Observatorium i Spanien

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Observatorium i Spanien

Post by Starsoft »

Hej.

Jag svarar här på ett inlägg i en annan tråd av "akjalam2" i en annan tråd, ämnet är så intressant så jag tycker det förtjänar en egen tråd.
Börjar titta på en plats där man kan slå sig ner som pensionär (om typ 10 år) och Almeria i spanien verkar vara något av ett paradis för oss astronomy freaks.

Bland de torraste platserna i Europa och knappt ett moln på hela året, samt 25+ på vinter låter jhu inte helt fel.
Att jag talar spanske är jhu inte heller helt fel då.
Kanske lite varmt på sommaren med 30+ .

Någon som har mer info om Almeria ?

Hasta Luego Hombres (y mujeres?) :)

Pierre
Jag har själv under några års tid sökt en plats i Europa där jag skulle kunna ha ett remote obs och har också fastnat för Spanien, även om jag ännu är oduglig på spanska.

Mina krav för en remote site är ungefär följande, inte nödvändigtvis i ordning.


1. Det måste finnas bra kommunikationer, jag tror jag nästan kräver pålitliga direktflyg från Arlanda, sedan kan jag tänka mig kanske max 20 mil med bil på plats från flygplatsen.

2. Det måste gå att ha trevligt även med andra saker än astronomi så platsen kan inte få ligga helt ödsligt, i sydeuropa slösar man tack och lov inte med utebelysning på samma sätt som i Sverige så man tål nog lite mer bebyggelse där nere.

3. Lämpliga fastigheter till bra priser ska finnas, en kraschad fastighetsmarknad är bra.

4. Det måste finnas vatten, ström och bredband, det här kan vara de besvärligaste kraven att kombinera med en mörk himmel.

5. En högt belägen plats är bra.

6. Det ska finnas hantverkare inom vettigt avstånd.

7. ???


När jag tittar på de här kraven så hamnar jag i Spanien, Andalusien är ju trevligt på många sätt, Malaga och andra städer där nere har utmärkta kommunikationer till bra priser året runt med Sverige. Prisnivån i Spanien är allmänt låg, spanjorer upplever jag som enkla att ha att göra med om man kommer förbi språkbarriären. Man behöver inte komma så lång ifrån kusten innan det blir berg och mörker även i närheten av Malaga.

Min plan är att köpa en enklare gård i närheten av någon by och sedan renovera huset och bygga ett obs som har plats för ett antal teleskop. Ett viktigt skäl till att jag håller på med mina EQ6 i stället för att köpa en dyrare montering är att när jag får fullgod remote-funktion med EQ6 så kan jag köpa 12 EQ6 till samma pris som en high-end montering. Om jag sedan hyr ut teleskoptid, teleskopplats, öppnar astronomihotell eller använder utrustningen själv återstår att se, det är nog ett par år kvar till genomförande så jag får fundera vidare på det.

Jag tycker mig se att när tillgänglig utrustning blir bättre och billigare så ökar intresset för den här typen av lösningar, säsongen är ju obehagligt kort i Sverige, så det vore intressant att få synpunkter från andra som har liknande planer.

Här är en länk till en engelsmans hemsida där det finn en del bra information om sydspanien ur astronomiperspektiv.

http://www.under-a-dark-sky.com/index.html

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Observatorium i Spanien

Post by Hans Bengtsson »

Det kan kanske vara intressant att se om nattmolnigheten vid den andalusiska kusten skiljer sig från det andalusiska inlandet. Jag kollade molnmängdsobservationerna klockan 00 UT under många år dels vid flygplatsen i Malaga (16 möh) och dels vid flygplatsen i Granada (570 möh):

Malaga har klockan 00 UT klart i 50 % av fallen, halvklart i 36 % av fallen och mulet i 14 % av fallen.
För Granada är motsvarande procentsiffror 57, 27 och 16.

Med "klart" menar jag total molnmängd 0-1 åttondelar, med "mulet" menar jag 7-8 åttondelar.

Medelmolnigheten klockan 00 UT är i Malaga 32 % och i Granada 29 %.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Sputnik
Posts: 37
Joined: 2013-08-07 13:57:21
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Observatorium i Spanien

Post by Sputnik »

Starsoft wrote: Jag tycker mig se att när tillgänglig utrustning blir bättre och billigare så ökar intresset för den här typen av lösningar, säsongen är ju obehagligt kort i Sverige, så det vore intressant att få synpunkter från andra som har liknande planer.

Hej,

Tyvärr har jag varken tips eller råd att ge, utan kommenterar mest för att berätta om mina egna planer vilka är snarlika men tilldrar sig något längre österut, nämligen i Ryssland.

Ca. 430 km söder om Moskva, mitt ute i "ingenstans" ligger staden Novosil (231 m.ö.h, med en blygsam population på ungefär 2000-3000 invånare) och ytterligare ett par kilometer därifrån har jag redan ett hus som är i stort behov av renovering. När detta väl är gjort består vidare planer hursomhelst i att rusta upp en av de stora förrådsbyggnaderna och bygga om det till ett observatorium med ett eller två teleskop.

Fördelarna med denna plats är att molnmängden är låg under vinter- och sommarmånaderna (regnperioderna infaller höst och vår) och omgivningarna inte störs av vare sig ljusföroreningar, avgaser eller andra typiska störningsmoment annat än de som uppkommer av själva naturen. Samtliga gånger jag har besökt platsen har jag häpnat över seeingen, vilken för övrigt är någonting helt annat än vad jag är van vid här i Göteborg.

Ytterligare fördelar är att det är möjligt att där bo och verka till väldigt låga kostnader, installera fungerande bredband, el och vatten finns redan och alla nödvändigheter går att finna i staden några kilometer bort.

Nackdelarna är, bland annat, de extrema temperaturerna (från -40 på vintern till +40 på sommaren) vilket gör att extra åtgärder måste vidtagas för att skydda utrustningen (under förutsättningen att den skall få stå där permanent, men det återstår att se) samt att i den mån det om vintrarna faller mycket snö kan bli besvärligt att ta sig fram någonstans utan snöskoter, då endast större vägar underhålls vintertid.

Jag har ingen aning om när jag kommer att kunna börja sätta dessa planer i verket, men förhoppningsvis kommer de att vara påbörjade inom fem år. Först måste huset som sagt renoveras.


/Katja
Only two things are infinite; the Universe and human stupidity and concerning the former, I am not certain.
- Albert Einstein


http://www.slottsskogsobservatoriet.se
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Observatorium i Spanien

Post by bjorne »

Jag har fått höra att det är extremt dyrt med bredband i Ryssland.
Vi har ett kontor i Moskva där de hyr in sig i ett "kontorshotell".
Har försökt få in dom på vårt globala nätverk men det verkar väldigt svårt och de säger det kostar massor.
Så just nu kör de 3G och VPN för att få tillgång till tex vårt Intranet.
Det är det enda siten vi har i hela världen som inte är med på vårt nät ännu.

/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Sputnik
Posts: 37
Joined: 2013-08-07 13:57:21
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Observatorium i Spanien

Post by Sputnik »

Det är möjligt att det är dyrt att installera bredband i Ryssland, jag vet faktiskt inte (i synnerhet i Moskva där allting är mycket dyrare än annorstädes i landet), men därefter är månadskostnaden inte nödvändigtvis hög - när jag är i Ryssland betalar jag endast 400 rubel (ca. 100 kr) i månaden för en stabil och duglig uppkoppling. Någonting man hursomhelst bör undvika är mobilt bredband för hos dem är det inte särskilt välutvecklat och det är knappt att det fungerar ens om du befinner dig mitt i en storstad.
Only two things are infinite; the Universe and human stupidity and concerning the former, I am not certain.
- Albert Einstein


http://www.slottsskogsobservatoriet.se
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Observatorium i Spanien

Post by bjorne »

Det har du nog helt rätt i, förmodligen är allt myckert mer kostsamt i Moskva.
Så om du får en hyfsad internetanslutningför 100 SEK i månaden så är ju det oerhört billigt jämfört med Sverige som tydligen skall vara bland det billigaste länderna.
Vad är det för anslutning, ADSL ?
Jag betalar tex 309 SEK/mån för min "upp till 24 Mbit", som i själva verket ligger på mellan 17-19 Mbit.

