Vad avgör om en öppen stjärnhop klassifieras?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Vad avgör om en öppen stjärnhop klassifieras?

Post by Bengt »

Har spanat lite efter stjärnhopar och då och då hittar man samlade stjärnor som inte fått beteckning . Vad avgör om en öppen stjärnhop har fått ett " namn eller nummer ?"
Ett exempel är denna bifogade bild som ligger i Cassiopeja . Mycket snarlik m103 fast ligger en bit nedan om ngc 663.
Hittar inget namn på denna lilla pyramidformade hop någonstans . Vad avgör att de fått katalog namn någon här som vet?

Bengt
Attachments
image.jpeg
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Vad avgör om en öppen stjärnhop klassifieras?

Post by ThomasK »

Jag tror det är NGC 743 du ringat in. Vad som avgör vilka stjärnhopar som kommit med i olika kataloger är nog mycket upp till den eller de som sammanställt respektive katalog. Vissa objekt finns med i olika kataloger för att den som sammanställt dem valt att göra så. Till viss del hänger det väl också ihop med när stjärnhoparna har upptäckts. De starkaste och mest väldefinierade finns med i Messier eller NGC-katalogerna. Svagare, glesare eller av andra anledningar mer svårdefinerade finns med i mer nyare kataloger.
Thomas Karlsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vad avgör om en öppen stjärnhop klassifieras?

Post by Bengt »

Tack Thomas !

Denna hop fanns inte med i min skyatlas 2000 och inte med i några av mina andra pappers Atlas .

Tyckte väl det var konstigt . Helt klart den du nämde jag såg.

Får nog köpa till mig mer detaljerade Atlas helt enkelt.

Tack för infon kring namnen

Bengt ?
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Vad avgör om en öppen stjärnhop klassifieras?

Post by Hans Bengtsson »

Allt medan galaxer, får man väl säga, rent estetiskt är mera tilltalande på fotografier (galaxarmar osv) än visuellt (suddiga fläckar), så menar jag motsatsen gäller för öppna hopar. De är oftast mera distinkta när man ser dem genom okularet än när man tittar på bilder. Det beror på att fotografier "jämnar ut" stjärnornas ljusstyrkor vilket får de visuellt tydliga formationerna att delvis försvinna bland alla svagare stjärnor. Många öppna hopar som är hur tydliga som helst i okularet ser rätt menlösa ut på bilder.

Öppna hopar tycker jag är utmärkta objekt för den som just skaffat sitt första teleskop, och för andra också givetvis. NGC 743 har dessutom en tydligt triangulär form, och ögat reagerar direkt när geometriska former uppenbarar sig i synfältet.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vad avgör om en öppen stjärnhop klassifieras?

Post by Bengt »

Ja är nog benägen hålla med dig Hans.

Dessutom om man som jag gjort sista nätterna svept runt med wide field okular så upptäcker man dessa " stjärnöar " relativt enkelt .


Hitta tex fram till Graff's Cluster (ic 4756) häromkvällen ett objekt jag säkert aldrig upptäckt som fotoobjekt . Men visuellt var det som en stor flock eldflugor ,vackert ! Intill ligger där ngc 6633 också en vacker öppen hop .


Galaxer är kul lära sig hitta men kanske inte så visuellt tydliga som du säger .Å andra sidan så tyckte jag de ur pretty picture kändes lite aningen "tröttsamt" i slutet av min 10 åriga astrofotobana för egen del , med allt som redan är plåtat och ligger ute med betydligt bättre atmosfäriska förutsättningar . Kanske kommer lusten tillbaka vi får se. Roligast är när det händer nått nytt hos dessa galaxer tex en Nova ..

Bengt
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Vad avgör om en öppen stjärnhop klassifieras?

Post by Björn »

Just dessa två, NGC6633 och IC4756, satte jag upp på min att-göra-lista häromkvällen :)
Var ute en stund i förrgår, men mina batterier hade dragit ur så alignment var helt uppåt väggarna ...
Knappade in M31 och teleskopet ställde sig ungefär 180 grader fel ...

Så det blev mest lite obsar med min Skymaster runt Cassiopeia och Perseus. Hade dock ingen möjlighet att urskilja TR1 med den.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70

Return to “Allmänt”