Nät bedragare

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Nät bedragare

Post by Jim »

Vill skicka ett varningens finger för ett online företag som verkar ha satt igång ett otrevligt system
att lura folk. Normalt sett brukar jag kolla upp butiken lite innan jag handlar online, men tyvärr blev jag invaggad
i en falsk trygghet denna gången, har ju precis startat med denna hobby och handlat ganska mycket online som fungerat
väldigt bra, men någon gång ska vara den första och jag får väl skylla mig själv för att jag inte var mer försiktig.

Jag beställde en kamera för nära 4000:- från "valuebasket.se" 10/6. Efter betalning skett kom ingen orderbekräftelse
så jag kontaktade de och fick ett svar via e-post en bekräftelse på att ordern hanterades och att det kunde ta upp till 9
arbetsdagar innan jag fick varan.
När det gått 7 arbetsdagar gått ville jag logga in på kontot för att kontrollera var varan befann sig, men jag kunde
inte logga in och bad om hjälp med detta, dagen efter dvs 21/6 kunde jag logga för att konstatera att kameran inte
ens var betecknad som plockad från hylla. Då började jag inse att någon kamera skulle jag inte få.
Efter det kontaktade jag de igen och avbeställde ordern. De svarade med ursäkter och sa att de som plåster på såren
hade de lagt till en reseladdare i min order. Varvid jag undrade varför de la till saker på ordern när jag hade
avbeställt den och avbeställde den en gång till.

Då fick jag bekräftelse på att ordern var avbeställd och jag kunde förvänta mig en återbetalning inom 7 arbetsdagar.
När jag väntat 12 arbetsdagar 7/7, och inga pengar på kontot, kontaktade jag de igen.
Och sa till de att de hade på sig till måndag 2016-07-11 att sätta in mina pengar annars skulle jag kontakta min bank
för att reklamera mitt kortköp. De svarade återigen med ursäkter och sa att de skulle eskalera mitt ärende så jag
pengarna tillbaka. Onsdagen 13/7 och några pengar har inte dykt upp på mitt konto, jag utgick från att de inte
ämnade ge mig mina pengar tillbaka, på torsdagen lämnade jag in en reklamation till banken på köpet med alla e-post
dialoger och fick pengarna tillbaka.

Affärsiden verkar vara att skicka ut en beställt vara till någon kund, säg var 10de för att få någon nöjd kund, resterande
kunder råkar illa ut. Man får ideliga ursäkter när man kontaktar de och löften att de ska lösa problemet som inte sker,
någon har upptäckt att det handlar om ca 3 olika mallar de använder som svar i e-posten, det är många tusen som råkat illa
ut: https://se.trustpilot.com/review/valuebasket.com
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Nät bedragare

Post by Miska »

Tja, mitt första besök på sidan visade följande:

Betala med F枚rtroende

Kinesiska tecken säger ju allt = skum sida = ej pålitligt.
Köper hellre från Kineser via Ebay än direkt från någon "svensk" sida som översatts med Google Translator.

Bra att du fick tillbaks pengarna från banken, men fan ta pingpongen för att de lurat dig.
Jag har använt https://www.ic3.gov/default.aspx ett flertal gånger mot s.k. "företag" som lurar folk på nätet och det har faktiskt fungerat. Dock får man inget mail vid fortsatt hantering av ärendet, men ett bekräftelse får man när man lämnat in klagomålet. Kan vara värt försöket, bara du slänger upp trustpilots omdömen också i det hela?!
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Nät bedragare

Post by ragge »

Skönt att höra att det löste sig.
Kortbetalning innebär en viss trygghet trots allt. Kortföretagen är måna om sitt rykte, och de kan avsluta samarbetet med de företag som missköter sig.

Return to “Allmänt”