Kikare

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kikare

Post by timokarhula »

Man kan utföra intressanta, ja till och med vetenskapligt dugliga, observationer med mediokra kikare. Min kusin hittade en gång under sin orienteringsrunda i skogen (numera den välkända brända skogen utanför Virsbo) en 8x40 kikare av märket Crown (?) som han gav till mig efteråt eftersom han visste att jag är kikargalen. Med denna uträttade jag en observation av komet C/2007N3 (Lulin) den 27 februari 2009 som sedermera hamnade i den internationella astronomiska unionens cirkulär IAUC 9024!

Abstract:
Further visual total-magnitude and coma-diameter estimates:
Feb. 14.19 UT, 5.5, 10' (B. H. Granslo, Fjellhamar, Norway, 7x50 binoculars);
20.52, 5.0, 20' (M. Mattiazzo, Castlemaine, Victoria, Australia, 10x50 binoculars);
24.31, 4.7, 20' (C. S. Morris, Fillmore, CA, U.S.A., 10x50 binoculars);
27.94, 4.9, 25' (T. Karhula, Virsbo, Sweden, 8x40 binoculars);
Mar. 3.14, 5.3, 25' (J. J. Gonzalez, Leon, Spain, naked eye).

(C) Copyright 2009 CBAT
2009 March 4 (9024) Daniel W. E. Green


Inte illa med en upphittad kikare som legat i mossa i gudvet hur många år?! :D

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kikare

Post by Hans Bengtsson »

Den stora skillnaden antalsmässigt, när det gäller DSO i liten kikare vs stort amatörteleskop, ligger i att du med teleskopet kan detektera flera tusen ljussvaga galaxer, medan du i den lilla kikaren kan se M31, M33 och M81 och kanske någon till (längre söderut: de två Magellanska Molnen). När det gäller stjärnhopar så klarar sig den lilla kikaren förhållandevis bättre, sådana finns många att titta på, där ökar antalet synliga objekt inte lika mycket med ökande apertur.

En god fältkikare är ett utmärkt komplement till ett bra teleskop, och det finns förstås en anledning till att nästan alla aktiva amatörastronomer också har minst en fältkikare. Fantastiskt portabelt instrument med stort synfält. För egen del använder jag emellanåt en liten kikare av det berömda märket Clas Ohlson, kostade 99 kronor och passar perfekt i fickan i en vinterjacka.

M v h
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kikare

Post by Håkan N »

Tänk om Zeiss och Swarovski bara hade astronomer som kunder, då hade dom STORA problem ,-))
En kikare ur tuggumi automsten och man ser ungefär lika. Farscinerande fakta.
Astronomi och dragracing inser jag är två olika saker, stor ekonomi behövs inte och det är ju bra för plånboken.
Hans, hur många dimmiga DSO finns det i vår galax ? Vet nån, tabeller på % kan göras i allt och sett från det hållet kanske en 45'a ser 0.01% !
Bara i Abell galaxy cluster 2065, hur många galaxer bara i det området ? Ok här förväntar jag mig inte att en Swarro EL 32 mm hänger med. Howard Banich har ett 'friendly competition meet' om hur många man kan räkna som ren amatör.
Howard ser en bra natt med sin 28's just nu 61 st.
Howard är inte nöjd, han vill nu expandera !
Vi med kikare lär inte hänga med.
Sånt här var en av anledningarna jag kom in på deep sky först utan veta ens vad ett DSO vsr för nåt..
Det liksom kom från magen (?)
Efter OSP inser jag intresset för galaxer minskat.
Jag vill se ' candy for eye' som Jerry Otion säger.
Men ang kikare ser jag det som dimmiga punkter i 'bästa' fall.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kikare

Post by timokarhula »

Jag såg bara (upp till) 11 galaxer i Abell 2065 i Corona Borealis med min gamla 17.5-tummare när jag observerade galaxhopen första gången successfullt den 25 april 1993. Senare analyser av min observation antydde att endast sex av dem var praktiskt taget säkra och identifierade galaxer. Problemet med AGC2065 är dess kosmologiska avstånd på ca 1.5 miljarder ljusår och hela galaxhopen får plats samtidigt i det högförstorande synfältet. Galaxerna är fler än fältstjärnorna!

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kikare

Post by Håkan N »

Jag ska fråga Howard hur stor nästa spegel blir.
Finns ju tjusningar med allt, men detta är lite väl att ta i för att se dessa dimmiga objekt.
Ska söka lite bra kikar objekt.
Köpte ett Gitzo serie 5 tripod med 41 mm 6 lagers rör i kolfiber.
Pratade med Gitzo Sverige om huvud och fick ett namn på ett företag som gör special huvuden för fotografering, Optipod. Pratade med Hans Olsson för idag så vi ska se över en stadig lösning.
Enl Gitzo kan deras video huvuden bli fel mot zenit då dom inte är tänkta för det ändamålet. Han sa huvudet blir begränsningen, inte tripoden. Man lägger en kassa med vikt rakt under centrumet eftersom stativet är på 4 kg men mycket vridstyvt. Tripoden tar 45 kg och kikaren 1.66 kg. Så den ska stå stilla har jag tänkt.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kikare

Post by Håkan N »

Hittade ett mycket trevligt huvud från en tillverkare i Los Angeles, Acratech.
http://www.acratech.net/tripod-heads/lo ... lens-head/
Kraftigt och lätt i CNC fräst aluminium. Ingen kula.
De hade ett fint video huvud med.
De har olika längder på föstplattan man bultar på kikaren. Iden är att ha vridpunkten längre mot ögonmusslan eftersom jag inte har justerbar mitt pinne. Då förändras inte höjden. Vi får se vilken lösning Opicpod kan ha. Denna kostar ca 350 USD med plattan, så ok pris.

Har nån en bra lista på objekt som passat en 60 mm kikare och 20X hör av er för breddgrad Kanarieöarna.
Astrosweden har nu fått in atlaset jag beställt så jag hittar.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kikare

Post by Håkan N »

Väl i La Palma är Zeissen borta. Tripoden från Gitzo i sista minuten samt huvudet från Acratech i USA som fastnade i tullen. Allt kom och är nu på plats, Astro/Sweden lyckades sälja 'mitt' exemplar av en atlas jag beställt, så detblev inget - tyvärr, och beställde det månder i förväg dock. Tänkte spara lite saker att bära så Zeiss skulle skicka direkt efter service ner till ägaren av huset jag hyrt. Nu är det andra veckan den är borta, ok, jag har varit här i 2 dar, och himmlen är värre än Svedala, inte en stjärna ute, otroligt. Hör om sand från Sahara, precis som Patrik Holmström nämnde för mig.
Så ett par resor till UAA utan stor lycka, men ( intressant ändå ), 1 resa till Uppsala men snöstorm den kvällen, Värmlans SP blev inget, så Mariestad likaså och Oregon SP var int helt lyckat vädermässigt även om det var riktigt kul. De få kvällar jag sett stjärnor hemma kan jag räkna på en hand eller mindte sedan 1 år ( kanske är kräsen,, eller har dålig syn..)
Frågade ägaren av huset om klubbar, teleskop och han sa tvärtöver, ca 200 bodde en Svensk ( Göran ) som dog för ca 2 år sedan. Av en slump råkade jag på sonen när jag skulle rejka vägen dit igår. Var dit nyss och de hade 2 cassagrain 10" och en dob 16" Lightbridge. Får tillgången, ca 700 meter beläget och svart, inget lyse/hus bredvid, fin uteplats. Olika okular, stjärn atlasar, kikare mm. Får gårdens hundar som sällskap ;-)

Ovanför huset jag hyr ligger kanten på kratern som går till observatorierna. Antar ca 1000 meter och helt svart, inga hus och tar 5-10 minuter med bil, har rejkat en fin plats med staket. Ramlar man ner där i mörkret slutar det illa..
1 timme med bil till toppen ( 2400 meter ), var där idag och inne i GTC, 10.4 meters teleskopet. Skaplig bjässe. Undrar hur Chile och Havaii med 40 resp 30 meters speglar..
Sonen till Göran eller om han var styvfar, sa att han kom dit på 80 talets början som pionär och var ganska högt upsatt i Svenska observatriet och i astronomiska kretsar.
Vem var han ?

