Summering av säsongen 2014-2015

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by Robert »

Säsongen har varit lite blandad för mig.

Med 2 smpbarn varav en 6åring med ADHD och autism har gjort att energin tiden har blivit lidande. Har därför tagit det väldigt lugnt med mitt fotograferande. Fotade lite i höstas men sedan flera månader konverterade jag min uppsättning för visuellt bruk. Har njutit av visuella observationer istället då det går mycket snabbare att bära ut för det... Något år kommer jag bygga ett fast observatorium :)

Har även blivit några bra kvällar i AAK's observatorium.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by skafar65 »

Hej!

Som ni kanske vet så har mitt astrointresse dalat med åren och så även denna säsong! Gjorde mig av med all fotoutrustning under hösten 2014 och köpte mig ett rejält saltvattensakvarium. Från blobb till blubb som någon skämtsamt sa ;) Nu återstår endast en montering för visuellt bruk min Celestron Edge 9,5 och ett okularsett!

Observationerna har varit sparsamma men i princip har jag väl varit ute ungefär lika mycket (lite) som jag brukar på grund av vädret! Höjdpunkten för min del var Solförmörkelsen som observerades från min arbetsplats med ett gäng intresserade arbetskamrater!

Variabelkursen som anordnades av Tycho Brahe-observatoriet, Oxie slutförde jag tyvärr inte. Den varianten av astronomihobbyn var inget för mig! Har även försökt mig på att finna tjusningen med visuell observation men så fort man lämnar Solsystemet falnar upplevelsen och vita difusa blobbar blir till vackra fiskar och koraller istället :)

Konstigt att det skulle sluta med planeter och sån sk.. till sit :) (internt skämt). Men så är det, jag får hålla mig till månen som jag hela tiden har tyckt vara det vackraste och intressantaste objektet att studera!

Med vänlig hälsning //Micke
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by Katarina H »

Kul tråd!

Min säsong var bra. Körde 1/3 av M-objekten i racerfart, det var nog det roligaste. Natten när jag skulle kolla morgonhorisontens Messierobjekt var en flopp men rätt kul den med men efter den har jag kört in i väggen. Ljusa kvällarna knäcker mig. Jag hoppas suget kommer tillbaka till hösten. Kom igång först i december sist. Det var också roligt att kolla in R Gem och T Cep. Och även om mina variabelkurvor ser krattiga ut så börjar de påminna om tidsserier i alla fall. Variabler är så kul för det går att gå ut fort och köra några och sedan gå in och fortsätta med annat. Ska ta upp det till hösten när det blir mörkt tidigt igen. Gustav Holmbergs variabelföredrag på Slottskogsobservatoriet var en höjdare. Värmland star party var jätteroligt..att äntligen få besöka detta "spektakel" :) Voyager 3-projektet med Peter Rosén och Torbjörn Holmqvist var minnesvärt och för att inte tala om Wettergrens eminenta föredrag. Och så fick man se Yderstigs bygge herregud vad kul det var. Sedan var det några dagar i följd med Uranusobsar - sköj! Solförmörkelsen missade jag i molniga Borås. Sedan var jag på Astrosweden när den fantastiske JP Metsavainio, aka astroanarkisten förevisade sina 3D-bilder. Helt otroliga bilder och jag fick verkligen möjlighet att prata med honom själv mycket. Hans bakgrund som konstnär och sedan läst matte och fysik och jobbar som industriell designer där han har tillgång till 3D-programvaror som han använder till sin bildbehandling. Sedan vart det variabelträffen i Göteborg som var himla trevlig. Ja just det, mitt M-projekt: tror jag är uppe i 76 (Torbjörn; jag funderar seriöst på att i smyg kollimera dina speglar åt tjottahejti!! Bara skojar)

Katarina

PS Johans skisser - WOW!!!!!!!!!!!!
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Sammanlagt 2014/2015 har jag 79st fotosessioner med start 140722 och slut 150404 på grund av ett snöpligt encoder haveri i domen där delar varit på väg från US sedan 4/4 (dom glömde skicka delarna).
Alla dessa sessioner har ju inte blivit till bra bilder men några är rätt ok. Man hinner inte bildbehandla i takt med insamling av data när obset är automatiserat.

Jag har investerat i en ny tub, 8" ONTC (Newton) från TS i Tyskland med en riktigt bra kolfiber tub. Den skall förhoppningsvis vara på plats till Juli då jag kör igång med den årliga Trifid nebulose jakten.

Om delarna kommer denna veckan så kommer jag försöka köra lite till

Med Vänlig Hälsning

LG
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by Corpze »

Har haft en framgångsrik säsong, Ny utrustning i form av CCD samt permanent setup resulterade i fyra foton som jag är relativt nöjd med. Har varit ett enorm lärorikt år, mest för att få all utrustning att lira, och ett stort steg framåt med bildredigeringen.

Nu under sommaren är planen att jag skall ta det sista steget i observatoriet och få det fullt automatiserat vilket kommer bli en utmaning det också, men en kul sådan!
Jag har även gjort några visuella obsar av Ringnebulosan, M13, samt jupiter.

/ Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by Peter R »

Den här säsongen började med en strulande montering som jag förhoppningsvis har börjat få bukt med i natt, därför har det mest blivit planeter som man lätt hittar utan att behöva använda GoTo, Jupiter (1 bild) och Venus (2 bilder) :D
Men ändå har det varit ännu ett kul och spännande år som främst har gått i samarbetets tecken med årets Jupiterprojekt, tack ännu en gång till alla er som har deltagit med bilder och ett fantastiskt engagemang :good:
I år blev det internationellt i och med bidragen från våra vänner i Australien och Holland och kommer troligtvis att utökas ytterligare nästa år till att bli världsomfattande, och då anländer även sonden Juno till jätteplaneten.
VSP 2015 var ett väldigt trevligt evenemang, mitt första starparty någonsin och dessutom möjligheten att få träffa några av er som jag umgås med på detta forum sedan 9 år.
I övrigt anser jag inte riktigt säsongen avslutad innan jag har fått minst en morgonvy av Saturnus.

/*Peter R
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by ThomasK »

Min säsong inleddes med ett pass 00:00 till 00:40 natten mellan 1:e och 2:a juli från min balkong med några ljusa variabler. Chi Cyg, eta Aql, CH Cyg, R Vul, X Oph och R Sct ser jag i loggen att jag observerade. Sedan har det blivit en hel del visuellt variabelobserverande från samma balkong. Ser att jag till dags dato loggat 468 observationer från 50 dagar. Det är betydligt färre än under de senaste föregående åren, men jag fick göra ett ofrivilligt uppehåll under 2 månader då min lägenhet renoverades.

En del DSO och planeter har jag också sett men jag har inte gått in seriöst för dessa objekt utan det har mest varit att jag morsat på de mest bekanta. Några kvällar spanade jag också in kometen C/2014 Q2 (Lovejoy). Från min balkong har jag också fortsatt fota epsilon Aurigae med DSLR-kamera. 25 såna observationer har det blivit.

Verksamheten har mer och mer glidit över till variabelobservationer med fjärrteleskop. 1085 sådana obsar under 197 olika dagar har det hittills blivit och en del till kommer väl att ramla in fram till sista juni. Mest har jag koncentrerat mig på vårt projekt med 50+25 bortglömda miror.

Under året har jag också fortsatt jobba med min databas över maxima och O-C diagram för 490 miror som nu innehåller uppgifter om 59800 enskilda maximum. Det är kul att AAVSO nu har uppmärksammat detta arbete och nu lagt in en referens till min databas på alla berörda stjärnor i sin variabeldatabas VSX.

EDIT: Kom på att säsongen faktiskt inleddes än tidigare då jag 09:15 1:a juli gjorde en solbservation och noterade 22 solfläckar fördelade på 7 grupper på solskivan. 92 ytterligare solobservationer har det sedan blivit, den senaste igår.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by Hans Bengtsson »

Det kan inte nog understrykas, att det arbete som Thomas K utfört vad gäller periodvariationer hos miror nu har blivit den internationella standardreferensen för enskilda miror. Den direkta tillgängligheten via VSX är förstås utomordentligt viktig och tillkom alldeles före variabelmötet i Göteborg nyligen, jag tror det var Patrick Wils som lade till länkarna för alla stjärnorna.

Flera ledande variabelforskare skriver "Terrific result", "Fantastic job", "Very interesting and gratifying", "This is great", "Monumentus work", osv:

http://www.aavso.org/o-c-diagrams-miras

Om ni undrar vad "monumentus" betyder så är svaret: "When something is so amazingly awesome that no other word could possibly describe it other than this..."

mvh
Hans Bengtsson
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by AndreasW »

Min säsong kom igång precis i slutet av augusti. Mitt största intresse är widefieldfotografering så det är det jag gjort mest under året. Årets största förbättring på utrustningssidan var ett micro-obs så att alla saker kunde stå på plats och vara klara. Det blev en del fina bilder i augusti/september på nebulosaområdena i Svanen.
Men efter september blev ju vädergudarna mindre nådiga så det blev sämre med fotograferandet. Det var åtskilliga kvällar där utrustningen kom fram och riktades in och så var det bara att avbryta efter att man bara fått ihop 15-30 minuters exponering för att moln drog in. Men är man envis och försöker tillräckligt många kvällar så gick det att få ihop en del exponeringstid i alla fall.

Är nöjd att det blev lite luckor i molntäcket i december/januari så att jag fick till en bild på hästhuvudet/orionnebulosan som planerade ta redan säsongen 2013/2014, men misslyckades kapitalt då det var helmulet hela den tiden då. Lovejoy var också en riktigt trevlig företelse.

För några veckor sedan kunde jag inte motstå att köpa en skymak 127 som såldes till fyndpris så det blev ett par kvällar planetfoto också. Skymaken känns som ett trevligt teleskop men det blir nog till att utrusta den med en bättre fokuserare om man skall få till planetfotot ordentligt.

mvh

Andreas

Nu börjar det bli dags att flytta bort micro-obset från trädgårdslandet för nu börjar odlingssäsongen. Har en del bilder kvar att bildbehandla så det är bra att det blir stopp på inflödet av data nu så att man kan hinna klart med det innan nästa säsong börjar :D
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Summering av säsongen 2014-2015

Post by Martin F »

Microobs låter intressant. Projekttråd?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by Starsoft »

Hej på er.

Då är vi äntligen på väg mot mörkare tider ;)

Nästan lite sent med att summera säsongen men det har skett en positiv förändring under den gångna veckan som påverkar mina astroaktiviteter så jag tänkte att jag ändå skulle lägga in ett bidrag till denna tråd som är lika trevlig varje år som den dyker upp.

Ni som har varit med här på astronet lite längre kanske kommer ihåg att jag har två byggen av observatorium som har legat i träda nu i ett par år. Anledningen är att fastigheten där dom står har varit till salu, jag har därför inte velat satsa vidare på dom utan avvaktat för att efter försäljningen kunna köpa ett annat ställe där jag kunnat obsa vidare. Nu visade det sig att det blev försäljning av bara halva fastigheten och den del där jag har mina obs finns kvar åt mig och mina obs. Så nu kommer jag att sätta fart på projekten igen, jag har en hel del intressant teknik, både optik, hård och mjukvara som jag väntat länge på att få testa ordentligt. Så nu ser jag fram mot hösten och mörkret.

I övrigt har jag obsat lite sporadiskt under vintern, mest för att testa teknik och det har inte blivit några resultat värda att publicera, däremot en hel del positiva resultat när det gäller tester av programvaror och teknik för styrning och automatisering av obs som jag kommer att återkomma för att berätta mer om.

Vi får hålla tummarna nu och hoppas att det tar slut på moln och regn framåt hösten.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by Håkan N »

Fixade en app till min telefon nu jag hittade i. ( star chart )
Man skulle kunna hålla telefonen till en stjärna och lokalisera den.
Vet inte riktigt hur det fungerar.
Ser att ev Antares ska kunna ses om himmelen tillät, och en liten del scorpionen.
Stämmer det ?
Blir väl mitt första år att studera himmeln, och när brukar det komma igång igen, mitten av Augusti, eller ?
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by Jonas »

Hej Håkan,

Det stämmer väl att man nu kan se Antares på himlen. (Åtminstone kunde man det för två veckor sedan men sedan dess har det varit molnigt). Du måste dock befinna dig i södra Sverige eftersom den ligger lågt. Fri horisont underlättar.
Från Kristianstad kan man se Antares bäst ungefär från midnatt fram till ca. 02:00 då den står som högst över horisonten.

Du kan fundera på att börja observera redan i slutet av Juli i södra Sverige - och sedan blir det bara bättre!

/Jonas
Håkan N wrote: Ser att ev Antares ska kunna ses om himmelen tillät, och en liten del scorpionen.
Stämmer det ?
Blir väl mitt första år att studera himmeln, och när brukar det komma igång igen, mitten av Augusti, eller ?
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt