är seingen i sverige nånstans lika bra som på barbados?

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

är seingen i sverige nånstans lika bra som på barbados?

Post by pesa »

Jag såg på ett avsnitt av BBC-s serie "Sky at Night" där dom bl.a tillkännagav vinnaren av astrophotography of the year.
Fullkomligt otrolig bild av jupiter eller om man så vill (med lätt överdrift) bild av io och ganimedes ytor med jupiter i bakgrunden.
http://www.flickr.com/photos/damianpeach/5534585960/
enligt hans hemsida har han tagit bilden på barbados pga bra seeing där .
Nån här som visste det? Vad är det bästa ställena i sverige när det gäller seeing?

Även bilderna tagna i selsey är väldigt rena. var i sverige är seeingen åtminstone jämförbar med det stället?
Jag menar förståss POTENTIELLT bra seeing, jag inser att seeingen är färskvara.
Jag har hittat några gamla trådar på forumet om seing i sverige och annanstans som jag inte riktigt förstår annat än att lagom vind är bäst och att segelflygare ska ogilla platsen + frånvaro av jetströmmar; finns det nåt enskilt tal som man kan sammanfatta allt med? Helst utan hänsyn till ljusföroreningar, bara den delen som beror av luften. Och allra helst den potentiella seeingen.
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: är seingen i sverige nånstans lika bra som på barbados?

Post by Lars L »

När det är orkansäsong kan nog seeingen vara bättre i Sverige, annars kan man nog lugnt svara JA! Seeingen är alltid bättre på Barbados.

Många frågor, kräver nog ett svar långt som en bok.

Damian är ingen vanlig amatörastronom (inte speciellt trevlig heller), snarare semi-professionell många gånger sponsrad.
Han har inte använt sig av något dussinteleskop (på de här bilderna) - det är alltså mycket svårt att köpa ett dylikt på den öppna marknaden.

På Barbados finns en hel koloni planetfilmare som hjälper varandra i viss utstäckning. Gissar att PGR-en har kylning att fokuseraren har autofunktion och att teleskopet har inbyggda varvtalsreglerade fläktar och att sekundären går att autokollimera, samt att övriga förhållanden var mycket goda när den vinnande bilden togs. Varför man nu ska tävla, har vi amatörastronomer inte högre mål än så?

Naturligtvis hade han minst en assistent för att hålla koll på hela processen. Damian är även ansedd som en av de bästa bildbehandlarna och har drygt 10-års erfarenhet av dessa processer. Det går att ta bra planetbilder från Sverige, men någon "Barbadoskvalité" lär du aldrig få från någon plats i Sverige, var du än åker. Du får lita på envishet och lucky-shots!

Se Sverigebilder: http://orebroastronomi.se/astrobilder.html


MVH Lars L
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: är seingen i sverige nånstans lika bra som på barbados?

Post by utas »

Hej.

Barbados kan nog erbjuda bättre förhållanden överlag, mot vad vi har i Sverige. Bland annat antar jag att de plötsliga temperaturfall som påverkar optiken som vi kan ha här hemma inte är lika påtagliga i ett tropiskt klimat.

Här är iaf. en länk till en annan Engelsman som brukar åka dit. Har för mig att det även finns liknande bilder på D.Peach´s setup från Barbados nånstans på nätet.

http://www.astro-sharp.com/jupiter2010barbados.asp

Så här i Sverige gäller det att vara ute och försöka så mycket man orkar, för att hitta det där "fönstret" genom atmosfären.
Vi får väl samla ihop några intresserade och göra en gemensam resa till sydligare breddgrader framöver! Kan ju vara läge för det nu när Saturnus står allt lägre och lägre på himlen här på norra halvklotet, samtidigt som ringarna öppnar sig mer och mer.

Mvh, Roger.
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: är seingen i sverige nånstans lika bra som på barbados?

Post by Lars L »

Skulle vara en dröm att åka till Barbados, såg följande i länken "Jupiter reached an altitude of around 70 degees during this trip". :green:
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: är seingen i sverige nånstans lika bra som på barbados?

Post by Hans Bengtsson »

För att få maximalt bra seeing bör man välja en plats där strömningen är så laminär som möjligt, dvs så icke-turbulent som möjligt. Sådana förhållanden hittar man på höga bergstoppar som ligger mitt ute i havet eller åtminstone kustnära. Exempel är Hawaii, Kanarieöarna och Anderna. Och det är på just dessa ställen man numera väljer att placera de stora professionella optiska observatorierna.

Här i Göteborg kan vi med en västlig eller sydvästlig strömning få rätt goda seeing-förhållanden. Luften har då färdats långa sträckor över jämnt underlag (mestadels vatten, och Danmark är platt!), men är samtidigt fuktig och inte särskilt transparent. Vid nordvästlig strömning har luften färdats över de höga sydnorska bergen, den blir då uttorkad (föhn-effekt) och transparent (bra gränsmagnitud!), men samtidigt rätt turbulent (dålig seeing!).

Hoppas denna mycket korta förklaring kan ge en liten antydan till varför det så sällan händer att vi har både bra transparens och bra seeing, och att transparens och seeing verkligen är två skilda saker när det gäller obs-förhållanden.

mvh
Hans Bengtsson
Wiklunds
Posts: 34
Joined: 2015-04-22 16:37:50
spamtest: JA

Re: är seingen i sverige nånstans lika bra som på barbados?

Post by Wiklunds »

Visuellt, i Sverige, när lönar det sig inte med mera tum längre på grund av att seeingen är för dålig? Hört att det ligger kring 12-13 tum?
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: är seingen i sverige nånstans lika bra som på barbados?

Post by Katarina H »

Jag trodde det låg vid 10-12", och då menar jag med förutsättningarna att man är nybörjare (=ej tränad syn) och vill obsa fler nätter än den där enda "supernatten" som kommer rätt sällan. Säg gärna emot mig!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: är seingen i sverige nånstans lika bra som på barbados?

Post by stoffe »

Det här med seeing är lite svårt att greppa. Det kan vara så att när planetfotografen jublar över fina förhållanden kan det fortfarande vara varierande seeing vilket gör att djuprymdsfotografen inte märker av de fina och bra förhållandena.

Det är klart att det lönar sig med större teleskop och parameterar som mer påverkar storleken på själva teleskopet är hur snabbt man kan få primärspegeln att anpassa sig till de temperaturväxlingar vi har här. Jag skulle mer än gärna planetfota med en 16" eller varför inte ett 20" teleskop när vi har bra planetseeing. För just planetfoto innebär ett större teleskop att man inte bara får ökad upplösningförmåga utan kan dessutom ha betydligt kortare slutartid på kameran än för t ex ett 8" teleskop. Det innebär att man kan frysa seeingen, dvs man får inte rörelseoskärpa. På kamerasidan är det till fördel att ha en kamera med global shutter istället för rolling shutter.

För den visuella observatören så är det precis som för planetfotografen förutom att man inte har möjlighet att frysa så korta stunder med ögat som det går att göra med en höghastighetskamera som flimar utan får har lite "långsammare seeing" för att den ska anses bra är min egen erfarenhet. Ett bra sätt att testa seeing är att kunna upplösa täta dubbelstjärnor, se många detaljer på planeter och/eller månen.

Det finns en planetfotograf i Holland som tar fantastiska planetbilder, där har de bedrövlig seeing (förmodligen sämre än i Sverige) med alla växthus som läcker värme och lågland men han lyckas mycket bra ändå. Stort teleskop har han oxå vilket ger hög upplösningsförmåga. Ta en titt på han sajt.
http://www.astrokraai.nl/
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: är seingen i sverige nånstans lika bra som på barbados?

Post by megmar »

stoffe wrote:DeDet finns en planetfotograf i Holland som tar fantastiska planetbilder, där har de bedrövlig seeing (förmodligen sämre än i Sverige) med alla växthus som läcker värme och lågland men han lyckas mycket bra ändå. Stort teleskop har han oxå vilket ger hög upplösningsförmåga. Ta en titt på han sajt.
http://www.astrokraai.nl/
Värt att nämna i sammanhanget är att planetfotografen du länkar till även är skaparen av autostakkert, en välkänd programvara för att stacka planetbilder (filmer).
Det som jag tycker är otroligt spännande är att han gett sig på att fota djuprymdobjekt med planetkameror. Tex den här bilden på NGC891 som består av tusentals 1 sekunds (!!!!!) exponeringar :good:

http://www.astrokraai.nl/dump/20150911_ ... RGB_2b.jpg


EDIT: Finns lite mer diskussion här om hans bilder och hur han använder korta subs för att komma runt seeing problemet.
http://stargazerslounge.com/topic/24673 ... nt-detail/
"They key is the low read noise camera."
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: är seingen i sverige nånstans lika bra som på barbados?

Post by Bengt »

Personligen tycker jag transparens problemet är nästan värre än seeing problem vad gäller obsar från i Sverige. Det känns nästan som det blir allt förre nätter framförallt här i Skåne där luften är torr och transparens.Vind och blåst är ofta gynnsamt för att generera torr klar luft. Men hög luftfuktighet brukar komma snabbt igen.
Statistiken där allt stämmer med seeing och transparens och månfritt och molnfritt är deprimerande få nätter från november till april här i Södra Sverige. Här är en stor fördel för en visuell observatör där det funkar även med växlande molnighet och i viss mån även måne framme.
Finns det någon som noterar luftfuktighet i sina obsar. Hade varit intressent se kopplingen till transparens till det värdet.

Bengt
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: är seingen i sverige nånstans lika bra som på barbados?

Post by Miska »

Den här kartan borde ge dig ett hut hur det ser ut: http://www.lightpollutionmap.info/#zoom ... =B0FFFTFTT
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: är seingen i sverige nånstans lika bra som på barbados?

Post by stoffe »

MSaarikko wrote:Den här kartan borde ge dig ett hut hur det ser ut: http://www.lightpollutionmap.info/#zoom ... =B0FFFTFTT
Jag kopplar inte ihop ljusföroreningar och seeing, jag kan inte se någon koppling mellan dem? Menar du kanske att det är sämre seeing i städer? Det kanske kan vara så? Inget jag reflekterat över.

För övrigt så vet har jag tagit mina bästa planetbilder när det inte varit helt klar luft utan det har varit dis i luften. Det har varit svårt för mig att avgöra vilken höjd diset har legat på. Dis tyder hur som helst på hög luftfuktighet. Jag håller med att det är få tillfällen med riktigt bra transparens. Det borde gå att få ett mått på med gränsmagnitudskattning. Jag brukar anpassa mig till olika aktiviteter beroende på seeing, bra seeing då vill jag göra komplicerade fotoprojekt med lucky imaging teknik och visuellt observera planeter och dubbelstjärnor. När det är bra transparans men dålig seeing så vill jag djuprymdsobsa visuellt. Klart väder och "normal" transparans med dåligt seeing som det brukar vara är det kanske mest lämpligt för mig att antingen djuprymdsobsa eller djuprymdsfota. Det finns förstås en rad andra saker man kan göra men nu beskrev jag lite av min egen amatörastronomiska aktivitet.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: är seingen i sverige nånstans lika bra som på barbados?

Post by Bengt »

Ljusföroreningar är ju en en sak vi alla lider av men jag ser inte heller någon direkt samband mer än att ju mer byggnader och asfalt ju mer värmestrålning som kan orsaka delvis sämre seeing. Men om jag förstått det rätt handlar seeing mer om olika temp i olika luftlager . Bäst seeing är därför där jetvindarna rör sig runt ekvatorn .
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: är seingen i sverige nånstans lika bra som på barbados?

Post by Miska »

Där det är som "varmast" är det oftast minst moln också, men då kan det bildas dimma istället om det är hög luftfuktighet.

Men skit samma, jag håller mig borta från era diskussioner framöver. Ni verkar vara "gudar" här inne ändå på allt...
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: är seingen i sverige nånstans lika bra som på barbados?

Post by Corpze »

MSaarikko wrote:Där det är som "varmast" är det oftast minst moln också, men då kan det bildas dimma istället om det är hög luftfuktighet.

Men skit samma, jag håller mig borta från era diskussioner framöver. Ni verkar vara "gudar" här inne ändå på allt...
Hej, Jag tror ingen menar att de vet eller kan bäst, men både Bengt och Stoffe är erfarna inom sina områden, Bengt har mycket lång erfarenhet av visuell astronomi, och vet vad som fungerar där, stoffe är bland den bästa planetfotografen på detta forumet.

Jag själv fotar med bl.a smalbandsfilter från Arvika, och märker här av kvalitet på luft mycket mer än ljusföroreningar.
Dock så kan man komma runt (nästan iaf) problemet med ljusföroreningar med just smalbandsfilter som jag använder. De släpper helt enkelt inte igenom den typen av ljus som vissa gatlyktor sänder ut.

Jag står själv häpen ibland mitt fokusprogram kör sin rutin och siffrorna på hur pass bra fokus jag når visas på skärmen.
Nu i höst har jag inte nått mer än runt 3 i fwhm medans jag i vintras nådde faktiskt under 1, vilket jag inte trodde var möjligt.
Dessa två förhållanden var tagna ifrån samma plats, men nu på hösten med så pass mkt fukt i luften så blir det alltså tre gånger sämre seeing för mig.

Hoppas vi inte avskräcker dig, alla vill hjälpa till här inne, vi välkomnar alla, men även jag tyckte att det var lite hög nivå i början, men det tror jag (egen reflektion) beror på att det fins så pass stor kunskap här inne. Astronomi är inget smalt ämne, och när man kommer in i astrofoto känns det ibland som man vill köra huvudet i väggen, men det är då man lär sig :)

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;