virgo cluster

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

virgo cluster

Post by Håkan N »

Jag har fixat ett par appar i telefonen som ex 'star-chart' , 'star-tracker' och det är extremt bra att lära sig med inser jag, som nyvunnet intressant. Man lär sig tecknen, och kan hoppa mellan stjärnor att hitta. Men hur det blir i realiteten senare i sensommar/höst får man se. Men jag plockar på dag för dag tack vare appen nu ;-)
Ska införskaffa mig en mera seriös kikare också inför USA resan ( som många sagt är bra, inser det hela mera nu )
Om apparna kan kan hålla i telefonen och ser vad de befinner sig även om det är för ljust just nu i Sverige.
Mycket bättre än manuella kartor anser jag om man får chansa lite att man är rätt.

Såg ett intressant område som kallas för "Virgo cluster", med en massa galaxer samlade på ett ställe 110 miljoner* LY. ( vet sedan tidigare diskussioner här om USA 'siffror' det kanske inte är just miljoner, eftersom det tydligen råder olika sätt att prata siffror vs miljoner, biljoner osv, vs vårt sätt här, i alla fall att räkna antal stjärnor, galaxer, planeter därute )
Jag hörde att Virgo tyvärr inte kommer att kunna ses från Oregon starparty som jag ska på i augusti.
Eftersom jag är mest intresserad av Deep-Sky så ska det bli ytterst intressant att se vad olika spegel strorlekar gör på objekt som galaxer. Vet inte om jag uppfattade det rätt men 12.5" vs ett 18" kommer ge en ganska stor skillnad här.
Jag frågade om förstoringar men fick svaret det snarare har med storlek på spegeln att göra än okulars förstoring.
Verkar som aperature spelar roll här på dessa objekt.

En annan fråga, M81/82, kan dom ses hela året från La Palma på Kanarieöarna ?
Dom verkar intressanta för många.
I vanliga mindre teleskop, typ Dobson 8-12" osv, hur ser en galax ut där, en nätt dimmig punkt, eller vad förvänta sig.
Jag har endast sett en galax hittills, och det var Andromeda i Uppsalas 18" Newton i vintras.
Har försökt få igång folk här från dalagruppen, men intresset har verkat ganska lugnt tyvärr.

Ang en skapligt seriös kikare, ganska lite och nätt/lätt helst, vad ska man titta på/satsa på ?
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: virgo cluster

Post by Bengt »

Hej Håkan!
Jag föreslår du googlar på ordet astrosketch så får du en skaplig uppfattning av vad man kan förvänta sig se när man fått visuell träning.Räkna med att det krävs mycket träning för att lära sig hitta och se svaga detaljer som ex spiraler i vissa galaxer. Under de ca 40 kvällar jag fått i min nygammal start som visuell observatör förra säsongen har jag fortfarande inte fått riktig full kläm på det än.Men det går framåt.:).Så ha realistiska förväntningar! Skiljer mycket man ser under olika kvällar med olika transparent natthimmel och seeing .Nästan har detta större betydelse än om jag jämför vad jag ser i min 8 "newton 10" Rc och 12"newton. Där är skillnad, men inte alltid så stor som man kan tro. Det som gör mest skillnad är hur mörkt det är när man obsar.Välja rätt okular på rätt objekt har stor betydelse. En galax kan vara helt osynlig i ett ex 31mm nagler men supertydlig i ett mindre 13mm ethos .
Stjärnhoppa som nybörjare med en 18" kommer bli en riktig utmaning för dig. Kanske bör du satsa på en telrad direkt om du inte tänker sätta dit digitala enkodrar på den?
Telefon och ipad appar är bra som hjälp. Men jag ska erkänna jag inte har blivit riktig vän med dem i fält för jag tycker man sabbar mörkerseendet för mycket med dem trots många går ställa om i rödläge.
Bengt
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: virgo cluster

Post by Timaoes »

Hej Håkan!

Precis som Bengt skriver är det astroskisser du ska kolla för att få en uppfattning om hur saker ser ut visuellt. En utmärkt resurs är finska http://www.deepsky-archive.com/index.php. Här kan du söka skisser på ett enstaka objekt och se hur det ser ut i olika teleskop.

Vad gäller galaxer bör du dock ha klart för dig att de ser ganska enahanda ut. Små, ljussvaga, mer eller mindre avlånga ljussuddar. Det finns dock några undantag -- speciellt M33 och M82 som båda uppvisar mycket detaljer. Men det kräver träning. Att se i ett teleskop lär man sig inte över en natt utan det tar åratal av träning. Men det är å andra sidan lite av tjusningen med observerandet.

Vill du ha visuellt mer tilltalande objekt så är det snarare nebulosor du ska titta på. Här är ett par skisser jag har gjort: http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... m82#p41675

För egen del kan jag omöjligt tänka mig att stjärnhoppa med hjälp av digitala kartor. Förstår inte hur det skulle gå till och vad som skulle vara poängen. Papperskartor är oöverträffade. Enkla att använda, tål att tappas i marken, kan antecknas på, och så vidare. Själv använder jag kartverket TriAtlas som finns att ladda ner här: http://www.uv.es/jrtorres/triatlas.html. Atlasen finns i tre upplösningar. Jag använder B-sviten, är man nybörjar bör man börja med A-sviten (som har lägst upplösning).

