DeepskyLog ny uppdaterad version 5.0!

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: DeepskyLog ny uppdaterad version 5.0!

Post by Torbjörn »

Ja det innebär väl kanske att jag har jobbat på det en smula :D 374 stycken har jag obsat hittills och det blir allt svårare.

Det skall bli intressant att se hur många som går att obsa härifrån Bohuslän. På agendan nu står NGC 288, 613 och 908. Får se om det går med 12" Dobson. Lätt blir det inte!

/Torbjörn
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: DeepskyLog ny uppdaterad version 5.0!

Post by Katarina H »

Surkart varning!
Deepskylog. Det är helt otroligt vad jag faktiskt tycker den databasen är...knövvlig! Jag har försökt flera gånger men det fattas massa indata säger den till mig gång på gång. Jag fattar inte varför det ska vara obligatoriskt att lägga in location, SQM osv osv osv, saker som inte jag bryr mig om över huvud taget. Jag kollar på fina M-objekten med mina fina kikare och teleskop och det är ju kul. Hade absolut kunnat tänka mig lägga in det i en databas ifall det är till glädje för någon. Kan notera tidpunkt och ev transparency men i övrigt är jag inte intresserad och konstiga parametrar. Varför är de obligatoriska att lägga in de där parametrarna? Helt ärligt, jag tycker inte deepskylog är tillräckligt användarvänligt för vanliga nybörjare som inte vill lära sig allt jättenoggrant! Argumentera gärna emot! Har jag missat något?

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: DeepskyLog ny uppdaterad version 5.0!

Post by ThomasK »

Håller med dig att det är lite knöligt med registreringen av obsar i DeepskyLog, det finns en del att göra för att få en riktigt användarvänlig och snabb registrering. Men för de obsar jag lagt in har det gått att hoppa över transparency, SQM och andra fält som jag inte har uppgifter för.

De steg jag gjorde för att komma igång:
1) La in mina instrument och Location (en plats än så länge)
2) Sedan har jag lagt in Sessions för varje obs-tillfälle. Här har jag angett Name (datumet), Start, End, Location och Weather. Language och Observers verkar fyllas i rätt av sig själv.
3) Sist har jag lagt in obsar för detta tillfälle. Här har jag angett Location, Date, Time, Instrument, Description och Visibility. Övriga fält verkar gå att hoppa över. Om jag inte antecknat något om observationen har jag bara skrivit "Sedd" på Description.

Annars tycker jag tanken att man fyller i plats och instrument är bra, så man kan se vilka objekt som har gått att se från olika platser, tid på året och med vilka instrument.

Ett fel jag upptäckt är att jag får kommatecken efter åäö, så måne blir må,ne när man sparat. Jag skriver på svenska för jag kopierar texten från mina observationsloggar i Word.
Thomas Karlsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: DeepskyLog ny uppdaterad version 5.0!

Post by Bengt »

Du är inte helt ensam om tycka den är "övernördigt" byggd Katarina . Den är inte helt användarvänlig varken lägga in i eller söka i.
Tycker också det är synd man inte kan hålla sig till ett språk lämpligen då engelska . Holländska är tex inte det språket jag tycker är enkelt förstå :) synd man inte fattar de obsarna på ett enkelt sätt.
Lyckades trycka in min profil och även mitt första OBS för att sen upptäcka någon dag senare den försvunnit. igen ???

Kanske gav upp lite för tidigt och kanske man ska ge den mer chanser. De nya uppdateringarna verkar dock gå åt rätt håll . Vem vet den kanske blir rentav bra en dag .
Men jag hade nog föredragit ett forum typ http://www.asod.info i sin enkelhelt och trycka in obsar i . Men den gick ju tyvärr ur tiden .

Bengt
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: DeepskyLog ny uppdaterad version 5.0!

Post by Katarina H »

Hej!

Tack för svaren. Jag ska prova och se om Thomas tips kan ge något. Idealiska databasen skulle innehålla:

objektnamn (M45, NGCXXX osv)
tidpunkt
plats
aperture (mm) (strunta i fokallängd, förstoring, det kan anges i kommentarsrutan nedan)

Sen skulle det finnas 5 till saker som är "optional" och det är:

seeing
transparency,
QM (eller vad det heter)
skiss-bifogning
kommentarsruta.

...tycker jag..

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: DeepskyLog ny uppdaterad version 5.0!

