Kikare

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Kikare

Post by hbar »

När jag var där för några år sen så var biljetten en flaska Cava, väl värt ett besök:).

/Håkan
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kikare

Post by Håkan N »

När du var här, hur var vädret då ?
Min 'biljett' blir dyrare, men var till vineriet idag och köpte en låda Vega vin, riktig gott, tar inga chanser att sitta utan. Första pavan gick fort på ett par dar.
Men Cava ? Vad är det ?
Sen dök min Zeiss äntligen upp. Långa projekt blir till slut till ände..
Den är i absolut nyskick och doktorn i Tyskland som haft den måste ha haft handskarna på sig.
5" fästet från Acratech satt som handen i handsken på den. Blev som jag tänkt mig.
Kollade in ett hus jag inte såg med ögat i bergen bortöver och det verkar lovande. Tysk ingengörs teknik, men jag har noll erfarenhet av kikare. Men detta är ju ett mekaniskt hantverk i världsklass. Ser riktig nice ut med kolfiber stativ och huvud.
Nypriset på anläggningen är +70 tusen. Får se vad det ger.
Moln, tunga svarta på väg in, men söderut ser det ok ut nu..;-)
Inväntar lite, snart mörkt, sen åker jag upp på kanmen med en termos kaffe. Äntligen..
Kör nu min första egna observation ( first light vid 49 års ålder, he he ) och ska skissa upp lite objekt på papper nu.
Men antar det blir lika som igår.
Ska ta in Vega det första jag gör om den dyker upp.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Kikare

Post by hbar »

Cava är spansk "champagne" som kostar några tior, teknikern jag frågade om besöket nämnde att det var brukligt att ha med sig på visning.

De har ofta problem med sand från Sahara i luften och på vintern är vädret inte alltid så bra lite beroende på hur lågtrycken går. April lär vara en bra månad, inte för varmt o bättre väder.

Ön är mycket vacker men skulle du känna för en utflykt o inte varit på Teneriffa så ta båten över o bo några dagar i Puerto de la Cruz. Kör runt lite i Orotava dalen o ta linbanan upp till toppen av Teide. Mycket att titta på även här nere på jorden med en bra kikare.

/Håkan
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kikare

Post by Håkan N »

Ha, ok, bra att komma ihåg ;-)

Kom precis in efter att sett stjärnor !
Men skalan, troligtvis 1 av 10 på en La Palma skala.
Vintergstan syndes ungefär som de 20 minuter det klarnade upp i Mariestad när jag var i stora observatoriet.
Började lovande ikväll, men till slut fick jag ge upp efter nån timme.
Vega åt det hållet var inte bra så jag tog in Orion nebulosan, wow, den var go i Zeissen. Fantastisk syn för vara 60 mm.
Körde Plejaderna, fint med och såg nebulisiteten kring dom, Sen tog jag Mirach, Beteljuce, Alderbardan, Denab, Vega, Alnath, Capella, Altair. Andromeda var inte bra. När jag kom hem var Sirius uppe så upp med grejjerna igen, den är läcker med blåaktig sken ( bra drag, jag gillar skarpa stjärnor )
I Orion nebulosan's mitt såg jag då 5 stjärnor ( 4 st på bergskammen ) Andromeda var inte bra hemma heller, den såg jag bättre på Romme flygplats utan stativ med Tompas 40 mm kikare ( 8X på den tror jag ) Zeissen har 20X, men dålig seeing nu eller åt Andromeda hållet.
Zeissen funkar bra, IS funktionen är suverän, men visst kan man handålla 20X rakt av, och IS, funkar men bra ( vs inköpet av denna kikare, och att hålla 1,6 kg är inget problem ) med stativet givetvis är perfa ( folk man frågar vet vad de snackar om som varit med )
Men visst, huvudet hamnar i skumma ställningar, och rätt tufft efter 3-4 timmar ståendes så.
Såg att man for vrida och vända på benställningen, men Gitzon är är enkel. Totalt stabilt, som vanligt får man vad man betalar för. Jag känner mig nöjd och inser en kompis för livet.
Blir det lika i morgon far jag upp på vulkanens topp.
Kikare är - är kikare, detta är bra, inte tu tal om annat, trotts bad seeing, men se 'deep-sky', hmm, ex global clusters, tror inte det. Ev i bästa fall se nåt dimmigt, ungefär vad jag tänkt. Orion nebulosan var dock bättre än vad jag trott faktiskt i en kikare, men åt det hållet var det klarare, men också ett stort objekt.

