I väntan på att molnen skall försvinna

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

I väntan på att molnen skall försvinna

Post by gost »

Sitter framför datorn och hoppas att molnen skall skingra sig. Fördriver tiden här på Astronet så länge.

Tydligen så har yr.no och klart.se lockat ut mig helt i onödan. Locket på trots att prognosen såg väldigt lovande ut. Blir antagligen ännu en avbruten session till handlingarna. Bifogar en bild på det som måste plockas ner.
Attachments
Fotosesssion.jpg
Fotosesssion.jpg (31.65 KiB) Viewed 6665 times
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: I väntan på att molnen skall försvinna

Post by utas »

Håller tummarna!
Jag vet inte hur många gånger jag fått, först lasta all utrustning i bilen köra 1,5 mil och sätta upp den, bara för att få packa ihop och åka hem under en plötsligt molnig himmel.
Jag fick göra samma sak i Lördags natt, pga. usel seeing och att jag ensam hade hand om vår skälliga Borderterrier, Ture som inte ville vara utan husse mitt i natten, när matte var i Stockholm. Men, det går fler tåg, hoppas vi!

//Roger.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: I väntan på att molnen skall försvinna

Post by Starsoft »

Jag är mycket imponerad av din energi Göran.

Innan jag blev inomhus-amatörastronom så konstaterade jag att det enda som fungerade hyggligt var att granska molnrörelserna på aktuella satelitbilder.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: I väntan på att molnen skall försvinna

Post by gost »

Det blev inget resultat ikväll. Typiskt nog så klarnade det upp lite när jag kom hem (vem är förvånad :-) )

Anders, jag brukar kolla in molnrörelser men ikväll glömde jag det. Läxan lärd. Tur man är obotlig optimist och lagom naiv för att inte ge upp till nästa gång.
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: I väntan på att molnen skall försvinna

Post by Morgan »

gost wrote:Det blev inget resultat ikväll. Typiskt nog så klarnade det upp lite när jag kom hem (vem är förvånad :-) )
.
Samma sak för mig när jag skulle plåta vid Storhogna högfjällshotellet i går. När man väl kommit tillbaks till hotellet så klarnade upp.
// Morgan
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: I väntan på att molnen skall försvinna

Post by Robert »

Man jar blivit expoert på molnrörelser på satelitbilder med tiden :)

Livet är hårt för oss som får bära ut och in allt varje gång. Alla strofotografer som släpar på utrustning borde ha en (icke lat) astrocaddy till förfogande :lol:
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Re: I väntan på att molnen skall försvinna

Post by gost »

Morgan wrote:Samma sak för mig när jag skulle plåta vid Storhogna högfjällshotellet i går. När man väl kommit tillbaks till hotellet så klarnade upp.
Morgan, hoppas du får till lite bilder att visa upp från mina "hemtrakter" (Här stuga i Handöl).
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: I väntan på att molnen skall försvinna

Post by Timo »

Du har då en himla tur Robert som har en så förnämlig Astrocaddy som Terje :)
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: I väntan på att molnen skall försvinna

Post by Robert »

Om man lockar med maat brukar han komma :) Fast av någon mystiskt anledning försenad fota så han missar utbärningen av alla saker :evil:
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: I väntan på att molnen skall försvinna

Post by Bengt »

Det är med stor beundran man ändå får ha för dessa eldsjälar som kör med astrofoto som orkar hålla på år ut och in bära ut och ställa in och bära in.
En del med stora tunga grejor.Vilken hängivenhet för hobbyn!

Man blir snabbt bekväm . Nu tycker man nästan det är jobbigt bara gå ut i kylan och dra bort taket och slå på on knappen :D



Bengt
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: I väntan på att molnen skall försvinna

Post by gost »

Har ni några tips på sajter som visar animerade molnkartor? Den på klart.se lämnar lite att önska.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: I väntan på att molnen skall försvinna

Post by Robert »

http://www.sat24.com/scan Den använder jag oftast. Bra och uppdateras med 15 minuters intervall. Både synligt ljus och IR.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: I väntan på att molnen skall försvinna

Post by Hans Bengtsson »

Det jag brukar göra är att kolla IR-sekvensen från Meteosat ...

http://www.smhi.se/vadret/nederbord-mol ... ro4_sv.htm

... och sedan jämföra med vad senaste PMP-körningen ger:

http://www.smhi.se/

Efter "Sök ort" skriver du in aktuell ort, och väljer sedan "10-dygns-prognos, tabell för ...". Då får du bl.a. tolkningen timme för timme.

På så sätt känner jag att jag får mycket bra kontroll på molnsituationen, och det är sällan det inträffar några överraskningar.

mvh
Hans Bengtsson
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Re: I väntan på att molnen skall försvinna

Post by Morgan »

gost wrote:
Morgan wrote:Samma sak för mig när jag skulle plåta vid Storhogna högfjällshotellet i går. När man väl kommit tillbaks till hotellet så klarnade upp.
Morgan, hoppas du får till lite bilder att visa upp från mina "hemtrakter" (Här stuga i Handöl).
Tyvärr så blåser det för mycket på fjället, så det blir svårt att plåta. 25 sekundmeter i byvind är inte precis idealiska förhållanden att plåta natthimlen. Möjligtvis har jag något enstaka bild jag kan lägga upp på forumet när jag kommer hem.

//Morgan
// Morgan

Return to “Observationsplatser”