Koordinater till bra OBS-platser, Falun/Borlänge efterlyses

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
Post Reply
Poijjan
Posts: 5
Joined: 2013-07-25 14:18:18
spamtest: JA

Koordinater till bra OBS-platser, Falun/Borlänge efterlyses

Post by Poijjan »

Hallå,

Efterlyser koordinater till bra OBS-platser kring Borlänge/Falun , har en 2-3 ställen jag brukar observera på men är inte riktigt nöjd med någon av dessa. Har åkt runt en del och tittat men inte hittat någon plats som känns riktigt bra, så fyll på med koordinater !

Tack på förhand!
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Koordinater till bra OBS-platser, Falun/Borlänge efterly

Post by Tompa »

Hej!
Dalarnas AstronomiFörening (så nystartad att vi knappt själva vet att den finns... :D ) har för avsikt att åka till Siljansnäs under hösten och observera från den vackra platsen vid Naturum Siljansnäs. Parkeringen till Buffils-Annas cafe bjuder på god utsikt och vi har blivit lovade att få släcka några störande gatljus. Det kommer även att finnas tillgång till värmestuga med kök och wc.
Vi har inte lyckats sätta några datum ännu men kommer nog att försöka sikta på en gång i månaden, typ lördag närmast nymåne. Vi håller på att försöka fixa till en hemsida med mer info.
Själv brukar jag ibland obsa från flygplatsens södra del (bra horisont och hyfsad sydhimmel). Jag jobbar där, så inpassering är inga problem om du tar rygg på mig. De övriga medlemmarna har säkert bra tips på platser. Medlemmarna kommer - än så länge - från Borlänge och Insjön. Vi hoppas givetvis på fler!
Jag PM-ar mitt telefonnummer och e-post adress.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Poijjan
Posts: 5
Joined: 2013-07-25 14:18:18
spamtest: JA

Re: Koordinater till bra OBS-platser, Falun/Borlänge efterly

Post by Poijjan »

Tompa wrote:Hej!
Dalarnas AstronomiFörening (så nystartad att vi knappt själva vet att den finns... :D ) har för avsikt att åka till Siljansnäs under hösten och observera från den vackra platsen vid Naturum Siljansnäs. Parkeringen till Buffils-Annas cafe bjuder på god utsikt och vi har blivit lovade att få släcka några störande gatljus. Det kommer även att finnas tillgång till värmestuga med kök och wc.
Vi har inte lyckats sätta några datum ännu men kommer nog att försöka sikta på en gång i månaden, typ lördag närmast nymåne. Vi håller på att försöka fixa till en hemsida med mer info.
Själv brukar jag ibland obsa från flygplatsens södra del (bra horisont och hyfsad sydhimmel). Jag jobbar där, så inpassering är inga problem om du tar rygg på mig. De övriga medlemmarna har säkert bra tips på platser. Medlemmarna kommer - än så länge - från Borlänge och Insjön. Vi hoppas givetvis på fler!
Jag PM-ar mitt telefonnummer och e-post adress.

Mvh,
Tomas W
Låter stålande!

En förening är precis vad jag känner att jag behöver, att läsa på forum och försöka få den kunskap som krävs via den vägen sätter sig inte riktigt för mig. Så snart har ni även en medlem från Falun!

Jag hakar gärna på till flygplatsen någon gång, gärna redan ikväll, då jag ändå ska ut och kika. Så hinner du se detta ikväll och är sugen på att åka ut så dra iväg ett sms, du har mitt nummer i PM.

Vilken lyx med värmestuga och doningar, inte minst min bil skulle blir glad efter alla kallstarter och tomgångskörningar under kalla vinterkvällar.



Övriga får gärna fortsätta fylla på med Obs-platser.
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Koordinater till bra OBS-platser, Falun/Borlänge efterly

Post by Init4theimaging »

Hej.

Om du inte redan gjort det så prova med "Earth city lights" i google earth.

Nere till vänster, klicka den lilla pilen bredvid >Primary Database för att få fram undermenyerna.
Likadant vid >Gallery, >Nasa, >Earth city lights och till sist den lilla cirkeln vid nästa ¤Earth city lights.

Ljusföroreningarna är förvisso inte graderade enligt någon skala, men satellitbilderna ger en ganska hygglig överblick iaf.
Växla fram och tillbaka mellan nattvy och dag och zomma in för att se vilka platser som verkar intressanta att kolla upp irl.
Koordinater har du längst ner i bild.

Mvh,
Daniel
Poijjan
Posts: 5
Joined: 2013-07-25 14:18:18
spamtest: JA

Re: Koordinater till bra OBS-platser, Falun/Borlänge efterly

Post by Poijjan »

Init4theimaging wrote:Hej.

