Vacker nattfilmning från Oregon Star Party

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Vacker nattfilmning från Oregon Star Party

Post by timokarhula »

I brist på stjärnhimmel i Sverige kan vi trösta oss med denna snygga video från Oregon Star Party. Den här snutten är från OMSI Astronomy Camp (för ungdomar). Känner Håkan N igen någon av deltagarna?

https://player.vimeo.com/video/180637962" onclick="window.open(this.href);return false;

/Timo K
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Vacker nattfilmning från Oregon Star Party

Post by Miska »

Finns redan en tråd om filmen, Timo; http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?f=8&t=13828" onclick="window.open(this.href);return false; ;)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Vacker nattfilmning från Oregon Star Party

Post by Håkan N »

Timo !

Det är verkligen öken med astro här.
Jag blev ju själv med på filmen faktiskt i Dan Gays 28", och syns görs också Howards 28", Chris 41" mm.
Jag kommer ihåg ungdomarna och Dan visade dom sin 'rundtur' i Veil med filter och teleskopet styrde sig runt själv. Imponerande.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Vacker nattfilmning från Oregon Star Party

Post by timokarhula »

Coolt. Är det du som tittar i teleskopet 2:17 in i videon? :)

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Vacker nattfilmning från Oregon Star Party

Post by Håkan N »

Timo,

Stämmer bra.
Filmen ligger på OzSky Facebook också.
Att jag blev med var för Dan lånade ut teleskopet i princip hela OSP och jag var limmad där ;-)
Det var lite kul för jag tokstuderade konstruktionen på bild innan. Sen fick jag då den turen. Oförglömmligt.
Kom ihåg man körde hela natten och innan man gick in i tältet, gick man ut en sista gång och tittade uppåt innan man stängde duken.
Dan var i sin mobile home om man ville fråga nåt och de satt och snacka astro och tog nån god special öl. Verkade va nån sed att man skulle ta olika udda sorter med sig..
Kul för gubbarna man sett innan på div websajter etc.

Är du sugen på att få med Sten Arne ner till Marocko mellan jan-april ? ( före OzSky då jag åker ut den 20'e april )

Return to “Allmänt”