Nån med Polemaster polinställnings kamera?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Nån med Polemaster polinställnings kamera?

Post by taipan »

Då jag är prylgalen så har jag köpt en sådan för att enklare kunna polställa min montering :)
Gav mig ut en stund för att testa den och kanske få till några sjysta filmer på månen.
Två frågor dök upp. Använde ingen mus utan trackpaden på min bärbara pc. När jag skulle dubbelklicka på en stjärna så frös bilden ofta så jag fick göra en stor musrörelse för att muspekaren skulle röra sig. Detta gjorde det svårt att pricka rätt. Ska testa med en mus nästa gång men tänkte bara kolla om fler haft samma problem?
Sen när jag kom till det läget att man ska klicka "start monitor" för att finjustera inställningen så hoppade cirklarna väldigt mycket vilket gjorde detta steg nästan omöjligt. Vad kan detta bero på?
frodeh
Posts: 6
Joined: 2015-11-30 15:48:54
spamtest: JA

Re: Nån med Polemaster polinställnings kamera?

Post by frodeh »

Jeg kjøpte en Polemaster tidligere i høst og har ikke merket noe til noen av de to problemene når jeg brukte trackpaden på mine laptoper. Kan det være noe som kommuniserer dårlig i laptop/kamera-USB-koblingen? Jeg ville om mulig også testet med en alternativ laptop om problemet ikke løser seg med en mus.

Vedrørende presisjon når man klikker på stjernepunktene, så har jeg sett det nevnt at software skal velge optimalt senter for stjernepunkt, men jeg har ikke 100% tillit til det. Jeg mener det var i en av de mange youtube-reviews av kameraet.

Mitt eneste problem var at selve Polemaster-kameraet var helt ute av fokus ved leveranse, men det gikk fint å rette opp.

Sparer for øvrig mye tid på polarinnretning og det blir mer nøyaktig enn med polarteleskopet jeg har brukt.

Frode
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Nån med Polemaster polinställnings kamera?

Post by Tannerswe »

Enligt QHY själva så är det inte avgörande att man prickar mitt mitt i. Klickar man nära stjärnan räknar programmet ut var mitten är
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Nån med Polemaster polinställnings kamera?

Post by Juicy6 »

Jag såg videon om Polemaster på Youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=39eoflD1TNc

Verkar vara en bra grej. Varför är ingen montering försedd med automatisk polinställning? Med Polemaster, GPS för tid och position samt plate solving borde det vara en barnlek om ALT och DEC skruvarna var utrustade med motorer. Då hade det bara varit att trycka på en knapp och monteringen hade själv letat reda på Polaris (eller vilken stjärna som helst egentligen) och gjort polinställningen helt själv. Man hade ju t.o.m. kunnat ha igång det hela tiden så att mjukvaran själv justerade om stativet satt sig i marken eller man stött till det oavsiktligt. Vem blir först med detta? Kanske ett projekt för någon hempulare? AZ-EQ6GT med sin stabila konstruktion hade varit en bra utgångspunkt.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Nån med Polemaster polinställnings kamera?

Post by vroomster »

Min har funkat som en dröm sedan jag fick hem den i somras.
Nu laddade jag ner de senaste drivarna där de lagt rött, grönt i symbolerna för att underlätta, och jag fick också vilt hoppande cirklar. Jag startade om programmet och körde igen. Nu funkade allt bra igen.
Grym manick som gör livet väldigt mycket lättare.

Att jag hade allt uppställt och redo kl 19 i väntan på M42 som dök upp över hustaket 2230, och dimman som lade ett lock efter 2 minuter in i första exponeringen är en annan sak :|
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Nån med Polemaster polinställnings kamera?

Post by taipan »

Vilken är den senaste versionen av programvara?
Har lite problem med att ladda hem den av nån anledning. Fick programmet av en kille härpå forumet. Vet inte om det är den sista.
Har version: 1.3.2.8.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Nån med Polemaster polinställnings kamera?

Post by Tannerswe »

v1.3.2.8 är den senaste versionen eller beta 7.

Gillar att man gått tillbaka till den gröna och röda cirkeln igen.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Nån med Polemaster polinställnings kamera?

Post by anivision »

Jag gjorde min polinställning utan mus och trodde att jag definitivt behövde göra om det då. Touchpad:en hade en grymt dålig precision för detta. Men sanningen att säga så gjorde jag aldrig om det för resultatet var över förväntan i alla fall. Se min tråd om detta: viewtopic.php?f=69&t=13749" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag anser att den var värd varenda krona, även om jag bara använt den en gång hitills :D

Senaste versionen på QHYCCD:s hemsida är 1.3.2.8 (laddar hem den själv nu...)
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Nån med Polemaster polinställnings kamera?

Post by Tannerswe »

Säker på det?
Jag uppdaterade för 1 tim sen och kollade precis nu och jag ser bara v1.3.2.8

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: RE: Re: Nån med Polemaster polinställnings kamera?

Post by Tannerswe »

Tannerswe wrote:Säker på det?
Jag uppdaterade för 1 tim sen och kollade precis nu och jag ser bara v1.3.2.8

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Image

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Nån med Polemaster polinställnings kamera?

Post by anivision »

skrivfel. Jag har ändrat inlägget nu :shy:

Return to “Allmänt”