Norrsken på Hisingen 2015-10-19

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Norrsken på Hisingen 2015-10-19

Post by Zeke Varg »

Någon mer i Göteborg som fick syn på den märkliga himlen ca 20.30-21.00. Jag har aldrig skådat norrsken så om någon mer kunde bekräfta att jag såg vad jag ville, skulle det kännas än bättre. Himlen över Gbg ikväll är till och från uppsprickande, men mesta del tunnare moln. Så molnen spred ut det gröna fina ljuset, som när molnen lämnade en lite öppning spred ljuset så min mörklagda lägenhet sken i ett mycket stämningsfullt ljus.

Tack vara att gårdens alla araber hade uppmärksammat spektaklet och lyriskt tjoade så att så många som möjligt av folket på gården som lyfte huvudet uppåt och tappa hakan! Jag han knäppa lite bilder men då jag nyss köpt den och inte hunnit prova den så hoppas jag att jag kan lägga upp bevismaterialet om min gamla dator är på samarbetshumör!

Ja alla norrlänningar det är vardagsmat för er, men här på Hisingen är det lika vanligt som att det simmat upp en Blåval i Göta Älv! :D
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Norrsken på Hisingen 2015-10-19

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

När man tittar på norrskensovalen så ligger den över nordligaste Sverige, men jag kan inte se någon tendens till att den skulle ha spridit sig söderut. Värdena säger också "quiet". Så det känns lite mysko att det skulle ha synts norrsken från Göteborg ikväll.

M v h
Hans Bengtsson
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Norrsken på Hisingen 2015-10-19

Post by Zeke Varg »

Hans Bengtsson wrote:Hej!

När man tittar på norrskensovalen så ligger den över nordligaste Sverige, men jag kan inte se någon tendens till att den skulle ha spridit sig söderut. Värdena säger också "quiet". Så det känns lite mysko att det skulle ha synts norrsken från Göteborg ikväll.

M v h
Hans Bengtsson
Då jag av naturliga skäl var helt oförberedd, så han jag i alla fall få fram kameran. Detta var dock första gången jag använt den under "skarpt läge". Dock så läste jag att kameran alltid skall var inställd på RAW att 7-8 sekunder är en lämplig exponeringstid för att få fota en ljusstark variabel, med vanligt kamerastativ när man har samma Canon-objektiv på 35-80 mm. Med objektivet inställt på ca 50 mm. Dessa uppgifter läste jag för några dagar sedan, då jag googlade runt på "nybörjare tips" om hur man kan få ut bra bilder med en Canon 350d, om man riktar kameran mot himlen utan motordrivet stativ.
Men det tog en stund innan jag ens hittade dom olika inställningarna som man skall hitta i menyn. Utan stativ och kunskap så chansade jag på en exponering på 4 sekunder med iso 400. Tog ett tiotal bilder genom köksfönstret, varav nästan alla blev helt värdelösa.
En bild fångade dock lite ljus utan allt för ostadig skärpa, som jag testade att snabbredigera utan att riktigt förstå vilka justeringsalternativ som förbättrade vad. Men bilden jag sparade var den sista jag hann med innan fenomenet helt klingade av. Om det inte skulle vara ett norrsken, så vad kan då ha orsakat att himlen skimrade i med ett grönt sken? Detta är den enda bilden som ens var värd att spara för expertisens dom.

http://www.ladda-upp.se/bilder/inqttcgnwzqgdw/
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Norrsken på Hisingen 2015-10-19

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Jag ser just nu bilden i mobilen, och färgen ser onekligen norrskensgrön ut, får kolla närmare på riktig skärm senare. Vet inte heller vad som skulle orsaka sådan färg om det inte är norrsken. Samtidigt borde det inte ha varit norrsken över södra Sverige igår kväll, ovalen var svag och låg långt norrut. Så det finns argument både för och emot. Vore roligt att veta om någon annan på Astronet såg detta.

M v h
Hans Bengtsson

Return to “Allmänt”