--//----

Vaknade strax innan gryning och det var hyffsat. Han med en timme.
Venus lyste starkt, och Jupiter med 3 månar var häftigt.
Arcturus. Dubhne, Polstjärnan och Kochab lyste fint.
I morgon vid 4-5 tiden ska jag testa M13. Inser man måste ta lite olika pass sas..
Nu har då jag sett lite!
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kikare

Post by Håkan N »

La Palma nu kl 13 finns inte ett moln,...håller det i sig !?
Förbereder nattens objekt på vulkanen.
Jag har M13.
Tips för min 60 mm ?
Förstår just nu inte hur man ska se deep sky..

Fråga.
Tittar man på en stjärna är det 2 små strålar ut på höger sida, blir det så eller kollimerings fel ?
Frågade Zeiss, de sa ; skicka ner, eller är detta överdrift från min sida ?
Tittar man ut nu, perfekt även i kanten.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kikare

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Jag tror att de flesta av nedanstående objekt är fina i din Zeiss-kikare:

Öppna stjärnhopar:
http://cseligman.com/text/stars/messieropen.htm

Klotformiga stjärnhopar:
http://cseligman.com/text/stars/messierglobulars.htm

Dubbelhopen i Perseus:
https://en.wikipedia.org/wiki/Double_Cluster

Galaxer ser du bara som suddiga fläckar, i och för sig intressant men kanske inte det man i första hand ska starta med när man är ny observatör.

mvh
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kikare

Post by Håkan N »

Hej Hans !

Var upp till vulkanens topp igår. En rysare att åka upp och sedan kliva ur och blicka upp !
Långa planer att göra detta sedan Patrik Holmström tog upp saken i vintras så jag är ödmjuk och tacksam att jag kan göra det jag vill allra mest.
Jag stod med min lilla Zeiss i blåsten strax nedanför de stora grabbarna och tjejerna :-))
Givetvis var det det bästa himmel jag sett och vintergstan var i klass med Oregon.
Riktigt bra mot Orion men andra ändan var det smetigt, det har klarnat upp men smoggen är kvar, men detta var stund jag kommer minnas för livet, resan upp och dra på sig allt i klädväg och rigga upp.. Titta upp..Njutbart.
Det var inte kallt, men det blåser snålt.
Jag å triopden/kikaren jobbar bra ihop.
Tog mitt standard pass jag gjort med ögat hemma och när nan kommer till starka stjärnor och ex Orion nebulusan ser man lång utanför innan de är i bild vs ljuset, och väl när de kommer i bild, wow.
Jag vet jag är en 'visuliser', det kände jag långt innan, ( bara visste det ) och vet nu mina mål..

Gick sedan över till Andromeda, nu var det bättre, tog upp hela röret. Filosoferade länge och förundrades.
Tänkte nu blir det att funderar på Hans id'e,, ok,, Casscopeia och de borte stjärnorna, och samma avstånd, vips efter att fått titta lite, där var dubbelhopen, nice!
Bra delmål. Tänkte ta M13 men den gick upp i gryningen, så den tänkte jag ta strax innan solen kom upp hemma.
Timmarna gick och det tar 1 timme att åka och man måste vara allert här på alpvägarna ( igår körde jag fast här i berget,, enl gps'en var det en väg.. Men dead end ..och nedför å rullgrus.. Jösses, nu blir det helikopter tänkte jag och såg en klasul i kontraktet om mitt fel..på felkörning i raviner..
Var in till en Tysk, som vattnade blommor längre upp och han sa gå till Johan där nere han är Dansk ( svensk fru ) men han kom yrvaken upp och hade ju en Fiat..och vi gick till en Spanjor nedanför som jobbat inom safari i Afrika,, han tog upp bilen, otroligt kört..
Så man får köra försiktig i natten minst sagt.

Väl hemma sov jag lite sedan upp igen 05.30 och körde till det var ljust. Fina bilder på planeterna i skymming.

På berget såg jag M41 ( tror jag ) även ev M46 och M47. ( runt Sirius )
Lite svårt stt se, allt där såg ut som hopar ;-) så mycket stjärnor, otroligt.
Väl hemma tycker jag sidan hade ändrat sig, men hopen var under Sirius ( ? )
Nu fanns inte längre lika många stjärnor, så skilnade var stor i magnitud. Hopen sågs enklare. Men de övre 46,47 såg jag inte.
Men M41 tar upp kanske 25 % i röret, ungefär som Orion nebulan.
Ska kolla om detta är öppna hopar eller globala hopar.
Fick vänta lite på M13, men väl upp ovanför träden såg jag den direkt, men en suddig plutt mitt på.
Ok, seeingen usel i sista minuten, men var besviken på storkeken. Trodde den skulle vara större i min kikare här.
Här är en begränsning i aperatur..
Idag ska jag studera den sajt om hoper du visade.
Du, det är inte enkelt detta !
Återkom gärna med tips.

Håkan.

Skickat från min iPhone
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kikare

Post by Håkan N »

När jag var å tackade Danska/Skånska paret för hjälpen idag med gårdagens fadäs i ravinen..med en flaska Vega Norte vin så klart.
De bor mycket hemtrevligt i ravinens kant. De pysslat i 28 år så..
Vi blev å pratade om de 3 kåkarna ovanför som ligger nåt otroligt bra till och helt nybyggt men ägarn gick i KK.
Nu har banken sålt 2 hus och det största är kvar, 350 tusen euro, alltså som hittat !
Men vilken dobson terass!
Säkert 3 familjer kan bo där samtidigt, pool osv, och extremt fin tomt, infart osv.
Skånskan sa det var 'för' dyrt men vi gick sedan till änden av hennes tomt och sa det där cotton huset kan du köpa och bygga på, fixa och ha dina teleskop.
Rejäl plan framför och stenhus på kanske 10x5 meter, inttakt tak. Snygga de där gamka husen. De flesta här har byggt på ett sånt och sen byggt ut.
Vatten kommer från berget i rör man 'hakar' på.,, så inget klor här.
WC rakt i stenkista.. El kör alla sol här idag. Inga skatter, bara sophämtning på 40 euro året.
Med stor ingladad terass och garage dito, byggt efterhand och pensionärs ställe sen. ( ev hyra ut )
Tanten sa hon känner ägarn ( ur-spanjorer ) och de säljer ogärna just nu, vs tuffare tider men hon sa, köp stället. Jag ska lägga goda ord för dig. Hmm vi får se, men ett bra case i alla fall.
Men tomt och nybbyge är det andra regler sa hon, detta kan byggss ut ca 25% vs dagens toaletter, garage
Terasser etc byggs ändå sas.
Men idealet är längre upp på El Pinar där ex Italienaren bor jag hörde om som har 2 domer. Varit dit 2 gånger, men ingen där. Enormt ställe och plats. Karln jobbar hörde jag på Los R.
Där är det tallkskog och vin rankor, och ser ut mera som i Arizona, men ok kallare och tuff väg, dock i bra skick.
Men inga cotton house dår, då nybygge, ( klara hus här är dyra ! ) och hans hus är ett sånt, sen har han byggt på, mycket nice.
Perfekt astronomiskt!
Ska ta nåt kort där till nån som ev vill se.
Han har dobson platta med räcke på ena taket å.
Mörkt där, men det är mörkt nere också, och inte som på vulkanen, men dom säger när det är väder är det lika bra här.
Dock är det här 6-800 meter.
Så det är bara signa in din astro resa, ..Knorring 18" dobben på terassen, och alt en Bartel 42" mennisk på f2.8 )
Buss till västsidan går med 343'an hela tiden från södra flygplstsen, sen går man av vid La Punta och går upp. Om man inte vill ha egen bil. Mat, resturanger mm finns på stora vägen, bank, fik osv.
Trekkstigar överallt i området, buss till Los R mm.
Flyg från Teneriffa kostar t/r ca 700 kr, 30 minuter.
Ok, spekulera Är gratis !
-Nu har det mörknat på, trodde inte det blir nåt ikväll, men håller kollen . Har en lista på G som Ska göras !
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kikare

Post by Håkan N »

Det blev riktig bra igår och det var lika bra nere här som på toppen en bit härfrån som ligger en bra bit högre jag nämnde om.
Vintergatan syntes ganska tydligt.
Men ex M110 var givetvis mera synlig på vulkanen. M32 har jag inte sett än.
Det var lite skog ivägen och grus så jag åkte söder ut 2 gånger och till slut var jag utanför huset ( lika bra, men varmare.
Jag har vadderade byxor med mig, långkallingar i ull, sockor i ull, fleecejacka, fleecemössa och fleecehalsduk, sedan min vinterjacka och tunnare och tjockare handskar. På vulkanen var det ok, speciellt linda in ansiktet, här kör jag vadderade byxor/jacka men inget under, men mössa är skönt även på lägre höjd.
Jag är ingen vän av kyla eller frysa så bättre för varmt.

Nu solar jag i badbyxor vid poolen men nätterna blir kalla.
Anna på AstroLaPalma sa ; ta med dig rubbet från Sverige! .. Bra råd.
( ikäll ska jag ut med dom, hoppas på väder, ser fram mot kunnig personal )
Ser bra ut nu, nära helt klart, inte ett moln.

Igår körde jag NGC457 own cluster, och letade efter 7789 Carolines rose men hittade inte det, men läste nu det är en halv grad..
Letade nog efter nåt mindre men var nog ganska rätt sas.
Otroligtvad stjärnor det dyker upp i en kikare !
869 doubble clustret i persius är min vän som första clustret, ak'a Caldwell 14.
Var på M34 också, cluser i Persius.
Hittade också M34 'pinwheel galaxy'
M36, 37, 38 hittade jag 1 av men det var i zenit nära Elnat i Auriga ( är det i 'kusken' ? och kunde inte orka svepa pga nackens läge, så det blir ta det i annan tid alt på madrass och med IS på.
M41 hittar jag också enkelt i eftersom just det clustert 'råkade' jag på av mig själv när jag svept runt Sirius.
Eftersom jag blir här ett tag och får låna Görans gamla 16" dob, så tror jag mina fördigheter blir bättre.
Det är kul när man hittar nåt själv !
Det är väl lite av vitsen med amatör astronomin.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kikare

Post by Håkan N »

Kom precis hem efter AstroLaPalma utflykten, och den var på en höjd nedanför El Paso på ca 1300 meter.
Sitter nu med toast och Vega vin, härligt med semester faktiskt. Man gör sas vad man vill, för som företagare är man inte van att göra så. Det ska alltid göras saker dagarna i ända.
Det var 2 st som jobbade åt GNT som var guider så det var intressant, och lärde mig en hel del om universums uppbyggnad, bra resum'e de gjorde och hade 2 teleskop, och körde både på Engelska och Spanska.
Värt slanten och tiden.
De jobbade 4 dagar på raken på GNT och hade lön från företaget som som driver teleskopet och Spanska staten betalar notan sas, en var Tysk och den andra Holländare.
De flesta i gruppen var turister och frös och gäspade..
-De sa sen, värst vad du visste, ok, är man intresserad så,,
Jag stannade kvar med Zeissen en 1-2 timmar till och tränade på senaste objekten. Nu drar jag dessa enkekt.
Sätter pinwheel, Andromeda, 869, 457, 7789, M34, M41 direkt.
Men jag gick bet på M1 som de visade.
De hade en Mead 10" och ärligt talat de objekten de körde spöar min Zeiss..kikare.
De sa, det är möjligt. Men ok, objekt som M1 kan vara små för en kikare, i deras Mead dob var det en tuss.
De visste inte ens om Veil ( ? ) och kunde inte säga om en supernova.. Astronom på GNT ?? Ok, de har säker special uppdrag, detta gjorde de som 'hobby', sa dom, ok, ingen kan veta allt, även om 'astronom' på GNT.
Efter 3 år på fysik kan man kalla sig astronom sa de, och båda hade fått jobb. Måste vara intressant att ratta det teleskopet, de var 65 man sa han per dag, inkl all personal att driva det, jösses.
Ena hade jobbat på NOT, men ingen Svensk där sa han, de verkar inte ha intresse mera ( ? )
Ok, förvånar nig inte så smalt det är i Sverige för astronomi.
Jag tror personligen det är vår dåliga seeing..
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kikare

Post by Håkan N »

Det här med kikare som nybörjare ska inte underskattas, och inte som instrument heller, jag är riktig nöjd, och mycket lärorikt.
Sveper nu en massa objekt enkelt och kvällen var tänkt för M35,36,37,38, men nu är sanden tillbaka men fick se en del av månen nyss, riktigt imponerande.
Att svepa med IS i zenit är kul, om man håller kroppen i stöd mot bilen är kikaren otrolig stabil för hand. Vi pratar mer eller mindre exakt.
Owl nebula gillar jag, såg ju på bild de 2 starkare stjärnorna men när man upplever det själv blir det aha !
Den här kikaren blir ett bra komplement till min/a dobbar sen.
Lite synd med vädret här, tyvärr och månen kommer nu med.
Blir det bra i morgon åker jag upp på vulkanen igen.
Astronomerna på trekken sa åk till Namibia, men jag åker först ändå i April till Marocko, "nån som vill hänga på" ?
Hotellet vill man bokar nu, vs plats ( bra tid sa han )
Att ha portabelt hit har jag redan glömt, man måste testa så man vet, det funkar inte, punkt.
Här lär man skicka skicka godset, så man kan lika gärna då skicka en 18" or so ever.
Alt köpa en fadtighet här, perfekt pensionärs boende vintertid, och en makalös ö detta, lite speciell på många vis.
En pärla som många inte vet om.
Fastigheterna här har tyvärr Tyskarna gjort till rocket sky, vs en Svensk plånbok.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kikare

