Mörka platser i Skåne

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: Mörka platser i Skåne

Post by PerOlofJ »

Jag bor i tätort i västar Skåne, min erfarenhet är att det räcker att ta sig 5 km ut på vischan så har man fullt godkända förhållanden relativt sett.

Det svåra kan vara att hitta en bra plats att stå på men jag hittade ett par stycken.

Jag använde Google maps där man kan hitta platser med hjälp av terrängfunktionen, lite höjd om så bara 10-20 meter räcker ju när det är platt och trädfritt för övrigt.
paubel
Posts: 2
Joined: 2018-12-12 10:49:02
spamtest: JA

Re: Mörka platser i Skåne

Post by paubel »

PerOlofJ wrote:Jag bor i tätort i västar Skåne, min erfarenhet är att det räcker att ta sig 5 km ut på vischan så har man fullt godkända förhållanden relativt sett.

Det svåra kan vara att hitta en bra plats att stå på men jag hittade ett par stycken.

Jag använde Google maps där man kan hitta platser med hjälp av terrängfunktionen, lite höjd om så bara 10-20 meter räcker ju när det är platt och trädfritt för övrigt.
Låter intressant. Finns det några platser du kan rekommendera?

Fick ett tips om ett forskningsprojekt om att mäta ljusföroreningar.
https://forskarfredag.se/intresseanmala ... nforsoket/" onclick="window.open(this.href);return false;
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: Mörka platser i Skåne

Post by PerOlofJ »

paubel wrote:
PerOlofJ wrote:Jag bor i tätort i västar Skåne, min erfarenhet är att det räcker att ta sig 5 km ut på vischan så har man fullt godkända förhållanden relativt sett.

Det svåra kan vara att hitta en bra plats att stå på men jag hittade ett par stycken.

Jag använde Google maps där man kan hitta platser med hjälp av terrängfunktionen, lite höjd om så bara 10-20 meter räcker ju när det är platt och trädfritt för övrigt.
Låter intressant. Finns det några platser du kan rekommendera?

Fick ett tips om ett forskningsprojekt om att mäta ljusföroreningar.
https://forskarfredag.se/intresseanmala ... nforsoket/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lite svårt att precisera exakta platser.
Jag hittar fina små asfalterade vägar med lämplig mötesficka/vändplats och fri sikt inga hus/bonnagårar i alldeles närhet osv.
Finns ju en outtömlig källa på såna platser här i västra Skåne. Och så tar jag med en varningstriangel utifall det skulle komma nån blådåre, men det är ju i princip ingen trafik på såna vägar på sen kvällstid.
Man kan ju kolla på Google Maps innan så det inte blir ett letande helt i blindo.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Mörka platser i Skåne

Post by Jonas »

Jag har bott många år i NV Skåne och håller med om att det är svårt att finna mörka platser men prova området runt Västersjön eller Söderåsen. Bör finnas några bra platser.
Jag bor numera i NÖ Skåne där det finns gott om bra platser.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
OlleEriksson
Posts: 42
Joined: 2016-11-07 18:15:22
spamtest: JA

Re: Mörka platser i Skåne

Post by OlleEriksson »

Nu har jag hittat mina platser som jag brukar åka till.

Närmaste stället skulle jag säga är på högersidan om E65 när man kör mot Ystad, precis mellan Svedala och Skurup, nån km öster om Havgårdssjön. Det känns dock lite som att man gör intrång på någon bondes mark, om det lyser i huset som ligger där ute i grytan. Det ligger knappt 40 min från Malmö, och det duger även om man ser både Svedala och Skurup.

Som någon sade, vid Sövdesjön i Snogeholms strövområde finns en bra plats även om Ystad stör en del i söder. Det ligger drygt 50 min från Malmö. Detta är mitt regelbundna ställe nu.

Men det bästa stället jag har hittat i Skåne är nog 3 km söder om Huaröd, men det är cirka 75 min från Malmö. Sist jag var där kunde jag inte se någon ljusning på himlen åt något vädersträck, så det känns som att det ligger i mitten av mörkret. Skogsröjarna har lämnat jättebra platser mitt i skogen med fri horisont tills träder växer upp igen.

Men ingenting slog resan upp till Småland i höstas, Elmhult och så rakt österut. I ett område centrerat kring Getnö gård är det riktigt mörkt.

Har försökt hitta ställen uppåt Söderåsens nationalpark och det finns, men jag har ännu inte riktigt hittat någon klockren plats att vara på där bilen inte riskerar att fastna i vinterleran, där ingen kommer att störa dig osv.