Teneriffa - hur tar man sig upp till Teide på natten?

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Teneriffa - hur tar man sig upp till Teide på natten?

Post by glappkaeft »

Martin F wrote: Vi ska bo i Playa de la Americas. Blir det allt för tuffa förhållanden så skippar jag det hela. Jag åker dit för en trevlig familjesemester med eventuell bonus av nattfoto, inte en polarexpedition :)

Det är i närheten av där vi bodde. Jag rekommenderar att ta TF-38 upp på berget. Från det första lavafältet (google maps) bryter skogen så finns det ganska många små utsiktsplatser, bommade avfartsvägar eller parkeringsytor för maskinerna (en av våra standardplatser) som byggde vägen där det går att parkera. I kalderan möter TF38 sedan TF-21 som både går norrut (nära Teide och mot observatoriet) och söderut (mot bergskanten) och samma sak gäller där. Vi höll till en hel också på en plats längs TF-21 (plats och street view). Jag rekommenderar att inte åka för långt söderut eller norrut på TF-21 då ljusföroreningen är betydligt kraftigare där.

Google Maps har löjligt bra täckning på Teneriffa vilket jag inte hade koll på innan vi åkte.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Teneriffa - hur tar man sig upp till Teide på natten?

Post by Martin F »

Supertack för tipsen!! Ska kolla Google sen. Och alla de ställena som du beskrev, där får man åka och vistas på natten? Vill ju inte riskera de där läskiga böterna :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Teneriffa - hur tar man sig upp till Teide på natten?

Post by glappkaeft »

Martin F wrote:Supertack för tipsen!! Ska kolla Google sen. Och alla de ställena som du beskrev, där får man åka och vistas på natten? Vill ju inte riskera de där läskiga böterna :)
Nja, åtminstonde en av dom har en parkering-förbjuden-skylt.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer