solförmörkelserna den 22 juli

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

solförmörkelserna den 22 juli

Post by timokarhula »

Idag har det gått ett kvarts sekel sedan jag såg min första totala solförmörkelse (av åtta centrala solförmörkelser). Den 22 juli 1990 befann jag mig vid sjön Pielinens strand i östra Karelen, Finland. Vid 3:15-tiden på morgonen hörde jag hur duggregnet smattrade mot tältduken. Det verkade inte lovande. Efter ett tag slutade dock regnet. Gick ut till stranden och såg mängden folk med kameror, videokameror, kikare och teleskop som väntade på första kontakt som skulle ske klockan 4:03. Molnmassorna skymde solen fram till kl 4:23 då jag såg första skymten av den förmörkade solen. Solen täcktes praktiskt taget hela tiden av moln så inga solfilter behövdes. Klockan 4:53:44 hamnade jag i månens kärnskugga och jag videofilmar förmörkelsen. Tre fjärdedelar av solen är bakom moln men den översta fjärdedelen är synlig med koronan och allt! Genom videokamerans 6x optiska förstoring ser jag tre små röda protuberanser. Jag skattade grovt att himlens mörker motsvarade en solhöjd på -10º vid maximum (nautisk skymning). Efter 81 sekunder var totaliteten slut. Publiken skrek och applåderade när solen hade "övervunnit" månen.

19 år senare var jag utanför Shanghai i Kina och såg den mörkaste dagen eftersom solförmörkelsen hamnade bakom ett kraftigt regn. Det enda som syntes var bilarnas helljus under den 5 min 47 s långa totaliteten.

Vad har ni för minnen av förmörkelserna den 22 juli?

/Timo K
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: solförmörkelserna den 22 juli

Post by staffastro »

Tja, inget bra datum för solförmörkelser. Jag var på ungefär samma plats i Shanghai i regnet, och även i Finland var det helmulet. Däremot föddes ett barnbarn 22 juli medan vi var i Shanghai, så det är 6-årsdag idag...
Staffan S-m
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: solförmörkelserna den 22 juli

Post by jorand »

Jag minns att jag befann mig på Gotland när solförmörkelsen inträffade den 22 juli 1990. Jag och några vänner tältade oss runt ön på 10 dagar. Vid det aktuella datumet hade vi slagit läger på en halvö vid den östra sidan av ön. Lägerplatsen var längst ute på Närkholmen (http://kartor.eniro.se/m/OaVD3). Jag vill dock minnas att namnet var Närsholmen 1990 men jag kanske mins fel. Alternativt så är det kanske fel namn på Eniros karta. Platsen påminde om en savann med en obruten horisontlinje åt öster. Denna natt låg jag under bar himmel i min sovsäck eftersom jag inte vill väcka mina vänner så pass tidigt på morgon. Jag hade ställt alarmet på min klocka så att jag inte skulle missa soluppgången. Det jag minns var att jag vaknade innan larmet av att ett par kor hade bestämt sig att för att gräset i närheten av min sovsäck var det bästa… Hursomhelst, kossorna störde dock inte min observation av den partiella solförmörkelsen :)
Jörgen
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: solförmörkelserna den 22 juli

Post by bengtr »

Hej !

Jo, jag var också söder om Shanghai 22 juli 2009(samma resa som Staffan). Kommer ihåg regnet och att det blev väldigt mörkt. Både mörkt regnmoln och en ovanligt lång förmörkelse samverkade. En lite skymt fick vi dock tidigt under den partiella delen. Men det var en mäktig upplevelse ändå. Och rund-resan i Kina var också en oförglömlig upplevelse. Några bilder på denna länk :
http://hem.bredband.net/benrut/eclipse2.htm

Jag har även sett två klara förmörkelser :

29 mars 2006, Sallum Egypten :
http://hem.bredband.net/benrut/eclipse.htm

och den första vid Svarta havet i Bulgarien 11 aug 1999.


/bengtr
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: solförmörkelserna den 22 juli

Post by megrez 90 »

Inför 1990 fick jag av Bengt Hasseus, ett tips om flyg i totalitetszonen! Dyrt, men jag satsade på det, då väderutsikterna var usla! Ångrar absolut inte beslutet! Bara att se totaliteten komma rusande imot en, synlig på molnen under, var en upplevelse! Att dessutom hela tiden se kanten på skuggzonen där nere! En rak fågeltub med 16ggr förstoring var mitt instrument. Den var parallell med en 6 cm F7 refraktor, med kamera på. Visade sig vara en bra kombination för obs genom flygplansfönster! Vänster öga kunde se tidigare nämda fenomen, höger öga kunde obsa mitt livs "krispigaste" bild av en förmörkelse (har sett 3) och kameran kördes i "blindo". Bilderna blev inte så dumma de heller. Har dock inte möjlighet att visa dem här...ligger på dia!!
Galen i refraktorer :)
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: solförmörkelserna den 22 juli

Post by jwarell »

Dessa var två mycket speciella totala solförmörkelser för mig!

Precis som Timo befann jag mig vid Pielinens strand denna morgon 1990 och förväntningarna var trots förutsättningarna mycket stora eftersom det var min första totalitet. Jag deltog i SAAF:s solförmörkelserxpedition som arrangerades av Peter Hemborg och Jens Ergon och som utgick från Stockholm med buss.

Vi såg den partiellt förmörkade solen under ca 10 minuter i en lucka ca 30 min innan totaliteten och jag fotade med min då relativt nya Minolta x-300 med 400 mm objektiv + 2x telekonverter vid f/11, allt på ett vanligt kamerastativ. Blev fina bilder och jag var väldigt nöjd även om vi inte fick se totalitetsfasen. Under molnen blev det mycket mörkt. De som såg denna bäst befann sig vid den höga Koliklippan en bit bort.

Totaliteten 19 år senare i Kina var en hit. Jag var ciceron på en förmörkelseresa med 15 deltagare. Vi åkte mot sydväst från Shanghai kl 4 på morgonen och åtföljdes av ogenomtränglig dis och regnskurar. Vi stannade efter fura timmar i West lake park väster om Hangzhous stadskärna. Strax därefter klarnade det mirakulöst upp och vi kunde följa hela förloppet utan direkt störande moln till sista kontakt. Då kom molnen igen. Pga diset hade koronan inte den klassiska klarvita nyansen utan var gulaktig. Inte heller protuberanserna var särskilt anslående; de var inte stora och täcktes väl av månens stora skiva. Men över 5 minuters totalitet kändes det för första gången som att man hade god tid på sig att studera det man ville.

En fantastisk upplevelse speciellt då vi var omringade av en stor skara nyfikna lokalbor som även de fick titta efter totaliteten. Jag läste efteråt att en 200 man stark expedition från Sky and Telescope fick se bara ca 10 sek av totaliteten på andra, östra, sidan av Hangzhou, i övrigt hade de mulet.

De andra totaliteter jag sett var i Rumänien 1999 och Side, Turkiet 2006.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: solförmörkelserna den 22 juli

Post by timokarhula »

Vår grupp besökte West Lakes östra strandpromenad i Hangzhou två dagar innan förmörkelsen. Väderläget såg liknande ut för hela trakten så det fick bära eller brista så vi stannade i Fengjing (det brast). Vi kunde bara följa den partiella fasen under 24 minuters tid innan regnmolnen tog över. Fred Espenaks Spears Travel grupp på 37 personer tog det säkra före det osäkra och valde att flyga från Haiyan (nära Hangzhou) till "världens största stad", Chongqing.