Om du inte redan gjort det så prova med "Earth city lights" i google earth.

Nere till vänster, klicka den lilla pilen bredvid >Primary Database för att få fram undermenyerna.
Likadant vid >Gallery, >Nasa, >Earth city lights och till sist den lilla cirkeln vid nästa ¤Earth city lights.

Ljusföroreningarna är förvisso inte graderade enligt någon skala, men satellitbilderna ger en ganska hygglig överblick iaf.
Växla fram och tillbaka mellan nattvy och dag och zomma in för att se vilka platser som verkar intressanta att kolla upp irl.
Koordinater har du längst ner i bild.

Mvh,
Daniel
Tack för tipset!

Fast mörka platser har jag inte så stora problem med att hitta, utan problemet är att hitta ställen med bra sikt, alla dessa träd.. :evil:
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Koordinater till bra OBS-platser, Falun/Borlänge efterly

Post by Tompa »

Hej igen,

nu är jag hemkommen från semester och håller på att inordna mig i ett mer normalt och ansvarsfyllt liv :!:

Jag har precis yxat till Dalarnas AstronomiFörenings nya hemsida: http://daf.saaf.se. I och för sig står ännu inte så mycket, men det skall väl bli mer! Den obsplats som visas på hemsidan är riktigt bra mot ost, syd och väst. Mot norr finns en bergknalle som begränsar horisonten något.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Poijjan
Posts: 5
Joined: 2013-07-25 14:18:18
spamtest: JA

Re: Koordinater till bra OBS-platser, Falun/Borlänge efterly

Post by Poijjan »

Tompa wrote:Hej igen,

nu är jag hemkommen från semester och håller på att inordna mig i ett mer normalt och ansvarsfyllt liv :!:

Jag har precis yxat till Dalarnas AstronomiFörenings nya hemsida: http://daf.saaf.se. I och för sig står ännu inte så mycket, men det skall väl bli mer! Den obsplats som visas på hemsidan är riktigt bra mot ost, syd och väst. Mot norr finns en bergknalle som begränsar horisonten något.

Mvh,
Tomas W

Bra med en hemsida!

Ser fram emot att komma ut till en bra obsplats, förhoppningsvis kommer jag igång med mitt observerande och lär mig lite mer efter denna träff.

Ser att du i 2 inlägg nämt åt vilken riktning man har har sikt, är det vissa väderstreck som är mer intressanta än andra ?
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Koordinater till bra OBS-platser, Falun/Borlänge efterly

Post by Tompa »

Hej,

i Siljansnäs är det bra sikt varvet runt, men horisonten mot norr blir lite högre på grund av terrängen.
Jag jobbar lite illa dagarna framåt så jag kommer inte att kunna ge mig ut förrän tidigast efter helgen trots att vädret ser bra ut. Jag kan höra av mig efter helgen så får vi se hur vädret blir.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Poijjan
Posts: 5
Joined: 2013-07-25 14:18:18
spamtest: JA

Re: Koordinater till bra OBS-platser, Falun/Borlänge efterly

Post by Poijjan »

Tompa wrote:Hej igen,

nu är jag hemkommen från semester och håller på att inordna mig i ett mer normalt och ansvarsfyllt liv :!:

Jag har precis yxat till Dalarnas AstronomiFörenings nya hemsida: http://daf.saaf.se. I och för sig står ännu inte så mycket, men det skall väl bli mer! Den obsplats som visas på hemsidan är riktigt bra mot ost, syd och väst. Mot norr finns en bergknalle som begränsar horisonten något.

Mvh,
Tomas W
FYI,

Din mail som står på sidan verkar inte fungera , jag har försökt 2 ggr , men får autosvar att det inte gick fram.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Koordinater till bra OBS-platser, Falun/Borlänge efterly

Post by Tompa »

Din mail som står på sidan verkar inte fungera , jag har försökt 2 ggr , men får autosvar att det inte gick fram.
Tack! Det hade jag inte sett. Jag hade lyckats sammanblanda min nya adress med min gamla. Nu är det rättat!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
permalare
Posts: 1
Joined: 2014-10-19 09:04:14
spamtest: JA

Re: Koordinater till bra OBS-platser, Falun/Borlänge efterly

Post by permalare »

Jag är ännu inte medlem i daf men var på deras möte i Siljansnäs den 18:e.

Vi har en fäbod här i Gagnef där det kanske skulle kunna vara en bra obs-plats. Det är i alla fall mörkt och det är ett hygge alldeles bredvid vår stuga där det finns berghällar för stabiliteten och fri sikt åt alla håll förutom några enstaka tallar. Skogsbilväg ända fram till obs-plats. Man får gå en liten bit från bommen men det är inga problem att ta sig dit.

Med vänlig hälsning. Per Målare

Return to “Observationsplatser”