NOT LaPalma

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: NOT LaPalma

Post by hbar »

Nu är det till LaPalma o dit har det inte gått att få direktflygstol tidigare (vad jag vet) dessutom inkl 23kg bagage.

Det kostar 500:- extra för ytterligare 23kg tor för ev teleskop, vilket jag bokat när jag åker i jan.

/Håkan
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: NOT LaPalma

Post by Håkan N »

Det var en billig resa och direkt LaPalma - perfekt !

Min resa nu 15-31 Dec kostade med Ryan Air ca 1800 kr ( då hade jag extra bagage med mig för kikare/tripod och några 2" okular )
Sedan är det flyg till LaPalma från Teneriffa med. Inte dyrt men ett krångel.
Men ser fram emot lite astro, trek, sol och värme och gott vin, mat.

Håkan, vad ska du bo ?
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: NOT LaPalma

Post by hbar »

Håkan

Eftersom frun följer med o jag bara kan vara borta en kortare tid så fick det bli vanlig charter även denna gånga. Hon vill inte köra bil så Los Cancajos blir en bra kompromiss för oss. Hon kan gå in till Santa Cruz om jag vill ha sovmorgon:). Där är dessutom en trevlig badstrand för oss vikingar som kan hoppa i 19 gradigt vatten (o sen är det uppvärmd pool på lägenhetshotellet, sist var ett annat hotell med väl kall pool för mig) .

Mirador Astronómico del Llano del Jable ligger hyfsat till på 1200m höjd. Det tar ca 45 minuter dit på bra väg o där är lätt att parkera o sätta upp teleskop. Vill man upp på 2400m till Mirador de los Andenes(i snålblåsten(: så tar det bara en dryg timme.

Blir bara några kikare o min lättaste goto montering (är urusel på stjärnhimmeln) med en 98mm refraktor. Skulle eg vilja åka i slutet av mars (lite bättre väder) men måste vara med på sektionsmötet som det då kolliderade med.

Hoppas Solresor fortsätter med sin direktcharter o flygstolar för då kunde det vara trevligt om några var intr av att gem hyra ett hus där någon vecka.

/Håkan
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: NOT LaPalma

Post by Håkan N »

Håkan !

Ordnade flyg igår med Binter. ( Teneriffa/Lapalma ) 1.050 kr t/r.
Kommer in sent till södra flygplatsen med Ryan air ( 2.000 kr med extra väska ) och sen blir det buss till norra flygplatsen.
Sedan som.. förra året ( antar om natt inlindat i pappkartonger ute.. då flygplatsen är stängd nattetid.
Flyget går 7.30 på morgonen.
Sedan lika herm, men södra flygplatsen är öppen natt. Ok, jag hade kunna ta 2 hotell nätter på Teneriffa.
Flyget går hem 7.30 på morgonen så det är lite dumma tider. Man får ta detta nu då det ger i alla fall 2 veckors skön semester.
Men direkflyg är aldrig fel !
Så med bilresa till Nyköping, parkering där och buss på Teneriffa och flyg över mm blir det nån krona mer än man tänkt sig och hyrbil är rätt dyrt på LaPalma tyvärr.
Har man inte laddat kreditkort med 30-40 tusen ( för deposition ) tar dom ca 3-4 tusen för nån vecka att lösa detta, men då är bilen fullförsäkrad.
( alla gör så sa de på Avis, hmmm ) Men idag vem har 40 tusen på ett kort man har i plånboken ?
Jag blev rånad från Afrika via Mexico för nåt år sedan på 30 tusen ( som dock banken stod för = inte mer så tack.
Hyrbilen i sig är billig. Men blir bilen stulen eller man skadar den på nåt sätt och man inte har försäkringen, då kan det bli dyrt där.

Det skulle vara kul att åka över ett gäng på obs, på vårsidan nån gång. ( tror vädret är ev bäst då )
Jag kan säkert ordna så vi kan vara vid Galileo, och komma in och se lite och sedan vara ute att obsa.

Tyskar som har hus där sa det går ofta direkflyg över från Tyskland då ön är populär bland Tyskar. ( billigt flyg sa dom.
Har dom sedan en bil där och hus. Nice.
En perfekt tillvara alltså delar av året !

En familj jag träffade hade ett hus vid en 'baranco' och huset var i berget sas, och på ca 700 meters höjd och gångavstånd till affär, fik mm, om man har bra kondis alltså ;-)
Fint med solen där sa dom ( väst läge och vette mot söder.
-En fet dob där att rulla ut på terassen kan inte vara helt fel !
Så ser jag en framtid och inte en dag över 60 !
Då ska det vara slutknegat för min del.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: NOT LaPalma

Post by Håkan N »

Ang hyra hus på LaPalma.

Hittade detta och det ligger inte långt från det hus jag hyrde förra året, och nära Görans 'hotell'

https://www.paradies-lapalma.de/de/unte ... fe-arecida" onclick="window.open(this.href);return false;

2 veckor och Med bil för dryga 900 Euros.
Perfekt för en några observerare att hyra ihop.
Nära till affär och in till Tijarafe centrm, och till trek stigen upp till observatorierna ( om man vil ut och gå sas )

Fick nu veta varför de kan kräva 30 tusen i deposition i bilhyra.
De tar ut det i stöld och vagnskada som ligger kring 1.500 Euros/st.
Händer inget får man tillbaka detta. ( konstigt system. Även om man betalar vagnskadan i separat fösäkring per dag !