Hangzhou är förresten den största staden (6.3 miljoner invånare) där jag lyckats se och identifiera en stjärna, Arcturus! Både Peking och Shanghai hade för mycket smog eller regn i luften för att kunna visa några stjärnor. Himlen i Kina var annars helt bedrövlig. Inte ens Dazhai i Guangxi–provinsen, inte långt från Vietnam, bjöd på någon fin stjärnhimmel. Trots att vi var på ca 1000 meters höjd bland risterrasserna syntes vintergatan bara blekt. Med 18x50 kikare såg jag dock härifrån Skorpionens gadd (Lambda och Upsilon), M8, M20, M21, Lilla Sagittariusmolnet M24 och M4. Det är väl bara Inre Mongoliet och Tibet som skulle kunna erbjuda en transparent stjärnhimmel i Kina.

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: solförmörkelserna den 22 juli

Post by timokarhula »

Bifogar här ett par av mina sällsynta astrofoton. De tog jag på den totala solförmörkelsen vid Pielinens strand den 22 juli 1990. De flesta säger att inget syntes av totaliteten men här kommer bildbevisen att så var inte fallet. Den översta fjärdedelen av solen och koronan syns genom diset. 3/4 av solsilhuettens undre del täcks av ett tjockt, ogenomskinligt molnband.
22juli1990.jpg
22juli1990.jpg (27.02 KiB) Viewed 4595 times
Kromosfären vid "klockan 1" strax före tredje kontakt. Bilderna tagna på fri hand med en Nikon-kamera med 210 mm Tamron f/3.8 lins och ISO 100 film. Mitt Cullmann-stativ var avsett för videokameran men filmen har jag på VHS. :S
22juli1990_2.jpg
22juli1990_2.jpg (32.56 KiB) Viewed 4595 times
Visst är fotografierna ovanligt proffsiga? :D

/Timo K
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: solförmörkelserna den 22 juli

Post by jwarell »

Jag tror dig Timo! Jättekul att se bilderna. Du måste ha stått nära Koli?

Det som förstörde det hela var en varmfront som närmade dig ÖSTERIFRÅN just denna morgon, ganska ovanligt.

Margareta Westlund och KG Andersson försökte undkomma frontmolnen genom att göra en lob åt väster genom de centrala delarna av Finland. De missade också totaliteten men jag tror att de hade en fin vy av avslutande partiella fasen. Maggan hade varit i Finland och rekat observationsplatser med fri sikt mot öster flera gånger inför denna förmörkelse. Hon var verkligen engagerad!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: solförmörkelserna den 22 juli

Post by megrez 90 »

Diamanten med samma tub.
Diamanten med samma tub.
Finland 1990 diamanten.jpg (450.1 KiB) Viewed 4547 times
Koronan genom 6 cm refraktor f 420 mm
Koronan genom 6 cm refraktor f 420 mm
Finland 1990 koronan.jpg (430.89 KiB) Viewed 4547 times
Förde över 2 bilder. Blev inte så bra, men lite av det hela går att skåda!
Galen i refraktorer :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: solförmörkelserna den 22 juli

Post by timokarhula »

Snyggt megrez 90! Är det pga förmörkelsen som din signatur är megrez 90? :)

En intressant aspekt med förmörkelsen i Finland 1990 var att det blev mörkare under totaliteten än vad det var vid den lokala astronomiska midnatten några timmar tidigare! Solen sjönk ned till -6º.5 höjd som mest under natten och då kan man undra hur månens lilla silhuett kunde göra himlen mörkare trots att bara ett antal bågsekunder av månen täckte för solranden. Vid solnedgången refrakteras en del av solljuset i atmosfären (solljuset böjs nedåt mot jordytan) trots att solen har gått ned, dvs solljuset belyser fortfarande den övre atmosfären ovanför dig. Vid en total solförmörkelse sker ingen refraktion för att solljuset inte ens når jordens atmosfär i den riktningen. Det är av samma anledning som temperaturen kan sjunka betydligt mer vid en solförmörkelse än efter solnedgången. Atmosfären kyls ned när den direkta solstrålningen upphör.

/Timo K

Return to “Allmänt”