El Teide

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

El Teide

Post by Starsoft »

Då är man hemma i meterdjup snö och iskyla igen efter att ha varit på Teneriffa. När jag var där så undersökte jag i viss mån stjärnhimlens förutsättningar eftersom det är Europas astronomiska centrum, resesällskapet var måttligt intresserad så jag tvingades begränsa mig en del men några saker kunde jag konstatera.

Att se några stjärnor i remsan nära havet är svårt, ett konstant dis gör att bara enstaka stjärnor syns där så för meningsfulla observationer krävs att man söker sig lite högre upp. Nu behöver man inte åka långt eftersom ön är liten och sluttar brant upp mot Teides 3718 m, redan efter kanske en mil så klarnar det upp och börjar ser hyggligt ut.

För att kunna resa ända upp till Teide så hyrde vi en bil, billigt, det kostade 37€ / dag för en liten Citroen. En resa som tog ett par timmar ledde via krokiga vägar upp till kratern på 2 500 m höjd dit vi kom på kvällen, en riktigt spännande naturupplevelse som är värd en hel bok bara den. Tyvärr så var det ganska molnigt och mycket kallt och trots min försäkran om att det skulle klarna upp så måningom så lyckades jag inte bromsa avfärden utan jag fick nöja mig med att kunna se enstaka stjärnor mellan molnen och har därför inga hänförande beskrivningar att komma med men det såg lovande ut.

Vid toppen ligger ett trevligt hotell med turistcentrum där det går att hyra rum till överkomliga priser, åker jag dit igen vilket jag hoppas så ska jag boka ett paket där med två nätter och halvpension, förmodligen en upplevelse att både kunna utforska det helt fantastiska landskapet på dagen och i lugn och ro kunna studera himlen på nätterna.

Vi tog oss aldrig ända upp till observatorierna när vi var uppe med bil men däremot så svängde planet förbi på ganska nära håll då vi åkte hem så jag fick se dom ändå.

Det går också varje onsdag en bussresa med astroguide från Las Americas upp till Teide, "Teide by night", bokas på någon av de otaliga biljettkontoren som finns eller via resebyrån, med mat kostar det 55€, vet inget om det i övrigt.

Länk till hotellet: http://www.paradores-spain.com/spain/pc ... 3wodg2w8pA


Image
Bild från kratern, observatorierna ligger bakom mig här på något högre höjd, på vänstra sidan av berget kan man ana linbanan till toppen. Det är en hel del moln som ni ser men jag tror att det var riktigt att dom försvann senare under kvällen när vi hade åkt vidare nedåt :(

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb