Kollimering teleskop

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Kollimering teleskop

Post by Håkan N »

Jag gör ett nytt ämne utöver mån tråd om 'Dobson', eftersom detta kommer bli nåt att bita i framledes ;-)

Jag köpte Jim Fly's kit ( CatEye XLKP för 2” barrel ), men har funderat på en Glatter laser också.

Jag har fattat skillnaden mellan utan coma korrektor och med samt skillnaden mellan SIPS'en och Televue's egen Paracorr type 2.
Jag visste varför man använde coma korrektor speciellt vid snabbare speglarna ( under f/3.5 ) men de fungerar bra också vid långsammare fokal, ex 5.
Jag har fokal 4 på min 18" så jag kollade lite och ville/tänkte köpa SIPS'e'n, men köpte ändå P2'an och en kort fokuserare ( Moonlite med 1.5" dragrör )
Skillnaden är följande ;
SIPS'en har en fast lins man monterar på UTA'n och man har fokuseraren nästan ända in på det okularet som har mest positivt värde ( ex Ethos 21 mm, 17 mm samt även Nagler 31 mm )
Sedan justerar man utåt för 13. 10, 8, 6 osv. Räcker inte fokuseraren till kan man sätta på ett förlängnings rör.
Men för att kolliminera måste man muttra av lins paketet. Sedan tycker jag personligen detta paket sitter lite dåligt fast ( själva konstruktionen ) och vi kan prata kilon här.
Paracorren följer med dragröret, så iden här är att man monterar okularen och med hjälp av den vridbara toppen når man okularets värde.
Så iden är att inte justera fokuseraren så mycket.
-Man kan alltså inte justera in 'fokus' med fokuseraren.
Om man inte vill vrida toppen kan man montera på förlänings rör på okularet och montera en stop-ring/skuldra.
Då har man alla sina okular ( väl efter injustering efter ex Televues anvisning på positivt alt negativt värde ) monterar man och bara fin justerar in coman med paracorren vs fokuseraren.
Justeringen blir då okularets egen tolerans, och själva ’värdet’ har TV som grund. Det handlar då om ca 1 mm fokusering.
Ju mera noga man monterar stopp-ringen ( nya skuldran ) ju mindre justering blir det sen.
I natten är detta givetvis bra.
Jag har lagt ner min mått ( ID och OD ) till 0.05 mm så det kräver lite passning när man monterar okularet.
Men jag har idéer om en konisk lösning istället för en cylindrisk, och då byter man okular mycket snabbt och det kommer in dessutom mera noggrant.

Läser man Televues instruktion kräver paracorren att man skruvar in sin fokuserare ca 19 mm ( 3/4” ) från utan paracorr ( om man bara haft i okularet i innan )

Men nu över till frågan ;

När man monterar verktyget man tänker kolliminera med, antar jag att man monterar det direkt i dragröret i fokuseraren.
Antar att man sedan kan ha fokuseraren i vilket läge som helt – eller ?
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Kollimering teleskop

Post by Torbjörn »

Ja om du tänker på lasern som man kollimerar med så kan man väl ha fokuseraren i vilket läge man vill men jag brukar dra ut den 12mm vilket är ungefär det läge där mitt 24 mm Baader Hyperionokular når fokus. Sedan justerar jag sekundärspegeln så att lasern träffar primärspegeln i mitten och sedan justerar jag primärspegeln så att lasern träffar mitt i prick i sekundärspegeln och i "måltavlan" i laserkollimeraren.
Brukar låta tuben luta ca 45 grader när jag kollimerar, som en kompromiss. Är det väldigt noga vid ett visst objekt så gör jag en extrakollimering mot det specifika objektet. Jag har en 12" truss-tube Dobson och kollimeringen kan rucka sig en liten aning beroende på objektets höjd på himlen. För det mesta har det ingen större betydelse men är det t ex en planet eller detaljer på månen är det ju mer noga.

/Torbjörn :)

Return to “Allmänt”