Boliden 6 april 2021

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Boliden 6 april 2021

Post by Hans Bengtsson »

Kvällen den 6 april 2021 kunde en bolid observeras från många ställen i Danmark och Sverige. Den fångades också av några bolidövervakningskameror.

http://norskmeteornettverk.no/meteor/20 ... a3Pb2SKZiQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Boliden 6 april 2021

Post by Kroppefjäll »

Hej Hans! På vilket sätt är Säffle kommun inblandade tro?

Tycker texten är lite förvirrande, de "mörka pilarna" och de "mörkare pilarna". Sedan "blå pil". Alla pilar har en blå ton på min skärm, kanske kunde man varit lite mer pedagogisk i sitt upplägg.

Kul info i övrigt, bolider är alltid trevliga. Minns en i Mexikanska gulfen en natt för ett 20-tal år sedan, det fräste till rejält och himlen sken upp så man såg sin egna skugga. Såg aldrig själva nedslaget i vattnet, men det hördes desto tydligare!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Boliden 6 april 2021

Post by Hans Bengtsson »

Säffle är insyltat i denna händelse genom att boliden slocknade på 32 km höjd just över denna kommun. Boliden började lysa på 92 km höjd någonstans i Norrköpingstrakten och tog vägen över Askersund.

Det är den tjocka blå pilen som visar bolidens analyserade färdväg, du ser riktningen genom att pilen har en pilspets. De tunna blå linjerna visar de enskilda kamerornas resultat vad gäller bolidens början och slut.

Edit:
En av kamerorna som tog bilder av boliden tycks vara stationerad i Halmstad. Jag visste att en sådan kamera var på gång där, men den är tydligen redan i drift?

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Boliden 6 april 2021

Post by Kroppefjäll »

Aha, då är jag med. Nu blir det genast lättare att förstå kartan.

Trodde (hoppades) kanske att där skulle finnas ett nätverk för denna typer av obsar. Säffle är ju nästan nästgårds.

Bläddrar lite i Levy's "Guide to observing meteor showers", om det nu inte varit en sporadisk rackare så kanske det har varit en med härkomst ur Theta Virginiderna? Kan väl stämma med riktningen?
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Boliden 6 april 2021

Post by Kroppefjäll »

"Sporadisk" ser jag nu det står ett stycke ned under kartan.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel

Return to “Allmänt”