Vilken tid är bäst att observera på?? Vintern?

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Vilken tid är bäst att observera på?? Vintern?

Post by Starfish »

Hej, jag bor i viesbacke , hålanda 44696. Västra götaland, extremt mörk observationsplats, men vilken tid är det som allra mörkast finns de nån sida man kan kolla de på osv? när månen är för stark, när solen är över 12\18 grader osv?

mvh STJÄRNfirren-
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Vilken tid är bäst att observera på?? Vintern?

Post by ThomasK »

I gratis planetarieprogrammet Cartes du Ciel kan man bland mycket annat lista för valfrit tidsintervall och valfri ort månens uppgång/nedgång och tiden för nautisk och astronomisk skymmning (när solen är 12 resp 18° under horisonten).
Thomas Karlsson
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Vilken tid är bäst att observera på?? Vintern?

Post by Starfish »

Ett stort tack till dig thomas, de va preciiis det jag letade efter! Tack!!
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Vilken tid är bäst att observera på?? Vintern?

Post by glappkaeft »

Jag diggar http://aa.usno.navy.mil/data/docs/RS_OneYear.php där man kan få tabeller för de olika skymningarna samt solens och månens uppgång/nedgång.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Vilken tid är bäst att observera på?? Vintern?

Post by Starfish »

så om man har soluppgång runt nio och efter 15:20\25 går solen ner är de då bäst att tänka mitt emellan dom tiderna som tiden för bästa atsronomiska mörker?? eller hur kan man beräkna det?
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Vilken tid är bäst att observera på?? Vintern?

Post by Timaoes »

Utöver detta med måne, astronomisk natt etcetera, kan man ju lägga årstiderna. Jag har hållit på i några år och tycker givet denna erfarenhet att augusti, september, oktober liksom februari, mars, april bjuder på det bästa vädret. November och december och förstås maj, juni är klart sämst (för molnigt respektive för ljust).

/Johan
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Vilken tid är bäst att observera på?? Vintern?

Post by ThomasK »

Starfish wrote:så om man har soluppgång runt nio och efter 15:20\25 går solen ner är de då bäst att tänka mitt emellan dom tiderna som tiden för bästa atsronomiska mörker?? eller hur kan man beräkna det?
När solen är under 18° påverkar den inte himmeln längre, så det blir inte mörkare efter astronomiska natten börjat. Men redan när solen är sådär 12° under horisonten tycker jag man brukar kunna börja observera. Sen spelar transparensen stor roll hur svaga objekt man kan se. Även om himmeln ser helt klar ut kan det vara stor skillnad från natt till natt. Håller också med Johan om de bästa månderna att observera, min erfarenhet är ungefär den samma.
Thomas Karlsson
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Vilken tid är bäst att observera på?? Vintern?

Post by Starfish »

Hej igen tomas, jag har försökt lista ut det programmet du länka mig till men lyckas inte hitta hur man kan räkna ut vilken grad solen ligger i samt månen i angiven tid på angiven plats? Kan du hjälpa mig tro? :)

Aa jag kan nog redan nu som bara observerat i knappt 2 veckor säga att december är långt ifrån bekvämt och himlen samt atmosfären e långt ifrån optimal, längtar till februari :P där jag bor är iaf ljuspollutionen noll, men att stå ute i 16 minus på en pall är lite sådäääär hehe! Vet inte riktigt hur vädret påverkar atmosfären så här års men jag antar att värmen från hus osv gör bilden "fladdrig" typ och luftfuktigheten släpper in mindre ljus, rätt \ fel? :p
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Vilken tid är bäst att observera på?? Vintern?

Post by Terje »

Mörkast kommer det teoretiskt vara strax före solen börjar göra sig påmind på morgonen då atmosfären då kommer att vara som mörkast.
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Vilken tid är bäst att observera på?? Vintern?

