DSO Browser

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

DSO Browser

Post by Tannerswe »

Jag vill tipsa om planerings-/sökhjälpen man kan få på webbplatsen http://dso-browser.com.

Jag återupptäckte denna sida nyligen då jag fick nog av att "manuellt" sitta och leta efter lämpliga objekt med rätt storlek och ljusstyrka. Sidan har verkligen tagit många steg i rätt riktning de senaste åren.

Direkt när man går in på den får man upp en lista med kvällens ljusstarkaste objekt för den plats där man befinner sig, och man kan väldigt lätt lägga till flera "observationsplatser" om man brukar befinna sig på platser med stort geografiskt avstånd mellan sig.

Men det jag ffa gillar är sökfunktionen. Man kan i princip söka på alla tänkbara parametrar som: typ av objekt, olika kataloger, tid på året/ tid på dygnet, höjd över horisonten och hur länge man vill ha dem på denna höjd eller högre, storlek, ljusstyrka, om man har hinder i vägen åt något håll osv osv.

Man kan även göra en "omvänd sökning" och gå in på ett objekt, för att därifrån sen ta reda på när på året eller dygnet ett objekt ligger som högst på himlen och planera sina observationer utifrån det. Alla objekt man gillar kan man sedan spara i en egen lista, som man kan exportera ut om man vill ta in datan i något annat program.

För min egen del ville jag plocka ut de galaxer och nebulosor som är10-60' stora, mag 10 eller starkare och att de ligger under minst 2 timmar, 30 grader eller mer över horisonten . Med hjälp av denna sida, som är helt gratis, blev det löjligt enkelt och gick på nolltid. Sebastian som utvecklar sidan har gjort ett riktigt bra jobb enligt mig.


Den allra senaste funktionen som man lagt till är möjligheten att ladda upp egna och gilla andras bilder och en lite mer communitykänsla. Det finns även en importfunktion från Astrobin om man redan lagt upp mycket där och vill föra över.
Attachments
DSO-browser.jpg
DSO-browser.jpg (145.73 KiB) Viewed 1893 times
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

DSO Browser

Post by Martin F »

Wow! Måste testas! :)


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: DSO Browser

Post by AstroFriend »

Det här var ju fantastiskt bra, nu minskar risken att man missar spännande objekt.

Tack för tipset!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: DSO Browser

Post by ragge »

Den sidan blir ju som att ha en personlig astronomisk assistent som får göra grovjobbet, och så tar man själv hand om de roligaste bitarna ! :D

Tack för tipset ! :good:

Return to “Allmänt”