I väntan på mörkret

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

I väntan på mörkret

Post by hansg »

1.jpg
1.jpg (403.44 KiB) Viewed 2053 times
Refrktorn har inte haft mycket arbete i sommar, moln o regn, väntar nu på mörkare tider, blir det samma eländiga säsong i år igen, sista två åren har varit en bedrövelse här
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: I väntan på mörkret

Post by mikaelanderlund »

Jag tror det blir en fin säsong i år :) . Jag ser fram emot dina planetbilder.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: I väntan på mörkret

Post by Bengt »

Själv mjukstarta jag igår natt här nere i Skåne. Var faktiskt så pass mörkt så det gick lokalisera både ljusare deep sky objekt och öppna hopar och klot stjärnhopar. Härligt få återse lite gamla bekanta vackra objekt igen.
Tror det blir som vanligt en bra början i augusti fram till i bästa fall slutet av september. Sen börjar diset ta över fram till april. Då det vänder i bästa fall. Allt extra i form av molnluckor blir bonus :-)
Verkar vara ett trevlig litet instument du har på bilden.Får man fråga vad det är för refraktor du nu kör med.. Vill minnas du förr hade en synta 120mm. Har du den kvar ?
Ångrar fortfarande jag lämna in min Synta refraktor 6" till Christer på astroteknik i inbyte för ett antal år sedan.
Den var väldigt trevlig på bla observera dubbelhopar med.

Bengt
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: I väntan på mörkret

Post by hansg »

Hej Bengt,
har det kvar, det är det på bilden, är en 120mm av märket Dörr F 8.7,är säkert en Synta det också, är väl en 15-17 år nu och fortfarande mitt favorit teleskop vid visuella obsar, monterad på en hög pelare så kan man bekvämt obsa med det, har ett par diagonaler i olika vinklar så man kan obsa utan att bryta nacken av sig från zenit till horisonten :D .
Färgfel visst på mycket ljusa objekt men det stör mig inte och kan reduseras med lämpligt filter.

Return to “Allmänt”