Gymnasiearbete?!

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Einel
Posts: 5
Joined: 2016-05-15 17:26:27
spamtest: JA

Gymnasiearbete?!

Post by Einel »

Jag vet inte riktigt om det här inlägget hamnade rätt, men men.

Jag går i tvåan på den naturvetenskapliga linjen på gymnasiet och ska nu välja vad jag vill ägna mitt gymnasiearbete åt - och efter som fysik är ett favoritämne, mer specifikt astrofysik, så hade jag tänkt försöka fokusera på något inom det. Problemet nu är bara att jag inte har någon aning om vad inom astronomin jag vill undersöka/arbeta om... Tänkte först svarta hål men det känns inte så originellt... Och helst skulle man ju vilja ha möjlighet till någon form av observation!

Min fråga är alltså om det finns någon som har förslag på ämne/frågeställning? (Dubbelstjärnor? Exoplaneter? Neutronstjärnor?)

Tack på förhand!
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Gymnasiearbete?!

Post by Corpze »

Intressant!
En sak som är (relativt) lätt att understödja med egna observationer och ev foto med ett teleskop med ca 1000mm brännvidd är solfläckar, hur det uppstår och vad det är. Vad är Umbra/Penumbra etc.
Det enda som krävs är ett solfilter för någon hundring utöver teleskopet vill säga.
Man kan även följa upp tidigare data om solfläckstal, cykler etc.

Exoplaneter kan man i princip inte obsa själv utan bra prylar. Dubbelstjärnor går däremot bra (och är sjukt häftiga) rekomenderar double double isåfall :good:

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Gymnasiearbete?!

Post by Datarolf »

Hej!

Ett spår kanske skulle kunna vara variabla stjärnor. Vilka olika mekanismer gör stjärnor variabla, vilka fysikaliska lagar styr expansion och kontraktion av de variabler som beror på att stjärnans yta varierar, varför blir bara vissa stjärnor variabla och hur länge under sin livstid är de det, etc. etc. Finns gott om plats för litteraturstudier och teorier där. Sedan går det också med lite tur att hitta någon typisk kortperiodisk variabel att observera och göra ett magnituddigarm för.

Bara som ett förslag av många - du får säkert fler!

Vänliga hälsningar

Rolf J
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Gymnasiearbete?!

Post by magnuslar »

Hej!

Jättebra fråga - jag har själv en son i 2:an på gymnasiet, och bra förslag på projekt inom det här fältet är mycket nyttigt.

En viktig fråga är väl vad du har tillgång till för utrustning? Jag har funderat, för min sons räkning, om det skulle gå att göra nåt åt variabel-hållet med att mäta magnituder på foton. Det skulle vara lite tekniskt mekande med att lista ut hur magnituden representeras genom en större eller mindre radie på stjärnorna, samtidigt med att den ju "störs" av seeing och dålig följning... Men jag föreställer mig att man borde kunna kalibrera det, med några kända stjärnor i fältet, och så en variabel som man mäter mot dessa. Och så följa en eller några variabler några veckor.

Andra idéer som är lite åt teknik-håller är väl att försöka sig på lite spektroskopi ... men det är kanske än mer utrustnings-krävande.

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Gymnasiearbete?!

Post by Hans Bengtsson »

Variabla stjärnor är förstås ett klockrent ämne för ett specialarbete. När jag en gång i tiden gick på gymnasiet handlade mitt specialarbete om ljuskurvorna hos Mira-variabler, och jag har även vid något tillfälle agerat som extern handledare vid specialarbeten om variabler.

En tanke är att låta specialarbetet handla om en enda variabel, som man dels beskriver med hjälp av historiska data och dels gör en del observationer av på egen hand. Två speciellt spännande stjärnor, av stort astrofysikaliskt intresse, just nu är:

T Coronae Borealis (T CrB). Detta är en rekurrent nova, dvs en nova med återkommande utbrott. Uppträder just nu på ett sätt som kan indikera att ett nytt stort utbrott snart är på gång. Enkel att hitta på himlen med små teleskop, enkel att skatta magnituden för.

V Bootis (V Boo). En röd halvregelbunden variabel med mycket intressant ljuskurva. Flera olika periodlängder samverkar. För tillfället är den ljusstarkare än på mycket mycket länge. Även denna stjärna är enkel att hitta och enkel att magnitudbedöma med litet teleskop.

mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Gymnasiearbete?!

Post by timokarhula »

Eller Eta Carinae på södra halvklotet. Jag skattade den till magnitud 4.4 den 6 februari. Det är det ljusaste den har varit sedan 1863! Rätt som det är blir Eta Carinae en supernova. Observationerna kräver förstås ett remote teleskop om man inte är på plats själv. :)

/Timo K
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Gymnasiearbete?!

Post by anivision »

Jag flyttade tråden till "astronomi"-delen av forumet. Passar bäst här...

Return to “Allmänt”