NOT LaPalma

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

NOT LaPalma

Post by AstroFriend »

Mörka platser?
Jag gavs möjlighet för 20 år sedan att delta i ett observationspass på NOT, Nordic Optical Telescope. Teleskopet är placerat på 2400 meters höjd på kraterranden av en gammal vulkan och platsen är LaPalma i Atlanten. Arbetet utfördes tillsammans med folk från Frankrike som också i samarbete med Stockholms Universitet utvecklat den speciella kamera som användes.

Här följer några bilder som jag hann ta under arbetet, inte så bra kvalité men ger i varje fall lite stöd för minnet om denna spännande resa. Kameran är en Konica T3 med kodak PJM 400 film, någon bild med lånad Pentaxkamera. Klicka på bilderna så visas de i helbild.


19970412 00000b 6 lk.jpg
19970412 00000b 6 lk.jpg (260.07 KiB) Viewed 11740 times
Efter att med 4 olika flyg under 18 timmar tagit oss ned till LaPalma och anlänt sent på natten tog vi in på ett hotell vid hamnen i Santa Cruz inte långt från flygplatsen.


19970413 000003 6 lk.jpg
19970413 000003 6 lk.jpg (215.99 KiB) Viewed 11736 times
Här har vi nu efter att ha sovit ut tagit oss upp till observatoriet, här uppe vid vulkantoppen finns hotell och restaurang för astronomerna. Bilden tagit på vägen mellan hotell anläggningen och den lilla vägen som leder upp till teleskopen.


19970413 000004 6 lk.jpg
19970413 000004 6 lk.jpg (256.51 KiB) Viewed 11736 times
Här passerar vi italienska teleskopet som är under uppbyggnad. En imponerande pjäs, vill minnas den skulle få en spegel på 10 meter. Men ser ni något speciellt, just det, moln! Här har man åkt långt bort från molniga Sverige ända ut i Atlanten och upp på en 2499 meter hög vulkan för att slippa molnen. Blev det någon skillnad? Nej!


19970414 000005 6 lk.jpg
19970414 000005 6 lk.jpg (287.13 KiB) Viewed 11736 times
Här passerar vi calderan, en stor öppning i kratern mot havet, här fick jag klättra upp när jag skulle ringa. Mobiltelefonin var inte så utvecklad för 20 år sedan, men kan ni tänka er vackrare utsikt under ett telefonsamtal?


19970414 000006 6 lk.jpg
19970414 000006 6 lk.jpg (321.2 KiB) Viewed 11736 times
Fransmännen som var med oss observerade kometen Hale-Bopp, de hade observations passet fram till kl 20, vi fick vårt pass efterföljande tiden fram till morgonen. Här syns teleskopet NOT med kometen Hale-Bopp i bakgrunden. Det röda skenet över telekopbyggnaden vill jag minnas kom från en ficklampa efter någon som gick förbi, blev ju lite effektfullt.


19970414 000007 6 lk.jpg
19970414 000007 6 lk.jpg (283.16 KiB) Viewed 11736 times
NOT med polstjärnan bakom. NOT var ganska långt fram med nytänkande inom det tekniska. Ser ni luckorna under kupolen? De var för att få en bättre termisk stabilitet i lokala atmosfären. Hela byggnaden roterar när teleskopet vrids in i olika positioner. Detta för att optimera kabellängden mellan teleskop och kontrollrum och slippa släpkontakter. Saker som kan degradera signal kvalitén.


19970414 000008 6 lk.jpg
19970414 000008 6 lk.jpg (307.53 KiB) Viewed 11736 times
Datorer fanns redan på 1990-talet och många sådana behövdes för att styra utrustningen och kontrollera alla mätsystem. Teleskopkontrollen styrdes av ett program utvecklat i Pascal, ansi C. Operativsystemet som används i universitetsvärlden är UNIX. Han som utvecklade programmet kom ned ett par dagar och jag hann att prata ganska mycket med honom. Han reste runt i världen på olika observatorier, mest spännande verkade upplevesen vara vid besöken på Spetsbergen, geväret (isbjörnar) i ena handen och instrumenten i andra! Fick även en fråga om jag skulle tycka det var intressant att arbeta så, men studierna satte stopp för det.


