små kikare

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

små kikare

Post by Håkan N »

Jag skulle vilja ha ( och tittar på ) en mindre kikare och iden för min del är en som har begränsat mått vs att ha med på trekk utomlands, och bara ta med en kväll ut och att handhålla på en promenad. ( astro use only )
Min 60 mm Zeiss är inte 'jättestor' men helt enkelt för stor och även om en IS funktion är det relativs svårt/tungt att handhålla den.
Samt den är ganska dyr och parro designen gör den extremt känslig för stötar. ( 1800-tals design )
( normalt sett tar jag med min Gitzo tripod i bilen ut, eller bara står utanför verkstan.
Med tripoden tar man ju bort lite av kikarkänslan, men man kan studera betydligt bättre och relaxat med en tripod givetvis.
Med mera optik dia ser man ju mer, men klarar man en 32 mm kanske den nya Nikonen kan vara nåt vs 42 mm i princip lika storlek/vikt som Swarowski EL 32 mm.

http://www.nikon.com/news/2016/0714_monarch_hg_01.htm

Priset är nog ca halva mot en Swarro EL 32 mm.
Zeiss Terran ED 25 mm är billig ( ett par tusen ), men den får väl ses i astro sammanhang som lite väl liten. ( men bättre än inget med sig )
Antar Swarowskis motsvarande modell på 25 mm är bättre, men priset är ganska högt.

Som jag hört av flertalet ska ju astro börja vid 42 mm, men jag anser en Swarowski EL 42 är för stor för det jag tänker mig ha den till.

Sedan kan man undra hur bra optik man behöver ha för astro bruk. ( dock ingen mer parro för min del )
Jag vet fågelskådare bara älskar EL modellerna 32 och 42, 50 mm, och jag har ju sett i dom själv i dagsljus och de är otroligt skarpa.
De här billiga Kinesiska parro modellerna ger jag inget för ( ok bättre en än utan sas, men inget jag köper bara för de är billiga )

Min egen riktigt dyra ( över 50 tusen ny ) IS Zeiss på 60 mm har inte ens den perfekt optik ända ut, något som en modern Swarovski/Zeiss har.

Nikon har ju dyrare 42 mm kikare, men denna nya modellen verkar intressant på 665 gram och 145 mm i längd.
Vattenskyddad och ED optik och roof design givetvis.
Ca 10 tusen tror jag.
Kanske billig optik, men kanske duger gott vs astro.
Ser fram mot recensioner på den.


Ang Mariestad träffen om AstroSweden är där skulle vilja testa dessa för ett inköp av nåt ;
Zeiss Terra ED 25 mm 8X
Swarro CL 25 mm 8X
Swarro EL 32 mm, 8X och 10X
Nikon HG 42 mm, 8X och 10X ( ny modell som är i princip lika stor som Swarro EL 32 mm )
Swarro EL 50 mm, 10X och 12X ( mest bara intressant att jämföra mot min egen Zeiss 2060S parro )

Return to “Allmänt”