Post by Håkan N »

Jag var till 'licör manni' igen och köpte lite 'gott' hem till släkten.
Han sa det dött en gubbe bredvid honom ( oldtimer ) och det var 2 systrar som ärvde som bara vilke få undan huset, han sa åk till grannen ( givetvis Tysk ) Joppi, han vet nog mer. Han visade mig huset, otroligt charmigt men orenoverat, mycket pittoreskt med bra storkek och tomt. Övervåning, undervåning, allrum, bakhus med ugn, stensd uteplats, vattenbassäng för vs odling osv, bra väggar och takstolar, men pannor måste fixas och putsad fasad, å sen,,,resten ..men el vatten klart.
Kunde bli otroligt trevligt, en ravin under och hela området är mörkt sas.
Joppi sa på frågan om vädret nu ; att du har otur, denna dock svaga calima ska inte vara här nu och det pågått i två veckor, skumt sa han.
Han har varit här till å från i 30 år men bor numera med frun mest hela året.
Han sa när vädret kommer från norr, då du - och slog ut med båda armarna och såg lyrisk ut !
Han sa det varit intresse att bygga ett astronomi hotell här i väst som han kallade en 'vit elefant', byggt på EU pengar som hamnen i väst ingen anväder eller flygplatsen som har 10 gånger mer kapacitet än det kommer folk. Han sa det är vansinnes projekt och nu vill de modernisera vägarna här med lampor.
Men han sa denna gång blir det inget. Slut på EU pengen, men man vet aldrig sa han ( saker är komplexa, det skaffar jobb osv, osv )
Jag sa astronomin i världen är inte stor, vi vet sa han men bestämmer de nåt blir det så.
Ok, förvisso bra för oss men lär väl bli som astro parken i Kanada som faller på din egen orimmlighet i vildmarken, vs för få som tar sig dit vs för få intresserade. Hard core folket gör/kan resa, men alt bygger ju på en massa, inte nån enskild 'galning' på upptåg..;-))
Folket här vill ha det lungt och mörkt, perfekt för en dob ute alltså.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kikare

Post by Håkan N »

Kom precis hem från Italienaten på berget här.
Jag har mött en del astrogalningar innan, som Shane Santi från Dream technologies, Don Pensack, Mel Bartel å vissa i Svedala, men denne Daniel Carosati tar nog priset, jösses !
Astro intresse sedan 9 års åldern och ni en av höjdarna på Galileo obsevatoriet.
Som jag nämnde innan, vilket hus han har byggt på El Pinar.
Gräddhylla med dobson veranda på taket med infrarött ljus nerpekandes, elurtag för minst 5-6 användare, 2 domer med astro foto uttrustning. I ena domen en Celesteron på 30 cm och den andra på 40 cm i Zerodur. Italiensk byggd.
F3.0. Han styr från huset. Han sa jag jobbar med detta och har det som hobby, men får 'inte' nog..sedan skrattade han !
Iden är 2 st 70 cm doson på verandan. Men just nu fokuserar han på jobbet, huset osv. Så om 10 år kan ni komma !
Mycket trevlig snubbe, tyvärr dålig på Engelska. Han sa platsen är perfekt, 1070 meter men seeing nära som Roches, typ 1 på nån skala han pratade om.
Han sa problemet med La Palma är inte seeingen utan det är oberäknligt här, Chile ex har mera stabilt väder, han sa det har med ytan att göra vs moln. ( liten ö detta )
Så på söndag får jag vara med honom och ställa in Gallileo teleskopet !
Hans skift börjar kl 5, sedan mat så kl 6 kör vi igång.
Han skulle ordna med div passer saker mm, kul.
Jag fick obsa sedan utanför med mina grejjer bäst jag ville och sova över, hyggligt.
Rena julafton..
Jag frågade honom vad är det bästa du sett.. Men han sa det kan jag inte svars på.
Svårt med denne mans erfarenhet,, !! Nu 56 år.
Han sa just nu är det mycket sök på jord liknande planeter..
UJ liv.. Hmmm.
Precis det jag hört från Gene Genet i Los Angeles, en av mina kontakter där på scal.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kikare

Post by Håkan N »

Lite kul, har solat mest hela dan vid polen och bara slappat, riktigt varmt alltså, värre än den bättre Svenska sommardagen.
Jag älskar värme. Värsta jag vet är kyla.
Har aldrig ens ägt vinterkläder tills i vintras då jag skulle till UAA..
Det mörknade på här och såg månen utanför ( nu är det roliga slut ..
Skrattade då jag satte på mig mina täckbyxor 2 timmar efter baden-baden solandet ...fleecejacka å fleecemössa...
Fryslort som jag är tar inga chanser, å bara skönt att inte stå å huttra, undrar hur min astrotid blir i Sverige, brrr, inget för mig tror jag, men måste så måste man.
Känner del i New Mexcico, Och där måste vara himmelriket inom astro vs väder.
Italienaren sa på Roches är det vinden, ..skojjar du sa jag, förra veckan när jag var dit lindade jag i ansiktet helt, men kallt var det inte, men blåsten, jösses.
Nej det är bättre utanför huset på så sätt, tar nån magnitud lägre, men ok, vulkanen är värt det vid max väder givetvis. ( en upplevelse sas vara där å obsa )
Men nu var det illa ute, så besvärligt alltså ! ( fan, ursäkta uttrycket )
Månen är ny för mig så tog det lungt och tittade runt, hade en kopp te med mig och kikaren i Gitzon, å den blir stor alltså.
Insåg ju att det var kört på DSO's. Tittade lite på Alderbardan, slog ut t'et sen gick jag in och slog upp ett glas vin istället med lite Spanskt tv..
Hur lycksdes jag pricka in detta calima, som de sa när jag kom, udda nu men 30 dagar, 3 dagar eller 3 timmar.
Nu kommer ju månen, så äventyret gick in i din slutfas, tyvärr.
La Palma blev bra ändå, lärde mig mycket faktiskt och kikaren mm kom ut av denna resa, och den är jag riktigt nöjd med.
Ni som ev vill åka hit, gör det, sån otur jag haft tror jag blir svårspöat.
Hörde att från Tyskland går det direkt till La Palma.
Sedan rekommenderar jag Görans gamla 'hotell', fint ställe, och det finns grejjer kvar där att låna.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kikare

Post by Håkan N »

Har precis skakat av mig dammet efter dagens strapats..och slagit upp en stor likör.
Jajösses, visste jag inte skulle göra detta, även om det var trek inplanerat, ön är helt enkelt för tuff för en stel CNC operatör som tar en normal prommenad då och då.
Testade ju lite förra veckan och insåg tom att det kan vara riktig farligt om man rammlar och är solo.
Men dum som man ska vara tänkte jag ta mig upp till Roches och 'lifta' hem, så var planen.
Väl på väg inspåg jag tiden blir knapp om jag nu måste gå hem, så uppför fick pumpen jobba hårt, men när jag kom fram vid Galleleo vände jag hem, det var då typ 4-5 km till till korset vid vägen, och inte nån bil ?..
Stigningen var från ca 500 meter till 2400 meter och ca 1.4 mil enkel väg på rullsten, barr, stenblock och lava, så det kändes som x 5..
Väl där och när vände var det hyffsat ,,men insåg mina knän som kan spöka vid belastning, så sista biten..tog 9 timmar totalt på vatten å snickers, ingen rast, ingen vila..
Hursom, inget mer trek resterande tid, ..känner mig som 100 år och invalid på det, men god likör från 'Manni', en ny sort.
I morgon ( hoppas jag orkar gå.. Ska jag ju in på Gallileo.
Såg Italienarens hus med 2 domer efter stor del av rutten, men till slut var jag så högt de försvann, här skulle en Swarovski 32 mm och 500 gram varit med.
Otroliga vyer.
Att bära på nåt större som var min id'e innan ..- stolle prov !

Tittade ut nu, himlen är som mediokert Faluväder så visst hade jag otur. Undrar verkligen hur mångs 'riktiga' dagar det är nere här, ljuset är på dagarna som i LA, dis, när jag sett detta är jag ärligt talat lite skeptisk.
Hade nog för stora förhoppningar. Vintergstan syns ofta inte inte och Cassiopea syns tydligt, om ens alls,, näeee, bättre nån bra kväll hemna vid Roxnäs badet. Ok, hemma syns ju ofta inget alls ;-)))

Return to “Allmänt”