Post by mikaelanderlund »

Jag har själv inte haft några större problem med deepskylog men det är viktigt att ni rapporterar problem och åsikter till utvecklarna. Under ”Help” hittar ni ”ask question” och ”report issue”.

Databasen skiljer sig ifrån andra traditionella databaser genom att den också innehåller en mängd verktyg som man kan använda sig av vid sin planering och rapportering. Detta gör att deepskylog kan kännas jobbig att överblicka som ny användare. Du kan också nå informationen på flera sätt :geek: och från olika nivåer vilket också kan vara förvirrande när man som ny användare klickar runt i menyerna.

Hur som helst är det enkelt att rapportera en observation. När du har registrerat dig och loggat in ska du som ny användare lägga till följande under ”add” (detta behöver du bara göra första gången du använder databasen);

• Location, dvs. den plats du normalt observerar ifrån
• Instrument, dvs. det instrument du oftast använder
• Eyepieces, dvs. det okular du använder

När detta är gjort kan du börja lägga till din observation under ”add” och ”observation”. Den enda information du behöver lägga till eller ändra när du rapporterar är;

• En enkel beskrivning av objektet du har observerat (det räcker med en bokstav)
• Location (normalt redan ifyllt)
• Datum (normalt redan ifyllt)
• Instrument (normalt redan ifyllt)

De övriga fälten behöver du inte använda dig av om du inte vill.

Hoppas att dessa instruktioner är till hjälp men tveka inte att kontakta de ansvariga för deepskylog om du kör fast. De hjälper dig :) .
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: DeepskyLog ny uppdaterad version 5.0!

Post by Katarina H »

Ok, ska prova!!!!
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: DeepskyLog ny uppdaterad version 5.0!

Post by Katarina H »

Tack Thomas alla dina tips hjälpte. Nu funkar det bra. Skönt att allt inte var obligatoriskt att fylla i. Hade problem med att kartan vid Location inte dök upp men till slut gjorde den det. Hade inte heller fattat det här med sessions! 4 M-objekt inlagda!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: DeepskyLog ny uppdaterad version 5.0!

Post by mikaelanderlund »

Kul att du fick ordning på databasen! Det betyder att vi har haft en 100% ökning av antalet svenska rapportörer på ett par dagar, från 2 till 4 :)
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: DeepskyLog ny uppdaterad version 5.0!

Post by stoffe »

Jag är även reggad! Har ej kunnat lägga in någon observation ännu pga av vädret.. Men det är något som jag tänkt göra då jag vill ha koll på vad jag har sett och inte sett.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: DeepskyLog ny uppdaterad version 5.0!

Post by stoffe »

Jo jag försöker registrera en observation av M45 i deep sky log men hur jag än gör så står det att det fattas data. T ex SQM måste fyllas i? Det har jag ingen aning om vad det är för värde.

Måste man fylla i "location" ? Hur lägger man till en plats i så fall? Det har jag heller inte lyckats med.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: DeepskyLog ny uppdaterad version 5.0!

Post by mikaelanderlund »

När du har registrerat dig och loggat in ska du som ny användare lägga till följande under fliken ”add” (detta behöver du bara göra första gången du använder databasen);

• Location, dvs. den plats du normalt observerar ifrån
• Instrument, dvs. det instrument du oftast använder
• Eyepieces, dvs. det okular du använder

När detta är gjort ska normalt "location" och "instrument" vara förifyllt (med möjlighet att ändra till annan plats om så önskas) när du loggar en observation

Nej, SQM behöver inte fyllas i.

Ja, du måste ange en plats (om du gjort rätt från början är denna normalt redan ifylld.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: DeepskyLog ny uppdaterad version 5.0!

Post by ThomasK »

Jag tror Location är obligatoriskt. SQM har inte jag behövt fylla i. Välj Add -> Location för att lägga till en ny plats. Jag hade problem att kartan inte visade sig med IE, funkade i FireFox. Men jag tror det funkar att bara lägga in ett namn på platsen utan att peka ut den på kartan.
Thomas Karlsson
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: DeepskyLog ny uppdaterad version 5.0!

Post by stoffe »

Tack, jag såg inte kartan förens jag delade positionen med webbläsaren.
Men nu funkade det i alla fall! :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: DeepskyLog ny uppdaterad version 5.0!

Post by Katarina H »

Stoffe, låter som exakt samma fallgrop som jag föll i. Min nästa blev att jag reggade några obsar på "swedish", fick gå in och ändra i efterhand....

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob