Dator krångel

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Dator krångel

Post by hansg »

Något tips från datorkunnig

Plötsligt är Windows 7 update avstängd, "Uppdatera inte Windows" och det går inte att ändra, sköts av Systemadministratören sägs det men datorn ingår inte i någon organisations nätverke.Och vad grupprincip som nämns nedan har jag ingen aning om.
Detta står i hjälpfilen, men jag begriper ingenting
Varför kan jag inte ändra en systeminställning i Windows?

Om datorn ingår i ett nätverk i en organisation, t.ex. en skola, offentlig myndighet eller ett företag, kan organisationens systemadministratör ha inaktiverat eller till och med tagit bort vissa inställningar genom att använda Grupprincip. Grupprincip är en funktion i Windows som innebär att systemadministratörer kan hantera användares åtkomst till funktioner i Windows. Om du tror att Grupprincip hindrar dig från att ändra en inställning som du behöver ha åtkomst till ska du kontakta systemadministratören.

Om datorn inte ingår i ett nätverk kan en användare med administratörsbehörighet ha ändrat Grupprincip på din dator för att ta bort åtkomsten till inställningarna. Kontakta i så fall administratören så att denna kan ändra de inställningar som du vill ändra.

h-g
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Dator krångel

Post by Corpze »

Ibland när man ansluter till ett nytt trådlöst nätverk brukar man få frågan i vilket miljö nätverket används, hemma, skola eller offentlig (tror jag det står)
kanske har du valt fel någon gång, och datorn tror att den används i ett nätverk där du inte är administratör?

Prova isåfall att koppla från dig från befintligt wifi och "glömma bort" anslutningen och därefter ansluta igen med "hemmanätverk"

Mina femtio cent

/ Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Dator krångel

Post by Jonas »

XP är bra, 7 - "Visst går det an" men 8 är mest grå moln ;)
Ursäkta, kunde inte låta bli.
Hoppas du får ordning på grejerna!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Dator krångel

Post by hansg »

Fixat installerade windows10
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Dator krångel

Post by stoffe »

Skönt att du löst problemet, förmodligen så var du inte inloggad som root eller administratör. Du kanske har fler konton? Ett dolt administratörskonto? Nåväl du har löst problemet nu. Det har vad jag vet ingen betydelse till vilket nätverk du ansluter dig till om du är lokal administratör eller inte.

Jonas - Du är en av de få jag hört som tyckt att XP är bättre än Windows 7. WinXP var enligt många oanvändbart ända tills service pack 3 kom. Jag har bara kört WinXP under kortare perioder och har inte haft någon Windows installation installerad permanent från Windows 98 till Windows 7. XPs dåliga minneshantering och dåliga säkerhet + den otroliga seghet som jag upplevde med det operativsystemet är inget jag saknar. Det är ett av många fel som fixats till med Windows 7. Windows XP installationer är sällan annat än 32-bits installationer vilket lämpar sig för Pentium 4 och äldre processorer från slutet på 90-talet pga av att inte kunna använda mer än drygt 3 gb ramminne. 64-bits datorer är det som varit det som gällt sedan 2003. Det finns många fler fördelar än så att köra 64-bits os om möjligheten finns. Mycket av nyare hårdvara finns det ej drivrutiner för WinXP men om du ändå gillar det operativsystemet och fortfarande vill ha nya uppdateringar ända till 2019 så finns det ett trix.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.562976 ... -till-2019

Jag har själv utfört trixet med lyckat resultat på en 11 år gammal laptop med en Pentium-M processor som kör WinXP pga av jag har en äldre flashprommer som kräver ett 32-bits os. En lite udda variant är att köra en 32-bits version av Windows 7 på den datorn, jag har även Linux installerat på de flesta av mina burkar. Länken ovan kan säkert vara till nytta för fler här som kanske har äldre astroprylar som kräver WinXP och tvingas använda det pga av det.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Dator krångel

Post by Jonas »

Synd att du har dåliga erfarenheetr av XP. Jag har mest goda. Alla mina gamla program fungerar och XP hänger sig nästintill aldrig. Stabilt! Skulle vilja jämföra XP med gamla W98.

Givetvis har jag datorer med senare versioner också men problemet är då att jag inte kan köra mina gamla favo-program. Dessutom kan jag inte märka att de senare versionerna är snabbare. (Kanske beror det på att jag själv inte är så snabb? ;) )

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Dator krångel

Post by hansg »

Håller med Jonas XP var helt idealisk för mig har det kvar på en dator.
Windows 10 då , inte är jag imponerad ännu, tre av mina program funkar inte i 10:an, och finns en massa onödigt lull-lull .
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Dator krångel

Post by stoffe »

Hansg - Det är inte många som har goda erfarenheter av Win98, de flesta som ville ha en riktigt stabil version valde Win98 OSR2 eller var kvar på Win95 OSR2. Ännu bättre blev Win98 av att ta bort Internet Explorer med ett specialhack och välja Win95 fönsterhanterare eller välja t ex litestep. Först då blev Win98 så stabil att den blev användbar. Dock inte så stabil som man kunde ha väntat sig. Dock fick man passa sig att stoppa i för mycket ramminne, men det var inget problem på den tiden då man oftast hade runt 64 MB eller lyxiga till det med 128 MB. Gränsen gick vid 512 MB över det så startar inte Win98 längre. Det var här jag övergav Windows helt ända till Windows 7 på grund av att jag ville komma åt äkta multitasking och få ett operativsystem som var stabilt. Ingen av Win9x versionerna är varken stabila eller har ett bra stöd för multitasking pga av att de körs genom MS-DOS. Jag hade då Redhat Linux som jag sedan bytte ut mot Ubuntu Linux när det kom.

Jag har alltid varit en förespråkare till att skaffa mycket ramminne och den bästa processor som man har råd med. När jag köpte min Core2Quad år 2008 så var det WinXP som gällde för de allra flesta, problemet var att jag hade 8 GB ram och 64-bits versionen av WinXP inte fungerade så bra och inte med så många program. Då var jag inte så inbiten amatörastronom som jag är idag och klarade mig fint med alla tänkbara program som gick att köra under Linux. Att installera 32-bits versionen av WinXP var totalt uteslutet då det skulle vara samma sak som att kasta pengarna i sjön just pga av att jag hade 8 GB ram och XP klarade bara av att använda ca 3 GB. Dessutom hade jag ju en 64-bits processor vilket jag inte ville underutnyttja med att köra 32-bits kod på den. Jag har kvar samma dator idag men jag har bytt ut processorn mot en X5470 Xeon med ett speciellt hack. Trots att jag köpte datorn år 2008 så har jag prestanda som en modern i5 dator. Kvalité lönar sig sägs det och jag kan bara instämma. Jag har förstås överklockat rejält för att hänga med men det fungerar än så länge tillfredsställande bra.

Om det är något speciellt program som inte fungerar in Windows 7 som är från gamla WinXP tiden så finns det flera lösningar på det. T ex olika kompabilitetslägen eller om det inte skulle fungera så är en virtualisering ingen dum idé. Det är bland annat därför man ska ha mycket ramminne, det går åt. Eller om man stackar mycket planetfilm vilket jag gör. Då kan det vara skönt att kunna köra två instanser samtidigt för att få jämförande resultat osv. Många processorkärnor är inte heller dumt. Det är här som Windows 7 presterar så mycket bättre än WinXP dels pga av 64-bit och dessutom kan operativsystemet hantera allt minne (återigen 64-bit) och många processorkärnor på ett optimerat och tillfredsställande sätt. 8 GB ram har varit minimikrav sedan 2008, idag skulle jag satsa på 16 eller 32 gb om jag byggde mig en ny dator.

Vad heter dina program så kanske jag kan hjälpa dig med tips om hur du ska få igång dem?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Dator krångel

Post by hansg »

Tack Stoffe,
Fick drivrutiner från Starlight så jag ska prova min ålderstigna kamera igen i morgon,har stängt av User Account controll för det ställde till det så programet funkade inte i 7:an (tips från Starlight) sedan är det strul med Firecapture får inte igång den, största problemet med 10:an är dock skärmupplösningen från 7:an där bilden var ok med upplösning 1377 får jag nu bara 1024*768 och bilden för mycket utdragen i bredd i förhållande till höjd och finns ingen möjlighet att ändra det.
Laddade Gforce och fick upplösningen 1377 med ok bild, men när jag startade om datorn så blev det blåskärm och den låste sig, drog ur elen och batteriet, satte i batteriet igen och då startade datorn men skärmupplösningen hade återgått till 1024 :S
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Dator krångel

Post by stoffe »

Ang Firecapture som inte går igång beror nästan uteslutande på en gammal version av Java. Man ska ha senaste versionen av både Java och Firecapture för det ska fungera. Det är dessutom väldigt bra om man raderar sin gamla Firecapture installation efter man uppdaterat Java och sedan börjar om på nytt. Då bör det fungera.

Du måste ha korrekt grafikkortsdrivrutin, det är därför jag alltid valt Nvidia framför AMD/ATI. För då vet jag alltid att det fungerar bra under både Windows och Linux. Frågan är om du har installerat rätt sorts grafikdrivrutin.

Om du ändå uppdaterat Java, testa denna länk för att automatiskt hitta rätt grafikkortsdrivrutin.
http://www.nvidia.co.uk/Download/Scan.aspx?lang=en-uk

Du bör även ha uppdaterade drivrutiner till chipsets osv för att ett system ska vara stabilt. Sedan är det ju så att Windows 10 är i ett väldigt tidigt stadium och det verkar vara en hel del problem ännu.
http://www.idg.se/2.1085/1.633793/patch ... anseringen

Här hittar du en sammanställning om alla nyheter från IDG som handlar om Windows 10.

Jag har själv inte testat Windows 10 av just den anledningen att det är lite för nytt ännu.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Dator krångel

Post by hansg »

Fanns Geforce drivrutiner för windows 10 i dag så bildskärm ok, java installerat så nu funkar JHelio Viewer också, mer tester med kamera i dag.
h-g
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Dator krångel

Post by stoffe »

Nu vet jag inte hur Windows 10 riktigt fungerar men i alla andra tidigare Windowsversioner så finns det en enhetshanterare. Där ser man om drivrutinen till den enhet (i ditt fall en kamera) har installerats korrekt. Börja där, du ska ej ha några frågetecken eller utropstecken som enheter i enhetshanteraren. Har du det så måste du lösa de först annars kommer ej din dator att fungera tillfredsställande. Sedan kan du installera ASCOM och sedan installera ASCOM drivers för kameran om du har sådana. Jag använder ej ASCOM till min planetkamera då det skulle innebära en begränsning för alla funktioner som jag vill åt. Till min kylda CCD använder jag ASCOM.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Dator krångel

Post by hansg »

Jodå finns enhetshanterare, så DMK21 funkar nu, men för den gamla HX516 kameran1998 års modell vägrar win 10 installera drivrutinen för usb1.1_64bit drive,kameran är eg en parallellports kamera med "dosa" för omvandling till usb, som tur är har jag laptoppar med både win7,XP o tom Win98 second edition och HX:en funkar i alla dem, och Starlight fixar nog snart nya drivrutiner för 10 an. :D
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Dator krångel

Post by stoffe »

Om det är en stationär dator så är det en enkel match att montera in ett pci kort så du får en äkta parallellport. Om det är en laptop vilket jag antar att du har med tanke på skärmupplösningen så finns det på vissa datorer pci express kortsplats som går att expandera med en äkta parallellport. Kan man undvika usb så gör man gärna det. Ett kort kostar ca 100-200 kr med frakt på t ex ebay.

Skönt att det löste sig med din dmk21 kamera. Antagligen funkar nu oxå firecapture?

Frågan är om din mystiska usb-dosa installerat sig korrekt? Jag skulle prova olika drivrutiner och det kanske är så att de inte är signerade och därför inte kan installeras automatiskt?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Dator krångel

Post by hansg »

Inga problem med firecapture, och HX-516 kör jag så länge i Win7 eller XP det funkar bra