Ok, nu bara vänta på sanden drar bort, hör om 30 dagar, 3 dagar eller 3 timmar, suck.
Resan gick bra, Ryan Air och buss till norra flygplatsen. Totalt med extra väska mm ca 3.000 kr.
Lite krångel är det ändå att ta sig till Nyköping och till La Palma givetvis, men sånt är ju resandet.

I morrn blir det astro trek med Astro La Palma med erfaren astronom i 4 timmar, söder ut från Tijarafe ( El Paso )
Finns i krokarna här ölbryggerier med Spanskt tilltugg, vingårdar mm.
I övrigt mest lungt och stilla.
Bra läge på en bergskam med utsikt över Atlanten. Dushar man ser man ut dit, frukost ute eller inne, samma utsikt.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Kikare

Post by Jonas »

Hej,

Göran Hosinsky:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=7735
Längst ner i diskussionen
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Kikare

Post by Katarina H »

Hej! Kul att läsa om din vistelse "so far". Håller tummarna för bättre förhållanden! /Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kikare

Post by Håkan N »

Hej Katarina,
Tack för du håller tummen, det kan nog behövas!
Astro träffen idag blev inställt, totalt svart. Måste ju vara ren otur jag haft under året alltså.
Tycker de flesta är helt nöjda ( nycket nöjda ) med hemmaläget ofta i dimma, men det är väl kanske så det är som bäst, och de fina kvällarna är 5 på 10 år. Tänker på han i Birgimham mitt i skortenssmoggen som fått 'deep sky' medaljer, fattar noll.
En sa idag här att detta kan pågå länge. Jösses ;-))
I vår åker nog jag till Sahara/Marocko och ska försäkra mig om läget genom en 10 års period om bra tid..
Nu lider det ingen brist här för varmt och skönt och semester. Närmaste jag kommit en stjärna ( för inte ens Vega syns till ) är ett lokalt vin, 'vinos Vega North', och öppnade just korken, riktigt gott.
Ska dit sen på besök, de ligger kanske 1 mil norr från det jag är.
Så inget nytt här.
Såg ett mindre litet observatorium på Los Mychachos , så kanske vi i astro Sverige kan göra nåt ihop en dag här, ..;-)
Nån gång klarar det ju upp, hörde om alltid ca 75% bra dagar på 1 år här.
Kammen ovanför mig har tallskog och enorm utsikt ( få hus runt om ) så en villa där vid pension på 1000 meter, inte helt fel!
En 42" newton på taket..slipa speglar i garaget..med Knorring !!
Mycket trevlig ö måste jag säga, lungt, no fuzz.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kikare

Post by Hans Bengtsson »

Det verkar som om du har det ganska bra ändå trots stjärnbristen!

Han i smoggen i Birmingham, Gary Poyner, har nog inte fått någon deep-sky-medalj, vad jag vet, men i juli i år gjorde han sin visuella variabelobservation nummer 275 000 och det är ju inte så himla illa. Dessutom över 30 000 mätningar med fjärrteleskop, men det har förstås inte med vädret i Birmingham att göra. Här i Göteborg har jag drygt 100 användbara kvällar per år, senast nu för en stund sedan mellan moln. Det gäller att inte vara för kräsen, just variabelobservationer lider inte kvalitetsmässigt av att förhållandena är suboptimala.

Hoppas i alla fall att du får tillfälle att titta i teleskop några gånger innan du lämnar ön!

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Kikare

Post by Tompa »

Jag ansluter mig till de som håller tummarna för bra väder!
Någon gång lär det ju klarna, hoppas att det sker snart.

Ha det gott,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kikare

Post by Håkan N »

Tomas,
Det jag hör nu är ev lördag, men det är hemskt osäkert.
Det är molningt fram till kl 11-12 sedan kommer solen, ofta genom moln så det är varmt å skönt sas.
Tog en bit idag på ridgen upp till obsevatorierna per fot, det stod 12.5 km på skylten strax ovanför mig. Det kom en svettig Fransman som sa, testa först 2 km viljet jag gjorde, jösses. Jag låg i träning för El Mirador i Guatemala ( resan då jag jag först såg uppåt.. Men vägde då 75 kg och hade tränat hårt och hårdhållen kost för 13 mil i jungeln i ca 6 månader innan. Nu är man tillbaka i gammal god form, ok 10 kg mindre än innan den träningen, men +90 kg nu och en skaplig kagge fram, nej, detta är för tufft för en. Enorma stigningar och stenar och rullgrus under skorna.
Kom hem och det blev en öl å chips i en baden baden ;-)
Tar bilen upp isltället. Grejen är den att det kan vara farligt om man ramlar och är själv på sånt underlag.
Men iden med resan var också trekka. Men visste formen var illa.
Sen solnedgång, och bara moln, mörkt nu och igen, inget framme.
Blir nog så Hans säger att får jag se nåt på denna tid får jag vara glad, ev nåt mellan molnen borde väl gå.
Dessa videor jag sett härifrån på youtube gäller då inte nu, de passar väl på att rengöra speglarna uppe där.
Nu har man lärt sig spelreglerna the hard way på 1 år, alltid nåt.
-Vill du hänga på till Sahara i vår, 4 dar på astro hotellet, nån annan som hänger med ?
Billigt flyg med RA sedan bil ca 20 mil.
April's början har jag pratat med ägarn idag.
Ser redan fram mot detta. La Palma sky, hmm.
De på astrot sa de är hemskt ledsna, men tyvärr är detta inte ovanligt.
De ligger på och kollar väder och sms'at och hör av dig, seriöst.
Ni som inte varit hit, hursom, besök i 10.4 meter observatoriet ger en lite puls.
Jag som bilgubbe och Kalifornien och LA, känns som öknen där och bortöver är säkra kort.
Det är vad jag hör från Riverside klubben med. Som dom säger, west is the best..
Ska dit igen på årets winternets antar jag, förra februari blev det 1 kväll med min polare Alex, i år sa vi att vi åker till deras stäle ute i öknen.
Såg orion nebulan från Pomona mitt i stan, nog en av de bättre gånger jag varit ute tror jag.
Så La Palma, upp till bevis.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kikare

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Kul att höra du besöker den trevliga ön La Palma, men väldigt tråkigt att höra att du upplever samma sak som jag gjorde år 1996, två veckor av moln! Då sa de att det speciellt var mars till april som det var molnigt. Är det molnigt även uppe på toppen vid teleskopen?

Får du föresten komma in på teleskop området?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kikare

Post by Håkan N »

Hej Lars,

Trist nu men blir ju här december ut.
Jag tror det är lika här som överallt ( tror jag överskattade detta ) utom i west part of US där det är öken ( det är min conclusion just nu )
Men här om det blir bra, då j-ar blir det åka av ;-)
I US på västsidan är det ganska mörkt men mera ljus givetvis.
Nu pratar jag dagar av året som funkar.
Vad jag hört, i denna dimma, sand fog spelar det ingen roll om jag åker upp på vulkanen, det är lika där.
Men jag ska testa så fort min Zeiss kommer ( hört om leverans i morrn ev, men hört om det innan med, Spanska posten/UPS..

Uppe på området, nej det vara bara åka in, men vägen in till respektive observatorium stod det stopp skylt. Detta var på söndagen, ingen där då.
Jag var ju in till 10.4 meters observatoriet på guidad tur.
Skulle vara kul att knacka på till NOT, vem vet, nån kanske släpper in en törstande på information Svensk ?

Return to “Allmänt”