Vackert väder!

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Vackert väder!

Post by skafar65 »

Gick ut i gårkväll. Lyfte blicken mot en gnistrande azursvart himmel! Drog bort taket på observatoriet och körde igång teleskop, dator och kamera. GPS fixen satt direkt och jag kommenderade in Vega som inom ett par sekunder satt som en smäck mitt i hårkorset! Tog en snabb exponering och kollade skärpan, perfekt!

Matade in Tonight´s Best och seglade runt och njöt visuellt av allt från M31 till NGC6946. Kontrasten mot den totalt bäckmörka bakgrunden var magnifik. Såg många detaljer i M42 och tyckte mig även ana Hästhuvudet i IC 434.

Efter denna visuella ”orgasm” så kopplade jag åter på kameran. Tog en tio sekunders exponering och såg nu tydligt ”häst huvudets” konturer. Startade guidekameran och fixerade på en rund fin lagom stor stjärna. Pixelfelt visade + - 0,002, Perfekt! Matade in att kameran skulle ta 32 tio minuters exponeringar. Under tiden jag exponerade kikade jag runt på himlavalvet med min LIDL kikare. Många vackra objekt visade sig från sin allra bästa sida.

Precis när jag gick in gnistrade det till på himlen och jag fick se ett par vackra meteorer svepa förbi. Gick in och övervakade fotograferingen från min lapptopp. Efter en timme så såg allt bra ut. Alla exponeringar blev perfekta. Inga flygplan, skorstensrök, dis eller lusföroreningar hade fördärvat dom.

La mig lyckligt ner i soffan medan kameran matade på, den ena exponeringen efter den andra! Alla var lika vackra. Måste ha slumrat till ett slag och vaknade med ett ryck. Någonting pep, kunde det vara guidekameran som tappat riktstjärnan? Nej det visade sig att det var batteriet i telefonen som var slut. Kikade ut genom fönstret och såg att hela himlen var mjölkvit med gult skimmer åt Helsingborgshållet! Funderade på varför inte lapptoppen stod där den stod när jag somnade. Gick ut för att stänga ner allt och såg till min förvåning att taket på observatoriet var stängt! Allt var låst och igenbommat!
Sakta men säkert gick det upp för mig att jag troligtvis drömde! Det kan inte vara möjligt att himlen ser ut som den gör och att den skulle ha gjort det i snart två månader! Det kan heller inte vara möjligt att dom få tillfällena som det inte har gjort det så har månen varit framme eller att det under den perioden skulle julafton ha varit den bästa kvällen!

Neeej, nej det kan inte vara sant! Skulle det ha varit så så hade man ju brutit ihop för länge sedan! Jag gick in och lade mig igen nu i min säng för att försöka vakan upp i den andra världen men tyvärr, vakande i morse och kikade ut genom fönstret och såg till min förtvivlan att detta är verkligheten som vi lever i!

Suck, undrar om man håller på att bli galen? Kan det vara min nya stjärnhimmel som jag fått målad av Starscapes i taket på mitt sovrum som påverkar en så. Eller är det abstinens besvär som börjar visa sig på alvar?

//Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Skön dröm synd at den slutadei nnan du han posta bilden här :)

BLir säkert klart väder lagom till fullmånen kommer......
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Micke, jag har pratat med Dr Phil i USA och han är bekymrad över ditt tillstånd. Det finns inget botemedel annat än en riktigt klar natt med 9.5 seeing, strömavbrott i hela sydsverige. Jag snackade också med Sydkraft, eller Eon som dom numera kallar sig, och det är inga problem. De har ju strömavbrott så ofta numera att ingen märker om vi "fixar" ett avbrott.

Passar det nu i helgen? Molnen ska spricka upp på lördag/söndag.
Hälsningar

Lasse
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Personligen tror jag att den enda boten är mer astronomiprylar, det jag tror att du lider av som erkänd astroholic är helt enkelt abstinensbesvär, bara att krypa till korset och beställa en G11
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Är det det som kallas för en återställare? :)
Roger

Return to “Allmänt”