Funderingar om gymnasiearbete - variabla stjärnor

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Errif
Posts: 4
Joined: 2016-08-11 17:39:45
spamtest: JA

Funderingar om gymnasiearbete - variabla stjärnor

Post by Errif »

Hej!

Jag har just börjat tredje året på naturvetenskapsprogrammet och det har blivit dags att påbörja mitt gymnasiearbete. Jag tänkte först på vad som intresserar mig och där var rymden ett självklart val som jag ville att mitt gymnasiearbete skulle handla om, samtidigt som jag gärna ville ha något projekt som innebar något mer än bara en litteraturstudie, som innehåll någon mer preaktiskt del.

Efter att ha sökt och efter att ha sökt runt efter tidigare projekt och projektideér på nätet för att få en överblick om vad det fanns att välja på bestämde jag mig till slut att mitt projekt skulle handla om variabla stjärnor. Delvis lät variabla stjärnor som ett mycket intressant område, samtidigt som det verkade vara lämpligt för mig som i stor grad är en nybörjare.

Den nuvarande idén som jag har är att delvis studera historiskt data av någon lämplig variabel stjärna somtidigt som man komplementerar det med ett antal observationer och dra slutsatser utifrån det. Ett alternativ som jag funderar över är att observera flera (olika) variabla stjärnor per gång då jag läst att det går relativt snabbt att mäta deras magnitud, och sedan använda det för att kunna göra jämförelser mellan olika stjärnor, för att sedan med litteratur försöka förklara skillnaderna och likheterna.

Till förfogande har jag ett 8” Dobsonian teleskop, 9x50 finderscope, och ett flertal okular av olika fokallängd.

Det jag framförallt undrar över är vilka/vilken variabla stjärnor som jag realistikst kan studera angående den högsta magnituden som jag kan se med min tillgängliga utrustning. Det jag tänker på är att observera direkt från bakgården på grund av lätttillgängligheten, men på grund av att jag lever ganska centralt samtidigt som det finns två lyktstolpar alldeles i närheten är ljussföroreningar något som kan förstöra. Det direkta ljuset hade jag däremot tänkt täcka för med något (tips hur man kan göra detta är välkomna). För att avsluta vill jag bara tillägga att även om jag är en nybörjare inom den praktiska aspekten av astronomi antar jag gärna utmaningar, och jag har i avsiktt att jobba på för att det ska bli ett så bra arbete som möjligt :).

Tack på förhand för all hjälp.

/Edvin
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Funderingar om gymnasiearbete - variabla stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Det låter som en mycket bra idé! Variabla stjärnor är ett av de ganska få naturvetenskapliga områden (ornitologi är ett annat) där man med enkel och billig utrustning kan utföra observationer som är vetenskapligt användbara och ibland mycket värdefulla.

Det första jag undrar över är i vilka väderstreck du har bäst förutsättningar att observera. Vore också bra att veta vilken stad du bor i, kanske finns det någon variabelobservatör där som kan bistå och visa rent praktiskt.

Den allmänna upplysningen i en stad av t.ex. Göteborgs storlek är inte särskilt besvärande vid variabelobservationer. Däremot måste man försöka undvika närliggande direkta ljuskällor som gatlyktor.

mvh
Hans Bengtsson
Errif
Posts: 4
Joined: 2016-08-11 17:39:45
spamtest: JA

Re: Funderingar om gymnasiearbete - variabla stjärnor

Post by Errif »

Hej!

Tack tack. Jag bor utanför Sundsvalli en villa och ifrån bakgården har jag bäst utsikt mellan vädersträcken sydväst och nordost, även om jag skulle kunna observera från framsidan för att komma åt de andra väderstrecken men som då är påverkad av ännu mera gatubelysning.

Sedan som du anmärkte om de direkta ljuskällorna så får jag finna något praktiskt sätt att blockera det ljuset. För nuvarande lutar jag åt att hänga upp filtar eller liknande som lätt kan tas ner efter observationer gjorts.

/Edvin
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Funderingar om gymnasiearbete - variabla stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Mellan sydväst och nordost: innebörden beror på åt vilket håll du räknar varvet. Har du OK förhållanden exempelvis rakt norrut? Eller rakt söderut?

mvh
Hans Bengtsson
Errif
Posts: 4
Joined: 2016-08-11 17:39:45
spamtest: JA

Re: Funderingar om gymnasiearbete - variabla stjärnor

Post by Errif »

Hans Bengtsson wrote:Hej!

Mellan sydväst och nordost: innebörden beror på åt vilket håll du räknar varvet. Har du OK förhållanden exempelvis rakt norrut? Eller rakt söderut?

mvh
Hans Bengtsson
Hej!

Ah just det, det blir att jag har OK förhållanden rakt norrut, och en bra bit väst och lite öst om det runt norr.

/Edvin
spiralling
Posts: 6
Joined: 2016-08-21 22:29:04
spamtest: JA

Re: Funderingar om gymnasiearbete - variabla stjärnor

Post by spiralling »

Hej! Låter som ett mycket spännande projekt du är på gång med!:)

När jag gjorde mitt slutprojekt i gymnasiet gjorde jag ett liknande arbete. Jag studerade magnituden för variablerna Delta Cepheid och Beta Persei, dock använde jag mig av en vanlig fältkikare med en hemmabyggd fästanordning på ett stativ. Efter att ha beräknat skenbar magnitud och beräknat absoluta magnituden kunde avståndet beräknas till Variabeln.

Detta är ju bara ett exempel på vad man kan göra, men jag fick god hjälp av lokala amatörastronomer och som kom med bra idéer! Så ta kontakt med någon astronomiförening i närheten om du inte redan gjort det. Det hjälpte mig mycket i alla fall!

Lyck till i massor!!:)
Det ska bli spännande att se resultatet!

/David
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Funderingar om gymnasiearbete - variabla stjärnor

Post by ThomasK »

Titta gärna in på http://var.astronet.se, där rapporteras alla svenska variabelobservationer. I menyn under Publikationer finns också en nybörjarguide som kan vara en bra start.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Funderingar om gymnasiearbete - variabla stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Förslag på två variabler som jag tror skulle vara lämpliga för dig är V Bootis (V Boo) och T Ursae Minoris (T UMi). Båda har ändrat beteende högst avsevärt sedan de upptäcktes. Speciellt V Boo är mycket lätt att hitta på himlen, den ligger strax intill Gamma Boo. Båda dessa variabler har bekväma magnitudvariationer för en 8-tummare, de kan följas utan problem under hela cykeln från maximum till minimum.

Edit:
Nedan har jag lagt in en karta för V Boo. Den har söder uppåt (som du har i teleskopet) och omfattar 3x3 grader. Den ljusaste stjärnan på kartan är Gamma Boo. Siffrorna visar jämförelsestjärnornas visuella magnituder, med decimalpunkten borttagen. Magnituden för V Boo bedömer du genom att jämföra med en något starkare jfr-stjärna och en något svagare jfr-stjärna.

mvh
Hans Bengtsson
V Boo 3x3deg.png
V Boo 3x3deg.png (77.99 KiB) Viewed 3276 times
Errif
Posts: 4
Joined: 2016-08-11 17:39:45
spamtest: JA

Re: Funderingar om gymnasiearbete - variabla stjärnor

Post by Errif »

Hej!

Tack för all hjälp och de fina orden. Det blir någon vecka eller så innan jag har planerat färdigt och fixat ihop något för att täcka den direkta belysningen, men tills dess hade jag tänkt gå ut och öva på att jämföra stjärnors magnitud på "vanliga" stjärnor som det finns en given magnitud för, bara för att det ska gå mer smärtfritt och resultatet ska bli mer exakt vid kommande tillfällen när jag faktiskt ska obervera variabla stjärnor.

Förslaget om att observera V Boo verkar vara perfekt (tack Hans) och jag får se om jag väljer att ta med fler variabla stjärnor att obervera eller inte. Däremot så undrar jag hur ofta man bör observera och mäta magnituden, som jag förstår det beror det på typen på variabeln, är det varje dag (så ofta vädret tillåter) eller varannan dag eller likanande. Vad jag egentligen frågar efter är om det finns någon referens som ni kan rekommendera för hur ofta olika variabler ska observeras. Oavsett så tack tack.

/Edvin

Return to “Allmänt”