Post by Timaoes »

Starfish wrote:men att stå ute i 16 minus på en pall är lite sådäääär hehe!
Bra kläder och skor är A och O. Med rätt kläder och förutsatt att det inte blåser kuling ska du utan vidare kunna observera ett par tre timmar i 16 minus. På Värmland star party för ett par år sedan var den minus 25 när jag gick och la mig vid tretiden på natten och då hade jag varit ute från elva. I detta perspektiv är till exempel rejäla vinterkängor tio gånger mer värt än ett nytt fräckt okular. Det gäller också att klä sig i lager på lager på lager. En 5 cm skiva frigolit att stå på är också ett bra tips. Det gör att fötterna överlever betydligt längre än annars.

/Johan
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Vilken tid är bäst att observera på?? Vintern?

Post by ThomasK »

Starfish wrote:Hej igen tomas, jag har försökt lista ut det programmet du länka mig till men lyckas inte hitta hur man kan räkna ut vilken grad solen ligger i samt månen i angiven tid på angiven plats? Kan du hjälpa mig tro? :)
Hej. Först klickar man på knappen "Observatory" och ställer in sin orts longitud, latitud och tidzon. Sen finns det en knapp som heter "Epemeris calendar" eller bara "Calendar" där man kan fylla i datum fr.o.m och t.o.m man vill ha uppgifter för och sedan finns olika flikar för skymning och olika himlakroppars upp- och nedgång. Man kan också klicka på alla objekt på kartan för att få fram detaljerade uppgifter om deras position, upp- nedgång, när de passerar i söder m.m.
Thomas Karlsson
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Vilken tid är bäst att observera på?? Vintern?

Post by Starfish »

Terje, Tack det va de jag misstänkte var även ute inatt och kollade himlen, strax efter 3 tiden tror jag kände total mörker här ute :)

Timaoes, Jag håller på att bygga en liten platform as we speak, de är en upplyft stor skiva med träben sen en isolerings matta som jag använder till mina ankor o över det en stor bit frigolit, ska nog försöka få tag i ett par rejäla skor har bara mina tunna adidas i dagsläget, min innetofflor är nog varmare än va dom är. Arbetsjacka från fristad och långkallingar o allt känner jag är verkligen a och o klarar inte fem minuter utan dom :)

Tack Thomas, jag hittade det nu :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Vilken tid är bäst att observera på?? Vintern?

Post by timokarhula »

Om jag räknar antalet ackumulerade effektiva observationstimmar och antalet observerade nya DeepSky-objekt så är min bästa månad april med 408 observationstimmar och 579 DS-objekt sedan 1979. "Sämsta" månaden är juli med 112 observationstimmar resp. 22 nya DS-objekt. Att april är en så bra månad beror på relativt sett många molnfria nätter, behagliga temperaturer, man gör ett slutryck innan sommaruppehållet och alla galaxer i Virgo, Coma, Leo, Ursa Major mm. :)

/Timo K
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Vilken tid är bäst att observera på?? Vintern?

Post by Starfish »

Ska komma ihåg detta Timo K, tänkte höra om du vet om nån bra sida för att kolla Luftfuktighet\Turbulens\Transparens\Moln\Väderlek osv?? nått program kanske? har ju ett på mobilen som heter accuwheater men ibland så failar den att komma fram till luftfuktighet o den visar inte om transparensen är bra ingen turbulens osv.. :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Vilken tid är bäst att observera på?? Vintern?

Post by pstymne »

Starfish wrote:... men vilken tid är det som allra mörkast finns de nån sida man kan kolla de på osv? när månen är för stark, när solen är över 12\18 grader osv? mvh STJÄRNfirren-
Jag brukar använda Stig's Sky Calendar. Du kan lägga in valfri observationsort:
http://www.skycalendar.com/skycal/index.html
http://www.skycalendar.com/download/
Teleskop: Skywatcher Explorer 150PL, Skywatcher Heritage 76
Montering: TS AZT6
Stativ: TS TravelTripod + Skywatcher stativförlängare
Dubbelkikare: några
samt sökare och okular ...