/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Sputnik
Posts: 37
Joined: 2013-08-07 13:57:21
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Observatorium i Spanien

Post by Sputnik »

Moskva sägs ju vara en av världens dyraste städer, men det är främst i proportion till vad folk där tjänar i genomsnittslön.
Ja, precis, det är ADSL. Här hemma kör jag mobilt bredband för 190 kr i månaden, men hastigheten kan variera mellan 10 och 50 Mbit beroende på trafiken.


Hm, nu hamnade vi lite off topic... ;)

/K.
Only two things are infinite; the Universe and human stupidity and concerning the former, I am not certain.
- Albert Einstein


http://www.slottsskogsobservatoriet.se
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Observatorium i Spanien

Post by akjalam2 »

Kul att ni spann vidare på mitt Spanien inlägg.

Almeria är ett riktigt paradis för oss Stargazers.

Saxat
Situated in Andalusia, on the southern coast of Spain, Almeria is a city which has an average of 26 rainy days a year! It’s the only European city that boasts less than 200mm of rain per year. The sunshine is unbeatable too – with around 3,000 hours of it per year!
Saxat

Många soltimmar borgar ju för klara nätter.

Inte för inte ligger Observatoriet Calar Alto där med sin 3.5 m spegel.

Själv så planerar jag att flytta permanent och jag ser mig själv sitta i shorts en vinternatt (i 25+) och ha ett teleskop på min takterrass. :)

Det behöver inte vara mkt till remote då... Inte med än en USB kabel hehe

Hyrorna ligger riktigt bra ochså för jag är inte intresserad av att köpa.

Asi sera la vida buena .
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Observatorium i Spanien

Post by Lazze »

Med ungefär 10 år kvar till pension har jag också lekt med tanken att kunna obsa/fota i kortbyxor någonstans i sydöstra Spanien. Helst genom att hyra något ställe som uppfyller kraven på Anders lista.

En sak jag skulle lägga till på listan är att försöka få koll på den lokala seeingen på platsen ifråga, framförallt om man siktar på att köpa ett ställe. Speciellt i mer kuperade områden så kan den variera rejält. Om man inte hamnar man på Calar Altos granntomt förstås, för då är säkert den saken redan noga undersökt.

/Lasse
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Observatorium i Spanien

Post by Starsoft »

Hej

Intressant info från Hans, finns det möjligen motsvarande siffror från Sverige att jämföra med?

Spännande med ett ryskt perspektiv, Ryssland är en vit fläck på kartan för mig men ett land som jag tycker blir intressantare för varje år och jag har länge tänkt att göra ett besök där när det blir tid över :S
Många soltimmar borgar ju för klara nätter.
När jag varit i Andalusien både vinter och sommar så har jag mest varit nära havet och det har oftast varit klara nätter men jag har upplevt transparansen som usel på grund av dis och fuktig luft. Jag tror man måste in ett par mil från kusten innan det blir riktigt bra, och helst upp några hundra meter. Som kusten ser ut där så bör man kunna hitta fina ställen ganska enkelt genom att det är så nära till bergen. Utomordentligt välordnat för turister är det också på de flesta ställen jag besökt, även i de minsta byar, fantastisk mat, billigt boende, och alltid en eller annan fiesta på gång.

När det gäller seeingen så blir det väl svårare, man behöver väl minst en säsong för att utvärdera den? Såvida det inte finns några generella regler man kan använda sig av, typ berg och vindar som samverkar på bra eller dåligt sätt.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Observationsplatser”