Kai har +49 172 6966106 mobil.

När jag var där sist var det SQM-21.4-21.7. LaPalma drar dock till sig moln och det kan vara calima, men då ofta sommartid, men överlag ska det vara bra där oavsett tid på året. Men det gäller ha tur.

Jag har även varit på Sahara Sky hotel i Marocco och bilat från Marrakech ( 1 dag över Atlas bergen ) och de har en perfekt astro veranda och div tuber, refraktorer och en 16" dob. Kan vara bra där om det är väder, men lokal befolkningen är ett kapitel för sig.
Hade lite 'dis' där ( det vibrerade av värmen i dalen ) men hyffsad himmel ändå på ca SQM-21.5.

Vad jag dock rekommenderar är star-party's i USA. Oregon, Stellafane, Texas eller Florida ( nu i Februari )

Jag ska till OzSky nu i April i Australien. Återkommer med info.

Ska sedan i Maj på IVT i Frankfurt och OSP ( Oregon ) i Augusti, då sol eclipsen gär över OSP området nära precis mitt i.

ITT i Alperna i höstas blev ett fiasco då det var moln, tyvärr, men där kan det också bli kanon, men högt å... moln..
Men jag hör om massor med folk på IVT, så även om inte en perfekt himmel mycket folk och teleskop, företag.

Jag skulle ha nappat på Timos förslag om jag inte åkt på OzSky !
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by Håkan N »

Miska !

Vilken Ö ?
SQM ?
Seeing ?
Höjd över havet ?

Dimma, fog, calima ? ( eller alltid bra ?
Flyg dit, båt ?
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by Miska »

Håkan N wrote:Miska !

Vilken Ö ?
SQM ?
Seeing ?
Höjd över havet ?

Dimma, fog, calima ? ( eller alltid bra ?
Flyg dit, båt ?
Fuerteventura
SQM ?
Superb seeing
Kanarieöarnas näststörsta ö
Calima dyker fram runt nov-dec och feb-mars, annars är det molnfritt större delen av ön
Apollo, Ving och Norwegian flyger dit direkt från Arlanda, pris fr 3000:- ToR + extrabaggage + mat
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by Håkan N »

Miska !

MYCKET Intressant.

Detta var det jag skrev om innan att en Tysk/Spanjor jag lärde känna på LaPalma som sa åk till den ön istället, för det ligger lägre, och har ett mera Afrikanskt klimat.
Han sa LaPalma som han bor på är moln och calima för jämnan.
Han menade att astronomi på LaPalma måste vara överdrivet.
Han sa han vet inget om astronomi men kommer ihåg nätterna på Fuerteventura med riktigt tryck, vs LaPalma som han sa inte uppvisar detta.
Han hade jobbat där i många år som safari driver.

Ett case som ofta återkommer i detta med låg höjd är ; varför har dom observatorier på hög höjd.
Mörker är en sak men Deep Sky handlar om seeing. ( Notering, se nedan...
Lägre höjd är detta svårare at få seeing på, men denna ö ska vara torr och ha ett öken klimat.

Ett problem vs vintertid på ex LaPalma är på 700 meter att det blir det rätt kallt medans dessa lägre öar där har det betydligt varmare ( gott för en Svensk.
Vill man på toa i Tijarafe i natten sitter man i ett stenhus på 12 graders toalett..brrr.

En i USA sa att det bästa han någonsin sett var när dom körde ut honom på Nasca slätten i Syd Amerika mitt i natten.
Han sa han aldrig sett nåt liknande nån gång och han har jobbat med astro i över 50 år.
Vet inte höjden där.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by Hans Bengtsson »

På Fuerteventura finns föreningen Agrupacion Astronomica de Fuerteventura (AAF) som driver Tefia Astronomical Observatory (Puerto del Rosario). Andra utvalda platser på ön för astronomiska observationer är Sicasumbre Viewpoint (Pajara), Mirador de los Canarios (Cofete), Tindaya Mountain (La Oliva), Mirador de Morro Velosa (Betancuria) och Lighthouse La Entellada (Las Playitas).

Det är två saker som är viktiga om man visuellt vill observera deep-sky eller svaga stjärnor: atmosfärens transparens (genomskinlighet) och frånvaro av ljusföroreningar.

God seeing är viktig vid observation av planetytor eller täta dubbelstjärnor.

Från vårt land är det sällan vi har både god transparens och god seeing samtidigt. Ungefär:
Luften rör på sig: God transparens, dålig seeing.
Luften står stilla: Dålig transparens, god seeing.

Riktigt bra kombination av god transparens och god seeing har man i huvudsak högst uppe på en bergstopp nära stort hav, där luften fått färdas ostörd under lång sträcka. På bergssidorna är däremot seeingen i regel dålig eftersom man där får turbulenta förhållanden.

I Göteborg har vi ofta god seeing under lite disiga morgnar. God transparens har vi vid nordvästvindar när luften torkat ut över de sydnorska fjällen. Men då är oftast seeingen usel.

När Timo observerade från Australien hade han transparent luft och mycket mörk himmel. Men inte någon särskilt bra seeing.

Det är viktigt att inte blanda ihop seeing med transparens eller med ljusföroreningar. Tre olika saker.

Mvh
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Astronomi-Utomlands-semester

Post by Håkan N »

Hans !

Tack för du rättade mig !
Jag var precis på väg att skriva om detta med 'seeing' när jag såg ditt svar.

Förra året då jag besviket bevittnade LaPalma under 4 veckor i December med calima ( lärde dock mig mycket ) var jag ofta upp på Roque, men huga var där blåste.
Förra året var det calima och varmt men det var kylan i luften där upp vs blåsten. Nära outhärdligt.
Men sett nu i backspegeln hade jag bra kvällar där ( insett det nu efter otaliga astro resor world wide )
I år var det kallare nere så jag var bara uppe på Roque 2 gånger och ena gången höll bilen på blåsa av vägen och det regnade istappar.
Men vid vatten cisternen på +2000 meter nu i år var jag i lä och hade ca 4 grader C. Det var mycket behagligt med bra kläder.
Athos/Kai sa att förra våren/sommarn(hösten hade dom extremt bra i Las Tricas på 900 meter.
Jag tror det gäller ha tur som vanligt i detta.
LaPalma är annars ett bra ställe och fin natur.
Athos är väl värt checka upp, eller Hosinskys place.