19970414 000014 6 lk.jpg
19970414 000014 6 lk.jpg (253.37 KiB) Viewed 11736 times
Nu till vårt dilema för oss som hade observations passet efter kl 20. Vi hade visserligen blivit varnade att vädret inte var det bästa den här perioden på året. Därav hade vi fått hela 2 veckor, vanligen får man bara några få dagar att observera på. Så här såg det ut alldeles innan kl 20, efter ytterliggare några minuter hade molnen stigit över kupolen till vår förtvivlan.


19970416 000018 6 lk.jpg
19970416 000018 6 lk.jpg (418.78 KiB) Viewed 11736 times
Något år tidigare hade en stor brand härjat här på berget och teleskopen var i fara, nu gick det lyckligtvis bra utan att något teleskop blev förstört och vi kan studera de förbrända resterna av vegetationen.


19970416 000020 6 lk.jpg
19970416 000020 6 lk.jpg (177.83 KiB) Viewed 11736 times
En bild till av Hale-Bopp. Vårt uppdrag var att studera stoftmolnen runt unga stjärnor. Det kan ge information om planetbildning runt dessa stjärnor. Våglängdsområdet var 1 till 20 my. En speciell kamera hade utvecklats för detta, sensorn hade ca 140 x 225 pixel. Kamerans interna relälins är gjord i Germanium, har en grå ej transparent färg. För att observera i IR området får man ha en speciell teknik med teleskopet. Först sitter en spegel framför sensorn och oscillerar mellan två lägen, flera gånger i sekunden, man tar bild och subtraherar bakgrunden kontinuerligt. Delexponeringarna är alltså mycket korta, men de summeras ihop för att motsvara flera minuters effektiv exponering. Sedan med några minuters mellanrum flyttar man också om teleskopet en kort stund och tar andra kalibreringsbilder. Sedan för att kameran skall fungera måste den kylas ned ordentligt, ända ned till 4 Kelvin. Det görs i 2 steg, först med kväve till omkring 77 Kelvin (-196 grader Celcius), sedan tar en inre kammare med flytande helium vid och kyler ned till slutmålet 4K. Just heliumbehållaren var en krånglig och dyr del. Dels var den stor, kanske drygt kubikmetern, dels var den en explosionrisk så den kunde inte fraktas normalt. Skulle det bildas en ispropp i avdusntningskanalerna kan övertrycket som uppstår bli så stort att hela behållaren exploderar.


19970416 000021 6 lk.jpg
19970416 000021 6 lk.jpg (250.45 KiB) Viewed 11736 times
Utsikt mot norr och berget vid calderan, min telefonplats.


19970416 000022 6 lk.jpg
19970416 000022 6 lk.jpg (183.97 KiB) Viewed 11736 times
Utsikt mot engelska teleskopet med sin 3.6 meters spegel, det lilla tornet är det tyska teleskopet, det höga tornet bakom är det svenska solteleskopet. Solteleskopet uppgraderades senare från en 0.5 meters spegel till en 1 meters, den nya spegeln är en singlet vilket går bra när man bara observerar i mycket smala passband. Det sista telekopet tillhörde nog engelsmännen också. Just engelsmännen levde farligt, varje eftermiddag kom de upp i bilkaravan till teleskopen från Santa Cruz för de bodde av någon anledning inte på hotellet där uppe. På morgonen gick det om möjligt ännu fortare ned igen till Santa Cruz. Här gällde det att hålla sig undan!


19970420 000026 7 lk.jpg
19970420 000026 7 lk.jpg (252.11 KiB) Viewed 11736 times
Berget vid calderan igen med italienska teleskopet nere till höger.


19970420 000027 7 lk.jpg
19970420 000027 7 lk.jpg (182.79 KiB) Viewed 11736 times
NOT med Polaris i bakgrunden. NOTs mekaniska montering konstruerades av Bofors som vanligen tillverkar kanoner. Motorerna är hydrauliska och inga kuggväxlar finns utan det är friktionshjul som används. Just hydrauliken gör att det blir en kall konstruktion vilket är bra när man observerar i IR området. På grund av alla molnen under våra pass så hann jag med att studera de tekniska beksrivningarna, tester och utredningar. En intressant sak enligt rapporeterna är att fiberoptiska kablar läcker ut IR-strålning och stör sensorerna. Testmätningar visade att det endast var de fiberkablar med svart plast som blockerade IR läckaget.


19970420 000027 8 lk.jpg
19970420 000027 8 lk.jpg (262.31 KiB) Viewed 11721 times
NOT och Polaris igen. NOTs spegel på 2.5 meter vilar på luftkuddar. Dessa luftkuddars lufttryck och spegelns form övervakas och korrigeras kontinuerligt tiden. Man korrigerar spegelns form eftersom den deformeras olika beroende på i vilken vinkel teleskopet pekar. Teleskopets monterings lager i horizontalplanet är en oljefilm under tryck som hela telskopet vilar på. På så sätt kommer ingen metall- mot metallkontakt uppstå.


19970422 000029 6 lk.jpg
19970422 000029 6 lk.jpg (363.62 KiB) Viewed 11736 times
På grund av alla moln på nätterna blev ju inte denna resa så lyckat vad gäller det som skulle utföras, ja faktiskt fick vi inte en enda användbar bild på dessa två veckor! Vi turades om att sova och hade väckarklockan på hela natten och minst en gång i timmen gick vi upp för att se om molnen hade lättat. Men precis som väderprognoserna sa så blev det inte en enda klar natt för oss. Fransmännen som inte var så beroende av mörkret då de fotograferade Hale-Bopp fick en hel del andvändbara data. Bland annat kunde stoftets spiralformade struktur ses pga kometens rotation. De precis som vi använde Infrared kameran, IR-kameran var för övrigt ingen lätt pjäs som man skiftade mot en annan kamera i en handvänding. Lite snopet, för jag skulle använt datat från dessa observationer till ett exjobb.

Detta ledde till att vi var ganska utvilade på dagarna och kunde åka ned en kort stund till havet för en bit mat. Här den södra delen av ön. Här hade ett vulkanutbrott skett så sent som på 1960-talet och sanden var alldeles svart. Trots det enkla utseendet med dessa skjul så var det en underbar fiskrestaurang.


19970422 000030 6 lk.jpg
19970422 000030 6 lk.jpg (343.48 KiB) Viewed 11736 times
En fika paus i Santa Cruz innan vi återvänder till teleskopen. Här är det något firande av Columbus som pågår, en staty av hans skepp Maria finns till höger utanför bild.



Tycker någon LaPalma är intressant trots min avskräckande berättelse om det molniga vädet?
Ta en titt på denna länk: http://www.8gh.com/ , jag vet inget om det här stället, men låter ju som en spännande semesterutflykt. Någon av er läsare kanske varit här?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NOT LaPalma

Post by AstroFriend »

Fann denna trevliga översikt av observations platser på La Palma för de som nu funderar på att åka dit:

http://www.project-nightflight.net/star ... island.pdf

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: NOT LaPalma

Post by Jonas »

Fina bilder! Speciellt den med Hale Bopp och NOT!

tack för att du delade med dig!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NOT LaPalma

Post by AstroFriend »

Hej Jonas!
Tack! Ja det här var en upplevelse man aldrig kommer glömma. Hoppas andra kan få en liknande upplevelse i form av semesterresa hit.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: NOT LaPalma

Post by pstymne »

AstroFriend wrote:...det här var en upplevelse man aldrig kommer glömma...

/Lars
Ja, Casa Rosabel var ett fantastiskt ställe! Min fru och jag var dit på hösten 2003. Vi hade fint väder både på dagarna och nätterna. Stugan låg väldigt vackert på vulkansluttningen mot Atlanten i väster. I stughyran ingick också tillgång till flera teleskop, mycket trevligt.

En sak att tänka på är att man måste ha hyrbil för att komma någonstans. När vi var där var det några kilometer till närmaste samhälle med butiker och restauranger. Vägarna på La Palma hade bra standard, men var av typen alpvägar, eller snarare berg- och dalbana.

Vår gästfrie och synnerligen trevlige värd, Göran Hosinsky, avled tyvärr i början av 2014. Det verkar dock som om stugan fortsatt kan hyras, av hemsidan att döma.
Attachments
Göran Hosinsky (till vänster) och undertecknad uppe på det svenska solobservatoriet
Göran Hosinsky (till vänster) och undertecknad uppe på det svenska solobservatoriet
2003-11-11 Roque de los Muchachos 040_L_L.JPG (43.34 KiB) Viewed 11071 times
Stugan, minst sagt trivsam.
Stugan, minst sagt trivsam.
Stugan 005_stitch_1_L_L.JPG (36.26 KiB) Viewed 11071 times
Utsikten överkratern Roque de los Muchachos, alldeles i närheten av observatorierna
Utsikten överkratern Roque de los Muchachos, alldeles i närheten av observatorierna
2003-11-11 Roque de los Muchachos 007_L_L.JPG (35.59 KiB) Viewed 11071 times
Teleskop: Skywatcher Explorer 150PL, Skywatcher Heritage 76
Montering: TS AZT6
Stativ: TS TravelTripod + Skywatcher stativförlängare
Dubbelkikare: några
samt sökare och okular ...
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NOT LaPalma

