Vilken tid är bäst att observera på?? Vintern?

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Vilken tid är bäst att observera på?? Vintern?

Post by glappkaeft »

Starfish wrote:Ska komma ihåg detta Timo K, tänkte höra om du vet om nån bra sida för att kolla Luftfuktighet\Turbulens\Transparens\Moln\Väderlek osv?? nått program kanske? har ju ett på mobilen som heter accuwheater men ibland så failar den att komma fram till luftfuktighet o den visar inte om transparensen är bra ingen turbulens osv.. :)
Jag har ibland använt den kinesiska sidan 7timer ((exempel för Uppsala) eller Meteoblue (ex. Uppsala) som båda ger prognoser av seeing och transparans. Har inte gjort några systematiska jämförelser men tycker att det stämt hyfsat de få gånger jag kommit ihåg att kolla. Meteoblu finns dessutom som app till både Andriod och iPhone.

/Patrik
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Vilken tid är bäst att observera på?? Vintern?

Post by Starfish »

Tack Psytme, väldigt bra sidor :)
glappkaeft wrote:
Starfish wrote:Ska komma ihåg detta Timo K, tänkte höra om du vet om nån bra sida för att kolla Luftfuktighet\Turbulens\Transparens\Moln\Väderlek osv?? nått program kanske? har ju ett på mobilen som heter accuwheater men ibland så failar den att komma fram till luftfuktighet o den visar inte om transparensen är bra ingen turbulens osv.. :)
Jag har ibland använt den kinesiska sidan 7timer ((exempel för Uppsala) eller Meteoblue (ex. Uppsala) som båda ger prognoser av seeing och transparans. Har inte gjort några systematiska jämförelser men tycker att det stämt hyfsat de få gånger jag kommit ihåg att kolla. Meteoblu finns dessutom som app till både Andriod och iPhone.

/Patrik
Precis de jag har letat efter, tacksam för svaret Patrick!

Mvh Starfish
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !