Teneriffa - hur tar man sig upp till Teide på natten?

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Teneriffa - hur tar man sig upp till Teide på natten?

Post by Martin F »

Jag ska till Teneriffa nästa vecka och har planer på en nattlig utflykt upp till Teide för lite astrofoto. Hur gör man?
Är det bara att hyra en bil och kolla på en karta eller är det som jag misstänker lite mer komplicerat än så?

Får man köra/promenera omkring varsomhelst på natten? Vilken plats är bäst?

Tacksam för alla tips och all info jag kan få!
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Teneriffa - hur tar man sig upp till Teide på natten?

Post by ragge »

Å, vad avis man blir..
Jag har inte testat själv, men detta kommer jag på :
- Det kan vara mulet resp klart åt olika håll, och då behöver du ha utsikt åt rätt väderstreck (att stå högst upp med utsikt åt alla håll kan du nog glömma).
- Kolla på Google Maps med street view alt Google Earth, så kan du "köra omkring" från datorn och kolla efter platser. Så reka hemifrån och pricka in några tänkbara ställen.
- Tänk på säkerheten om du är ensam. Kanske bättre med lite störande ljus där det finns en vägkrog eller liknande än en övergiven utsiktsplats.
Lycka till. Och så vill vi naturligtvis se bilderna...

Mvh
Ragnar
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Teneriffa - hur tar man sig upp till Teide på natten?

Post by Martin F »

Tack! Bra tips med Street view!

Jo, jag kommer att vara ensam. Familjen får stanna på hotellet. Får försöka vara försiktig. Det blir bara en, max två nätter eftersom jag är där med fru och barn, inte specifikt för foto.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Teneriffa - hur tar man sig upp till Teide på natten?

Post by Jonas »

Martin,
Läs denna tråd som kanske kan ge dig en del tips:
http://www.astro-forum.dk/forum_posts.a ... 714#113714
Jag har själv funderingar på att göra något liknande.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Teneriffa - hur tar man sig upp till Teide på natten?

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Jag var där för ett år sedan. Tog lokalbussen upp på morgonen, stannade dock inte på berget över natten. Högst upp på berget kommer du bara med linbana eller till fots. Troligen är det inte så populärt att stanna där över natten. Betydligt bättre att du och familjen hyr in er på något rum eller hotell en bit upp på berget. Då kan du i lugn och ro ta kväll o natt promenader. De fanns restauranger som körde en gratis upp, kanske några även hade övernattning.

Gå in på booking.com sök på teneriffa teide så kommer det upp flera hotell i nationalparken från 80 euro för två nätter. Dyrare mitt i parken dock.

Det finns guidade natturer på Teide dock bara någon dag i veckan. Kanske något?

Det blir väldigt kallt på natten och kan blåsa kraftigt. Är man på mer än 3000m höjd blir man lätt yr och även kanske huvudvärk. Då är det inte lämpligt att i totalt mörker snubbla omkring på ett berg.

Om du beger dig till ön la palma bredvid så finns där ett astronomi hotell med teleskop.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Teneriffa - hur tar man sig upp till Teide på natten?

Post by Martin F »

Tack för era tips!

Lars, att ta in på ett hotell eller åka till en annan ö är definitivt inte ett alternativ. Vi har hela resan bokad och jag lämnar fru med 3 små barn på vårt hotell för att kunna ta en tur upp på egen hand. Jag tar mig så högt upp jag kommer med bil, inte längre. Sedan stannar jag så många timmar som jag orkar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Teneriffa - hur tar man sig upp till Teide på natten?

Post by AstroFriend »

Hej Martin.
Jo att åka till en annan ö tänkte jag kanske du inte skulle göra i samband med den här resan utan det var mer tänkt som ett fristående projekt. Med bil kommer du till nära 3000m höjd och det finns några ställen efter vägen när du kommit upp på platån där du bör kunna stå på. Men du bör nog åka såpass tidigt att det fortfarande är ljust när du letar efter lämplig plats att stå på.

Det ligger ju ett observatorium i närheten men kan inte komma ihåg att det fanns några skyltar att man inte fick köra bil där. Har ju hört andra som varit upp med bil där. Men området är stort och det beror ju också kanske från vilket håll man kommer. Jag bodde i Santa de la Cruz.

Det är en mycket spännande miljö där även på dagtid.

Lycka till på resan!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Teneriffa - hur tar man sig upp till Teide på natten?

Post by Bengt »

Jag är precis hemkommen från Tenneriffa och var uppe på Teide

Det är långt ifrån alltid man kommer upp via linbanan. Det är ofta så den är avstängd på grund av tex vind. Man får iheller inte numera besöka sista toppen utan speciella tillstånd.
Hela nationalparken har stentuffa regler berätta guiden om med mycket höga böter (i värsta fall 60 tusen kr )om bryter dessa. Det är inte ens tlllåter ta med en sten från området än mindre campa osv.
Det vimla av vakter i parken som höll koll på turisterna. Att tro man kan just astrofota där på just denna plats är nog till att glömma. Jag hade nog tagit redan vad exakt vad som gäller på platsen du ska till för att slippa tråkiga följder.Samt haft chans söka rätt tillstånd om sådana är möjliga få.
På toppen såg vi långt i horisonten av detta månlandskap observatorium.
Men hela ön har ju mängder med andra bra utsikts platser som går välja istället.

. Bengt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Teneriffa - hur tar man sig upp till Teide på natten?

Post by AstroFriend »

Hej Bengt!
Vad bra du hade lite koll på reglerna så det inte blir ekonomisk katastrof. Kanske de guidade turerna jag skrev om tidigare är ett bra alternativ då om man vill komma nära toppen på natten. Vill minnas de kostade omkring 500kr. Fast de medger ju inte astrofotande. Men det kan man ju göra från mycket lägre höjd. Dock, molnen, hela veckan när jag var där så var det molnigt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Teneriffa - hur tar man sig upp till Teide på natten?

Post by Martin F »

Ja, jag har inga ambitioner att ta mig till toppen. Får/kan man köra till 2500-3000 meter och fota där så är jag nöjd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Teneriffa - hur tar man sig upp till Teide på natten?

Post by ThomasK »

Observatorierna som Bengt såg var antagligen området där Bradford Robotic Telescope finns. I området finns många större och mindre observatorier. Det kanske skulle vara en lämplig plats för dig. Aktellt väder och web-kameror som visar omgivningarna finns på www.telescope.org.
Thomas Karlsson
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Teneriffa - hur tar man sig upp till Teide på natten?

Post by glappkaeft »

Martin F wrote:Ja, jag har inga ambitioner att ta mig till toppen. Får/kan man köra till 2500-3000 meter och fota där så är jag nöjd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vart på Teneriffa kommer ni att bo? Vi var där i två veckor i våras och vet ett par ställen längs kalderans kant i syd och väst. Kan nog också tipsa om en del ställen i själva kalderan också.

Värt att beakta att det på berget kan vara riktigt dåligt väder med väldigt mycket snö och hårda vindar på vintern.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Teneriffa - hur tar man sig upp till Teide på natten?

Post by Martin F »

glappkaeft wrote:
Martin F wrote:Ja, jag har inga ambitioner att ta mig till toppen. Får/kan man köra till 2500-3000 meter och fota där så är jag nöjd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vart på Teneriffa kommer ni att bo? Vi var där i två veckor i våras och vet ett par ställen längs kalderans kant i syd och väst. Kan nog också tipsa om en del ställen i själva kalderan också.

Värt att beakta att det på berget kan vara riktigt dåligt väder med väldigt mycket snö och hårda vindar på vintern.
Vi ska bo i Playa de la Americas. Blir det allt för tuffa förhållanden så skippar jag det hela. Jag åker dit för en trevlig familjesemester med eventuell bonus av nattfoto, inte en polarexpedition :)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Teneriffa - hur tar man sig upp till Teide på natten?

Post by Jonas »

Förstår dig. I somras var vi på Mallorca och hade en fantastisk takvåning ovan stadens ljus. Tog några bilder med stativ men önskar jag hade haft Astrotracen och ett bra objektiv med mig.
Jag tror det är valet av boende som avgör när man reser med familjen. Kan du, som jag i detta fall, få bra förhållanden utanför dörren, är det oerhört mycket värt och då kan man lätt kombinera sitt eget intresse med familjens.
Reser man med likasinnade är det en helt annan grej. Då kan man campa i bushen 7 dagar i sträck för att få bilderna man vill åt!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Teneriffa - hur tar man sig upp till Teide på natten?

Post by timokarhula »

Jag vet inte vad som gäller för Kanarieöarna. Har aldrig varit så långt norrut vid mina sydliga resor. :D Vad gäller höjden på 3000 meter och högre så kan det vara påfrestande om man har dålig allmän kondition men jag hade inga allvarliga problem (bara i början) i Peru på Inka-leden under natthimlen på 3720 m höjd. Där var det Bortle Class 1 himmel.

/Timo K