Orust, Ucklum och Stenungsund

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Orust, Ucklum och Stenungsund

Post by Torbjörn »

Igår kväll blev det stjärnklart här hos mig vilket gläder en hårt prövad amatörastronom i dessa höstrusktider. Efter att ha plockat ut min Celestron C8 och observerat de Messierobjekt jag kunde hitta så tänkte jag att jag skulle spana in ett par tänkbara obs-ställen på Orust som jag hade tittat på i dagsljus tidigare och som kunde vara intressanta.

Jag plockade med mig en 15x70-kikare och min Unihedron SQM-L (Sky Quality Meter with Lens) och lite småprylar och körde iväg. Glömde kompassen! :angry:

Den första plats som jag kollade in var vid Ängholmen på Orust sydkust. Där uppmätte jag en ytljusstyrka på 20,63. I sydsydost hade jag en stor ljusdom från Storgöteborgområdet och i ostsydost hade jag en mindre, förmodligen från Stenungsund som har många starkt upplysta industrier. Det var dessutom tämligen blåsigt och oskyddat även om jag hade en rätt fin horisont där jag såg bra åt nästan alla håll.

Nästa ställe var en plats som heter Rom (nej jag var inte i Italien igår kväll) som ligger lite längre in på södra Orust. Lite mer skyddat för vinden och ganska bra sikt åt de flesta håll. Även här hade jag samma problem med ljusföroreningarna från Storgöteborg och Stenungsund men för att slippa dem får man köra långt. Ljus från gårdar i närheten var en aning besvärande men inget jätteproblem. Ytljusstyrka 20,62.

På hemvägen mätte jag vid Skåpesundsbron. Ytljusstyrka 20,50.

Jag tog omvägen via Ucklum där jag brukar obsa ibland och uppmätte där ytljusstyrka 20,55. Har tidigare uppmätt 20,7 där.

Hemma i Stenungsund uppmätte jag till sist ytljusstyrka 19,50.

Summa summarum så har jag uppmätt ca 20,55-20,63 på de ställen jag åkte runt till (Bortle 4.5) och 19.50 (Bortle 5) hemma i Stenungsund.

/Torbjörn :)