Gymnasiearbete exoplaneter

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Einel
Posts: 5
Joined: 2016-05-15 17:26:27
spamtest: JA

Gymnasiearbete exoplaneter

Post by Einel »

Hej!
Jag har nu beslutat att fokusera mitt gymnasiearbete kring exoplaneter och fått kontakt med en astronom som ska hjälpa mig med utformning av rapporten. Har även genom honom fått tillgång till mer omfattande utrustning och ska därför, genom användning av transitmetoden, fokusera på en specifik exoplanet och göra mätningar för denna. Vad jag nu har lite problem med är en eventuell frågeställning... Syftet har jag ju klart, just att utgöra dessa mätningar för vidare förståelse eller något liknande, men vad kan vara den specifika frågeställning? Möjligtvis något kring en speciell egenskap som ska undersökas hos planeten? eller vad kan vara rimligt? Jag har verkligen fastnat här...
Tack på förhand! :)
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Gymnasiearbete exoplaneter

Post by Miska »

Det första och viktigaste som man söker på exoplaneter är om de är av M-klass planeter, dvs innehåller kväve, syre och väte, precis så som vår lilla planet. En atmosfär som man kan andas någorlunda i, för då vet man att det kan finnas liv på planeten.

Enligt flera studier hittills har de funnit en del exoplaneter med likartad atmosfär som på jorden. Hur det går tillväga att se det är en fråga i sig, som du kan ställa astronomen om.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Gymnasiearbete exoplaneter

Post by ThomasK »

Vad jag känner till har det bara gjorts en handfull observationer av exoplanet transtis överhuvudtaget i Sverige. Så en målsättning kunde vara att beskriva och dokumentera metoden så att andra kan upprepa din observation. Nu vet jag inte vad du har tillgång till för instrument eller ska använda data som redan tagits av andra, om en sån beskrivning går att göra. Ett annat mål kan vara att helt enkelt med dina data bekräfta omloppstiden för vald planet. Också att beskriva felmarginaler i uppmätta tider är viktigt. I vilket fall låter det som ett spännade projekt.
Thomas Karlsson

Return to “Allmänt”