är seingen i sverige nånstans lika bra som på barbados?

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: är seingen i sverige nånstans lika bra som på barbados?

Post by Bengt »

Ja tänk va bra det hade varit vara en Gud då skulle jag valt bli vädergud :D
Skämt o sido
Ja hoppas du bidrager igen MSaarikko med dina inlägg ,Finns inget som heter fullärd här och allra minst jag själv.

Det är ju det som är det fina med olika astroforum att alla bidrager med olika erfarenheter , vinklar och tips.

Bengt
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: är seingen i sverige nånstans lika bra som på barbados?

Post by stoffe »

MSaarikko wrote:Där det är som "varmast" är det oftast minst moln också, men då kan det bildas dimma istället om det är hög luftfuktighet.

Men skit samma, jag håller mig borta från era diskussioner framöver. Ni verkar vara "gudar" här inne ändå på allt...
Nej då det är bra att du lägger dig i, det är kul med lite diskution på forumet :good: Jag anser mig inte alls som en gud inom astronomi, själv tycker jag att jag har mycket kvar att lära.

Du har en poäng i det, jag bor 2 mil utanför Uppsala och ser ofta att det ligger som en "bubbla" av dis över staden. Det borde därför vara oftare som det är klart väder ute på landsbygden än i städerna. Men däremot seeing tolkar jag som stabill luftmassa och borde oxå ha att göra med jetströmmar. Det finns även något som heter "low level jets" som uppkommer på 100-500 meters höjd. Jag är inte alls säker på exakt vad som orsakar dålig seeing respektive bra. Men de erfarenheter som jag fått under flera år nu är att det ibland kan bli disigt när det är stabil och bra seeing. Jag bor kanske inte tillräckligt långt in i landet för torr luft ska vara så vanligt? Vad vet jag, i norrlands inland kan det vara betydligt torrare luft om vintrarna jämfört med här i Uppsala.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: är seingen i sverige nånstans lika bra som på barbados?

Post by stoffe »

Förresten så är bilden här brevid som är min avatar här på forumet fotograferad i dis --------------------------------->

Här är lite info om det specifika fototillfället och det var mycket bra seeing!

viewtopic.php?t=9942
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: är seingen i sverige nånstans lika bra som på barbados?

Post by Hans Bengtsson »

Här är en bra sammanfattande artikel om seeing:

http://www.ifa.hawaii.edu/~meech/a281/h ... seeing.pdf

Om man ska säga det väldigt kort och summariskt:
För oss som inte observerar från en hög bergstopp nära en ocean, så får vi bäst seeing när luften ostörd har fått färdas lång sträcka över öppet hav. Luften är då fuktig och ger dålig transparens.

Bäst transparens får vi däremot när luften har föhnat över ett bergsområde (t.ex. sydnorska fjällen), men då har vi tyvärr dålig seeing eftersom luften är turbulent.

Så för vår del är det sällan man har en kombination av god transparens och god seeing. Det kan man däremot ha på bergstoppar nära havet.

M v h
Hans Bengtsson
Wiklunds
Posts: 34
Joined: 2015-04-22 16:37:50
spamtest: JA

Re: är seingen i sverige nånstans lika bra som på barbados?

Post by Wiklunds »

Vad är transparens?
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: är seingen i sverige nånstans lika bra som på barbados?

Post by stoffe »

Wiklunds - Tänk dig ett mått på genomskinlighet

Hans Bengtsson - Det den där artikeln bekräftar en av mina teorier, sid 2 stycke 6 (längst ner och den fortsätter lite på sida 3).
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: är seingen i sverige nånstans lika bra som på barbados?

Post by Hans Bengtsson »

En vanlig orsak till att stjärnorna hoppar och far i synfältet är att man har turbulent luft alldeles vid teleskopet, dvs sådant som inte har med den storstilade luftmassans kvalitet att göra. Från min balkong kan jag aldrig få optimala förhållanden seeing-mässigt, det får man inte om man observerar nära en husvägg, speciellt inte på vintern när det är kallt ute och varmt inne. Men för mina ändamål (variabla stjärnor) har seeingen sekundär betydelse, det är viktigare för mig med hygglig transparens - och allra viktigast vid observerandet är bekvämligheten!

När jag förr observerade från en liten kulle ett par hundra meter därifrån, då hade jag ibland alldeles utmärkt seeing. Det kan man ha även i en relativt stor stad som Göteborg. Det är inte självklart att man har påtagligt sämre seeing inne i en stad än man har ute på landet, enligt vissa teorier skulle tvärtom uppvärmningen som finns i en stad kunna påverka seeingen i positiv riktning.

mvh
Hans Bengtsson