Filter för solobservation?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Filter för solobservation?

Post by port513 »

Jag har självklart beställt ett filter för att reducera ljuset till ickeskadlig nivå.
Men vad behöver jag mer för att se t.ex. protuberanser med mera?

Hittat följande som jag tror blir bra till fotografering i alla fall

BA2458355 calciumfilter (BAADER 1,25TUM, STACKADE CALCIUMFILTER)
Baader Solar Continuum Filter, dubbelstackat

Men har jag tänkt rätt här eller vart börjar jag med solobservationer?


/Henke
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Filter för solobservation?

Post by taipan »

Är själv nybörjare på solen. Har kört med solfilm, solar continuum och ir/uv block filter.
Kan se solfläckarna och lite struktur på ytan om man skärper bilderna men vill man se protuberanser osv tror jag det är ett Ha teleskop du behöver.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Filter för solobservation?

Post by AstroFriend »

Hej Henke,
Det låter som om det är vanliga okularfilter du har där. Det kan vara riktigt farliga att använda. Det blir ruskigt varmt där när objektivet fokuserar solen och passerar filtret. Inte ovanligt de spricket pga värmen och då är kameran förstörd, tittar man så är det sista gången.

Bättre med filter framför objektivet istället så värmestrålningen inte kommer in i tuben överhuvudtaget.

Skall du se protuberanser måste du nog ha ett Ha teleskop eller den filterenheten som Taipan säger.

Håller inte själv på med detta, ville bara varna när jag läste om vad du har så det inte händer en tragisk olycka.

/Lrs
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Re: Filter för solobservation?

Post by port513 »

Jo det där med okularfilter för att dämpa solen skulle jag inte våga mig på, jag kommer ha ett Baader ASTF framför teleskopet just för att jag är rädd att värmen sabbar teleskopet annars.

/Henke
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Filter för solobservation?

Post by stoffe »

AstroFriend wrote:Hej Henke,
Det låter som om det är vanliga okularfilter du har där. Det kan vara riktigt farliga att använda. Det blir ruskigt varmt där när objektivet fokuserar solen och passerar filtret. Inte ovanligt de spricket pga värmen och då är kameran förstörd, tittar man så är det sista gången.
/Lars
Det är vanliga okularfilter ja, men som används i kombination med frontfilter på teleskopet. De är ofarliga att använda eftersom man alltid har ett frontfilter på själva teleskopet. Jag äger själv inget continumfilter men det ska tydligen vara en bra kombination med ihop med t ex thousand oak frontfilter i glas. Det ger bra kontrast och enligt de som observerat, en "naturlig" färg av solen vilken färg det nu är 8)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Allmänt”