/Johan
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: virgo cluster

Post by Tompa »

Har försökt få igång folk här från dalagruppen, men intresset har verkat ganska lugnt tyvärr.
Hej, jag är pinsamt medveten om vår låga aktivitetsnivå under säsongen. Det dåliga samvetet gör sig påmint, men det har sina skäl (privat karaktär...). Förhoppningen är att det skall finnas kraft när säsongen kommer i gång i mitten/slutet av augusti. Vi har inte gått under jorden, med andra ord :green:

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: virgo cluster

Post by Håkan N »

Johan och Bengt, tack för info, ska kolla.
Det jag tycker är bra med apoen är det är lätt vid en kopp kaffe ta fram telefonen och studera lite.
Men fungerar det rent praktiskt ute?
Tror jag såg Arctus och Vega ikväll.. ( kan det stämma ) som kom igenom den ljusa himmlen vid midnatt men det var vad apoen visade, så låt se om jag gjorde rätt! ;-)) svårt att sia om för det var endast 2 stjärnor jag såg från Falun.
Om galaxer måste man ju inse dessa avstånd, men det är ändå in i det egana ögat, även om ljuset visar hur det såg ut för miljoner år sedan.

Tomas, vi hörs när det finns tid.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: virgo cluster

Post by Bengt »

Vega och Arcturus syns tydligt hela sommaren.
Hade jag varit som du hade jag köpt en kikare om du inte har en redan och börjar lärt mig hitta med en vanlig enkel papperskarta.
Börja med stjärnhopar som är tacksamma hitta. Tro mig det är enklare börja där än när du ska snurra runt ett stort teleskop efter en karta senare . Då lär du dig då om vilken skala objekten ligger i samt alla stjärnbilder större stjärnor som du behöver kunna för att hitta sen dina objekt via.
Du eller vem som än vill får gärna bli medlem på astropixlar facebooksida ( https://www.facebook.com/groups/3185733 ... rk_t=group ) där jag eller andra relativt ofta tipsar nybörjare om tips bla denna sidan som heter Eyes on the sky som har massor av bra filmer av David Fuller där man lär sig grunderna.
http://eyesonthesky.com/Videos.aspx.

Bengt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: virgo cluster

Post by Hans Bengtsson »

Rejäla papperskartor är det som gäller vid observationer. Allt som är puttinuttigt går bort, det fungerar inte i fält även om det skulle fungera inne vid skrivbordet. Men man ska inte heller underskatta värdet av att teoretiskt (med digitala medel eller stjärnatlas) i förväg aktivt studera in stjärnhimlens utseende. Det ersätter inte den kunskap man förvärvar i fält men skapar en grund som underlättar. Ungefär på samma sätt som jag kan tänka mig att den som ska börja med ornitologiska studier är hjälpt av att ha tittat i fågelböcker, och där fått insikt i hur olika fågelarter ser ut.

Fältkikaren är ett instrument som ju är extremt portabelt, det är däri dess stora styrka ligger. Speciellt om den saknar stativ. Men då blir man snabbt trött i armarna. Med stativ minskar portabiliteten avsevärt men i gengäld kommer bilden att ligga stilla, vilket betyder att man kan se mycket svagare objekt. Och slipper bli armtrött.

Om jag inte behöver portabilitet (vilket jag inte behöver från balkongen) så föredrar jag alltid att ta ut teleskopet, även om objektet jag är intresserad av skulle vara tillräckligt ljust för att ses i 7x50 fältkikare. Detta därför att jag tycker det går snabbare och enklare att observera med 5 cm sökare än med fältkikare. Stativet är ju då extremt stabilt, och jag tycker också det är lättare och mindre tröttande att observera med ett öga än med två ögon (många tycker tvärtom). Mera bekväm obsposition med sökaren än med fältkikare på stativ, dessutom.

För mig är alltså sökaren lika viktig som huvudtuben, det är i sökaren jag gör nästan all stjärnhoppning och ibland även observationerna. Fördelen mot en fältkikare är förstås sedan att jag tack vare teleskopet som sitter under kan zooma in och se mycket svagare stjärnor. Att det skulle vara svårare att orientera sig på himlen med hjälp av sökare på teleskop än med en fältkikare, det har jag aldrig riktigt förstått. För mig är det bekvämare.

M v h
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: virgo cluster

Post by Håkan N »

Jag hörde om omega centuari clustret. Ska tydligen vara enormt ljusstarkt.
När kan det ev ses från Sverige, det kanske inte går eller ligger lågt om det ev kan ses.
Från ex LaPalma på Kanarieöarna, när är det synligt där eller som bäst ?

Return to “Allmänt”