Post by AstroFriend »

Hej!
Trevlig semester ser du ut att ha haft. Dessutom en guidad tur på observatoriet. Ingick det i hyran eller var det en special just för dig? Själv missade jag att besöka solteleskopet tyvärr.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: NOT LaPalma

Post by pstymne »

Visningen av solobservatorvatoriet var en specialare; vi var ju Göran Hosinskys stuggäster. Göran guidade från spegeln överst på tornet ned till källaren. Det var verkligen intressant och roligt!
Teleskop: Skywatcher Explorer 150PL, Skywatcher Heritage 76
Montering: TS AZT6
Stativ: TS TravelTripod + Skywatcher stativförlängare
Dubbelkikare: några
samt sökare och okular ...
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Direktflyg till La Palma

Post by pstymne »

Nu kan man flyga direkt från Arlanda till La Palma! Solresor har paketresor med hotell nära sydspetsen av ön.
http://solresor.se/la-palma/
Teleskop: Skywatcher Explorer 150PL, Skywatcher Heritage 76
Montering: TS AZT6
Stativ: TS TravelTripod + Skywatcher stativförlängare
Dubbelkikare: några
samt sökare och okular ...
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NOT LaPalma

Post by AstroFriend »

Hej Per,
Vad spännande att de börjat med direktflyg, det hade jag aldrig trott. Men fasligt dyra biljetter hoppas det ändras framåt i tiden.

Tack för tipset!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: NOT LaPalma

Post by pstymne »

AstroFriend wrote:...fasligt dyra biljetter ...
Hej Lasse!

Förvisso kostar det, enbart sett som biljettkostnad. Sen måste man ju ha en hyrbil för att kunna ta sig till ställen med klar luft och noll ljusföroreningar. Jo, visst drar kostnaden iväg. Vi får väl vänta tills man kan köpa enbart flygstolar ;-)

/Per
Teleskop: Skywatcher Explorer 150PL, Skywatcher Heritage 76
Montering: TS AZT6
Stativ: TS TravelTripod + Skywatcher stativförlängare
Dubbelkikare: några
samt sökare och okular ...
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: NOT LaPalma

Post by Håkan N »

Intressant.

Vet nån när bästa säsongen är där.. (?)

Priset verkar vara kring 9 tusen för 2 veckor.
Ok en slant med oavsett har man pris på flyg i nån form och sedan flyg/båt över, ev taxi/buss och hotell i Tyskland, Madrid eller Teneriffa. ( jag fick sova 2 nätter på Teneriffas flygplats, på den norra på ditresan ute inlindad i kartonger jag hittade.. eftersom den var natt stängd,, å sen en natt på stengolv dock inne på den södra flygplatsen på hemresan.
Åkte Ryan air över för ca 1.800 kr men med extra bagage tar de rätt bra betalt för och inget kaffe/vatten etc ens gratis. De hade en ny tjänst på egen inloggning och utan det gjort kostade det 450 kr dit å 450 kr hem om man inte ser upp ( lurendrejjare ) Många fick stå i kön å betala med sur min.
Så på detta sätt med SAS direkt utan strul är det värt nåt och antar mat ingår och en väska.
Betänk ha med sig ev utrustning jag hade bubbandes för hand på buss osv, inte kul.

När jag var där i December hyrde ju jag ett hus ( skönt med privat pol mm att äta frukost i kallingarna osv.
Det var på västsidan i Tijarafe, precis bredvid där Göran H där han bodde. ( utrustningen finns kvar )
Jag betalade 650 Euro för 1 månad ( bra eller ok standard )
Man kunde komma dit med buss från flygplatsen men man måste ju ha bil där samt vs obsandet.
Bilen var billig, ca 1.800 kr tror jag för 1 månad, men sedan ville de låsa kortet på 30-40 tusen, och om inte kostade det ca 3.000 kr extra.
Det var AVIS och en liten SEAT, som funkade perfekt där på småvägarna. Åkte rätt mycket och tankade 2 gånger, soppan ganska billig.
Mat köpte jag på SPAR och det fanns det mesta som här och relativt billigt, men med eget kök behöver man köpa upp sig på basen, så det blir/blev en hel del kassar. Ok, jag kunde ha ätit ute hela tiden. Men mat behöver man ju även hemma här.
Sen på resa kostar det ju nåt i princip hela tiden så budgetera måste man ju göra på ett visst extra mer än man tror.
Sen i mitt fall hade jag kikaren på Zeiss på reparation och jag tänkte varför ta den hit först, så Zeiss skickade den till huset ägare.
Han vägrade lösa ut den innan jag kom så den var på vift.( tog 4 dagar innan den dök upp men det var ändå inga stjärnor ute dom första nätterna jag var där. ( då var man lång i ansiktet ;-))
Jag trodde Zeiss gjort nåt fel men det visade sig att Kanarieöarna har speciella skatter/tull så jag fick betala flera tusen i skatt på Zeiss jobb och skatt på frakten ( otroligt, detta är ju EU )
Kikaren var ju min egendom som Svensk som skulle hem sen.. men Zeiss kunde inte hjälpa till och inte UPS/Sverige heller så det var tolk över UPS Madrid, å sen la ja ner caset.
De tog inte betalkort ( från fraktfirman som inte var UPS ) så tur jag hade cach på mig men de tog då sas uttagen reskassan i kontanter.
( hade jag inte löst ut den hade den åkt tillbaka till Madrig igen..sen vad ?
Ok, det finns ju kort och automater, men bara en reflex på vad som 'kan' hända.
Innan man skickar dit ett ex teleskop ska man ha på fötterna för vad som gäller ! för dessa kan nog få för sig vad som helst ( betänk köpa hus där utan tolk och expertis från Sverige..
Där kan i princip ingen Engelska och jag kan inte ett ord Spanska.
Mats Yderstig från AstroSweden skulle skicka dit mitt nya pappers Atlas men sa det kunde vara problems där ( nu vet jag ) Atlasen var dock försenad, tur det !

Undrar när astro vädret är som bäst där på ön ?
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: NOT LaPalma

Post by hbar »

En bekant som varit mycket på LaPalma skrev:
Det astronomiska vädret på La Palma är stabilt under april till
september med lite Cirrus och många fina nätter. Mot slutet av sommaren
ökar risken för calima med disskikt på upp till 3000 m höjd vilket gör
himlen brunaktig och transparensen dålig.

Jag var där själv i nov för drygt 10 år sen och då var vädret fint men vintervädret är tydligen mycket mer växlande. Jag skulle gärna vilja se eta carinae från Mirador de los Andenes på 2300m höjd (bif bild söderut från google earth), den kommer en dryg grad över horisonten i söder under jan-feb. Även om LP-4 är bra asfalterad väg så är det inte så kul när det blåser o snöar.

Solresor har bara resor från okt till mars. Man får ta med 22kg + 10k handbagage per person. Ett mindre teleskop med fotoutrustning borde fungera om inte frun skall ha med så mycket kläder.

/Håkan
Mirador de los Andenes.jpg
Mirador de los Andenes.jpg (291.21 KiB) Viewed 10364 times
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: NOT LaPalma

Post by pstymne »

Kollade just vad Solresor tar för en flygstol tur och retur La Palma. Det är förbluffande billigt nu: 1295,- kr per person. Kolla själva:
http://tinyurl.com/jhg7ch3" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NOT LaPalma

Post by AstroFriend »

Hej Per,
Det går nog att hitta billigare.

Nu senast när vi var nere kostade det 995kr t/r och förra gången 495kr t/r, för båda tillkom 200kr för bagage eftersom inget hotell bokades genom dom.

Det är dyrare med tåget/tunnelbana/buss ut till flygplatsen!

/Lars o Gunilla
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: NOT LaPalma

Post by Miska »

AstroFriend wrote:Hej Per,
Det går nog att hitta billigare.

Nu senast när vi var nere kostade det 995kr t/r och förra gången 495kr t/r, för båda tillkom 200kr för bagage eftersom inget hotell bokades genom dom.

Det är dyrare med tåget/tunnelbana/buss ut till flygplatsen!

/Lars o Gunilla
Ja, det är sjukt hur billigt man kan komma undan när man reser till Kanarieöarna.

Angående priserna för resa till och från Arlanda inom Stockholmsregionen så kostar det i princip ingenting om man har månadskort.
Pendeltåg till Märsta, buss 583 till Terminal 5, allt med Accesskortet. ;)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA