Fårö

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
Post Reply
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Fårö

Post by magnahrl »

Fårö, den lilla ön som man når via några min. färd med bilfärja från Gotländska storlandet är magiskt. Becksvart!
I övrigt är hela Gotland mkt bra om man ids köra > 2 mil från Visby.
-Magnus
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Fårö

Post by timokarhula »

Det är säkert mycket mörkt på Gotland och Fårö. Har någon mätt himlens ytljusstyrka (mörker) med en Sky Quality Meter (SQM) mätare därborta, eller på Ölands alvar? Det vore kul att få reda på SQM-värden från olika platser i Sverige. Mätningar skall ske mot zenit i klart väder, för moln ändrar värdena åt endera hållen.

/Timo K
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Fårö

Post by magnahrl »

Inte så vitt jag vet vad gäller Gotland/Fårö.
-Magnus
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Fårö

Post by Starsoft »

Hej
med en Sky Quality Meter
Jag tänkte köpa en sådan men det finns två olika sorter, med eller utan lins som därmed har olika synfält, vilken använder du Timo?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Fårö

Post by timokarhula »

Jag har linsmodellen, SQM-L. Den mäter i en mindre rymdvinkel än modellen utan lins och ger därmed pålitligare värden. Jag har märkt att mätaren visar mörkare värden när luftfuktigheten är låg och himlen har därmed bättre transparens. Helt i enlighet med den visuella gränsmagnituden. Beställde mitt exemplar av Hans Almgren på TeleskopService för två år sedan.

/Timo K
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Fårö

Post by Starsoft »

Tack Timo.

Då ska jag beställa en sådan, jag brukar med stort intresse följa dina obsreportage där du ibland refererat till mörka värden från SQM och blivit intresserad av att söka upp mörka platser i Sverige som det skulle vara lämpligt att ställa ett remote obs på. Min obs plats som jag använder idag har tyvärr inte så mörk himmel som jag skulle vilja ha. Jag har även tänkt mig att mäta himlen med hjälp av en kamera men för att det ska vara riktigt meningsfullt så bör den mätningen kunna jämföras mot värden från en SQM. Är man på resa så är det också naturligtvis mycket enklare att använda en SQM i stället för en CCD för att få reda på hur mörkt det är, som visuell observatör är jag inte tillräckligt skicklig för att kunna ge några pålitliga värden.

Jag har för mig att du brukar ha väldigt mörk himmel i Virsbo, är det riktigt? Om jag tittar på Google Earth "city lights" så ser det ut att finnas mörka platser där omkring. Platser som verkar lika mörka verkar jag även kunna hitta i nordvästra Gästrikland. Jag har även en god vän som har en stuga på östra Gräsö där det eventuellt kan vara lika mörkt som på Gotland.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Fårö

Post by timokarhula »

Jo, jag brukar observera SE om Virsbo. Google Earths stadsbelysningskartor tycker jag visar en rättvisare bild än färgerna i Cinzanos kartor, http://www.lightpollution.it/dmsp/ , där min observationsplats ligger i en grön/gul zon. Tycker att himlen än bättre än så och i Google Earth ligger platsen intill de mörkblåa ytorna. Jag misstänker att Cinzanos kartor är delvis uppmätta på vintern då snön reflekterade upp mer ljus än vanligt. Min himmel ligger mellan SQM 21.3 - 21.6 magnituder per kvadratbågsekund. Mätte himlen på Värmland Star Party (utanför Berga vandrarhem) förra året och erhöll värdet SQM 21.4.

/Timo K