Mörka platser i Skåne

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Mörka platser i Skåne

Post by Lasse »

ASAK - http://www.aquilastronomy.com har tagit det första steget mot vägastronomi, genom att aktivt söka reda på riktigt mörka platser i Skåne´för gemensamma observationer. Tre platser är för närvarande under utvärdering. Revingehed, två mil öster om Lund är en bra plats med ganska lite ljusföroreningar då i form av ljusglorior vid horisonten. Linderödsåsen i trakten av Hörröd håller på att rekognoseras och likaledes Ravlunda skjutfält. En fjärde plats som kommer att rekognoseras längre fram är Sandhammaren, söder om Simrishamn. Närheten till havet och en obruten horisont i söder utan ljusföroreningar gör att Sandhammaren ligger bra till för observationer. Ett femte område som är intressant är mellersta Skåne, trakten mellan Höör och Perstorp.

Vi har tagit fram en LPR-karta över Skåne med med hjälp av internationell LPR-forskning (för mer info se: http://www darksky.org och The night sky in the World) och lagt denna ovanpå en skånekarta för att lättare kunna orientera sig.

Problemet med en LPR-karta, som är baserad på satellitbilder, är hur förhållandena var när bilderna togs. Ju fuktigare luften är desto synligare blir ljusföroreningarna. Man bör alltså inte ta en LPR-karta bokstavligt, utan se den som en fingervisning. Ett område som har ex. Bortle 5 kan under gynnsamma väderförhållande med torr klar luft komma ner till Bortle 4 och med fuktig luft stiga till betyligt högre värden.

De röda och oranga områdena är kraftigt ljusförorenade och motsvarar Bortle 7-10 (röda) och 4-7 (orange). De gula är ganska acceptabla och motsvarar Bortle 4-5 och de gröna är mest lämpliga områdena ur astronomisk synvinkel med motsvarande Bortle på 3.

Image

Markerade på kartan finns platser som har blivit eller kommer att bli rekognoserade; (1) Revingehed, (2) Linderödsåsen, (3) Ravlunda, (4) Sandhammaren, (5) Mellersta Skåne, (6) Brösarps backar (Piraten) och (7) Romeleåsen.


Närmare specificering för varje plats som är rekognoserad. Betyg anges i skala 1-5, där 1 är dåligt och 5 är bäst. T står för Tillgänglighet, hur pass bra platsen är för parkering, underlag och enskildhet. M står för Mörker, alltså hur pass bra platsen är med hänsyn till frånvaron av ströljus. betyget anger ett medelvärde mellan bästa och sämsta beroende på luftens fukt. S står för Sikt. Hur pass bra sikt mot öster-söder-väster.

1. Revingehed - Hyfsat bra ställe i enskildhet. Vid torr luft är platsen bra, men vid fuktig väderlek med dis i luften är ströljuset från Harlösa, S Sandby och Dalby störande. Betyg: T-5, M-3, S-3.

2. Linderödsåsen - Ett grustag med lite begränsad sikt. Ännu ej rekognoserad på kvällen/natten. Betyg: T-4, M- , S-3.

3. Ravlunda - Ännu ej rekognoserat

4. Sandhammaren - Ännu ej rekognoserat

5. Mellersta Skåne - Ännu ej rekognoserat

6. Brösarps backar (Piraten) - Lite exponerad för störande biltrafik, men bra sikt åt öster-söder-väster och bra mörker. Strukter i Vintergatan full synliga. Skarpa ögon kan förmodligen se M33. Betyg: T-3, M-4, S-4+.

7. Romeleåsen - Bra ostört läge. Större uppställningsplats, dock förbudsväg. Lite ljusgloria från Skurup i SSV och Sjöbo, dolt av trädridå, i NO. Månen var uppe vid rektillfället så slutgiltligt omdöme angående mörker får ges senare. Strukturer väl synliga i Vintergatan trots månljus och dis. Betyg: T-4+, M-4, S-4+.
Hälsningar

Lasse
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Svar från Nils-Olof

Hej Lasse, och alla andra!

Betr Sandhammaren:
Vet någon om fyren fortfarande snurrar? Om den gör det så kan det ha sina sidor att stirra upp på en massa ljusstrålar som sveper över himlen. Ska ni reka, så testa vägen ner mot Hagestad naturreservat (avtagsvägen är (tror jag) skyltad med Dag Hammarskjölds Backåkra), där är man en bit ifrån fyren och har fritt åt söder. Men jag har inte varit i det området på länge.
Jag har en liten bra karta som jag ville stoppa i meddelandet, liksom du gjorde, men jag är inte människa att lista ut hur. Tipsa mig!
Nils Olof

Image

Tack för tipset Lasse - det hade jag inte gissat själv (och knappast hittat i instruktionerna heller)

Men den vägen jag menar är den som går precis till vänster om mitten på kartan.

Nils Olof

----------------------------------------

Jag tog faktiskt en månskenstur runt sydöstra hörnet, för att reka lite.

Löderups strandbad: Där finns fina, väl upplysta parkeringsplatser!

Backåkra: den lilla vägstumpen västerut mot namnet på kartan slutar i en stor parkeringsplats. Där är fritt åt alla håll i stort sett, ingen störande belysning men inget vindskydd heller.

Hagestad: hela vägen söderut mot stranden. Här finns parkeringsplatser men en del träd som kan skymma om man behöver ha teleskopet vid bilen, men man kan gå några tiotal meter ned mot stranden och få helt fritt ner åt sydhorisonten.

Sandhammaren - ljusstrålar som vandrar hela tiden över himlen!

Mälarhusen: vägen i hörnet längst uppe till höger på kartan. Här finns en liten parkeringsplats och en asfalterad gång en bit ut mot stranden. Fritt åt väster, rakt i söder ser man fyrljuset men inte så hopplöst störande (svårt att värdera i månljus) som intill fyren.

Jag skulle ranka i ordning:
Backåkra,
Hagestad,
Mälarhusen.

Himlen torde vara lika superb på dessa. Jag minns en vår när vi stod fram på efternatten vid Backåkra och såg komet Hyakutake sträcka sig från Polaris ner genom Karlavagnen och långt ner i Canes Venatici - ett av de bättre minnena!

Nils Olof


Svar från Lasse

Tack för rekognoseringen Nils-Olof! Backåkra låter som den bästa platsen. det är nära samhället, men ändå ingen störande ljusgloria därifrån? Det är kanske bara en liten håla... Hagestad låter också intressant. Vi får ta en tur dit vid tillfälle med teleskopen och provtitta! För mig är det lika långt dit som till Brösarp. Jag tar bara till höger i Tomelilla istället för vänster...


Svar från Nils-Olof

Lasse,
Löderups strandbad ser större ut än det är, det är mest fritidsstugor. Och från Backåkras p-plats som ligger lite högre än omgivande bebyggelser ses inget direktljus. Svårt att se i månljus men jag tror inte där finns mycket belysning mot himlen i närheten.

N O
Hälsningar

Lasse
OlleEriksson
Posts: 42
Joined: 2016-11-07 18:15:22
spamtest: JA

Re: Mörka platser i Skåne

Post by OlleEriksson »

Hej

Jag ser att den här trådan är lite gammal nu. Men jag har varit runt och rekat en del platser runt om i Skåne. Inte på natten men i dagsljus. Finns det någon mer aktuell sida med obs-platser i Skåne, eller vore det lämpligt att fylla på här? Det borde ju finnas någon typ av delad karta via Google Maps eller liknande där man kunde markera ut bra platser och rapportera resultat. Finns något sådant?

Olle
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Mörka platser i Skåne

Post by mikaelanderlund »

Hej Olle!

Det måste finnas många bra platser. Tyvärr är många av platserna av stängda för bilar och jag måste komma till med bil pga av mycket utrustning. Jag brukar observera vid plats 4 en bit inåt land. Fyren är dock fortfarande igång så det duger nog inte för astrofotografering. Vid ravlunda finns också många bra ställe.

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
OlleEriksson
Posts: 42
Joined: 2016-11-07 18:15:22
spamtest: JA

Re: Mörka platser i Skåne

Post by OlleEriksson »

Ok. Ja, jag har märkt att många vägar man vill in på har bommar uppsatta.

Jag har testat strax öster om punkt 7, vid Svartskrylle naturreservat precis vid sidan av Eneborgsvägen, just off väg 13 från Ystad. Jag kommer inte ihåg exakt hur det var just nu men himlen var rätt disig den kvällen, och Sövestad sken upp litegrann i söder.

Däremot Gydarpsvägen inne i skogen vid något strövområde mitt imellan Sövdesjön och Ellestadsjön såg positivt ut när jag var där. Det finns en del bra ytor att stå på också, även om träden kanske stör lite.

Sen testade jag med min fru en gång mitt mellan Skurup och Svedala strax söder om motorvägen, en "halv"-privat väg kändes det som även om det inte fanns någon vägbom eller så.

Mest positivt känns ändå skogarna kring 9:an, strax sydost om 9:an för att vara exakt finns en del grusplaner där skogsavverkarna har varit och är.

Annars verkade Eneskogen strax öster om Anderstorp norr om Röstånga i norrare Skåne positivt. Vet dock inte hur mycket Röstånga stör.

Något som någon känner igen och kan kommentera om?
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Mörka platser i Skåne

Post by mikaelanderlund »

Hej Olle!

Området vid Sövdesjön och Ellestadsjön är bra och jag obseverade förut ofta därifrån. Nackdelen är ljuset från Ystad i sydost. Den stora nackdelen på senare tid är vildsvinen som är riktigt störiga och nyfikna på vad det är som finns där i natten :) .

Område 9 tror jag riktigt mycket på och är Skånes lilla fönset mor rymden. Här är det mörkt. Hittar du någon bra plats så berätta gärna!

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Mörka platser i Skåne

Post by Jonas »

Vi brukar då och då hålla till vid P6. Parkeringen är lättillgänglig; bara att lasta ut grejerna vid sidan om bilen och sätta igång.
Platsen ligger högt, vilket minskar ljusen från omgivande samhällen. I norr finns granskog.

P10 (Furuboda) är också verifierat bra men långt att köra för er i Malmö/Lund-trakten. Vi har stått på en bunker ända ute vid stranden men det är inte en allmän plats. Man måste ha tillstånd. Det finns dock en stor parkeringsplats (utan belysning) i slutet på Skeppsvägen som lämpar sig praktiskt taget lika bra.

P3, Ravlunda skjufält är bra men man får stå ut med betande djur och givetvis är det inte tillgängligt vid militärövningar.

Vill man uppsöka det sanna mörkret, ska man dra sig upp mot Lönsboda. Där finns en del riktigt, riktigt mörka platser.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Eskil
Posts: 2
Joined: 2017-06-30 15:15:45
spamtest: JA

Re: Mörka platser i Skåne

Post by Eskil »

Hej!

Fråga här. Som nybliven entusiast i Skåne, finns det några regelbundna träffar här i trakterna, t ex ute i Revinge?

/Eskil
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Mörka platser i Skåne

Post by Jonas »

Hej Eskil,

Det är tveksamt. Det finns många amatörastronomer i Skåne men de flesta donar nog hemma själv eller åker på egna utflykter i mörkret.

Vi i Aquila/ASAK (Kristianstad) brukar med mycket ojämna mellanrum träffas vid Piraten som du hittar på denna länk:
http://www.aquilastronomy.com/vagastroplatser.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer men så är det nog tyvärr. Kanske någon i Malmö-Lund-regionen hör av sig här på forumet. Du är annars välkommen till oss här uppe i Kristianstad. Vi träffas åtminståne en gång i månaden för att, i bästa fall observera.
Om du är intresserad, sänd mig ett meddelande med din E-mailadress, så "upprättar vi kontakt" ;)

Bästa hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Eskil
Posts: 2
Joined: 2017-06-30 15:15:45
spamtest: JA

Re: Mörka platser i Skåne

Post by Eskil »

Well, det är ju närmast för stunden men det känns som att det är en bit bort tyvärr. Jag ska försöka leta lite vidare och se om jag får napp närmare vid. Annars är det inte alls omöjligt att jag hakar på vid något tillfälle. Hade varit smidigt att ha något som är inom 30-40 minuters bilväg max.

/Eskil
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: Mörka platser i Skåne

Post by PerOlofJ »

Jag är ägare till ett Dobson 14 tum.

Bor i tätort västra Skåne, för er som inte varit där så kan jag berätta att ljusföroreningarna är närmast bedövande.
Den kände amatörastronomen Mikael Skafar bodde här tills nyligen, han propagerade ihärdigt för att minska på diverse
ljusföroreningar mestadels för döva öron. Han har numera flyttat till en "mörkare" plats.

Men till saken, jag tog mig i kragen häromdan och monterade ner min bjässe, det väger väl typ 70-80kg totalt.
In med grejerna i bilen och flyttade mig bara 5 km utanför tätorten.
Oj, vilken sanslös skillnad, det är ju långt ifrån nåt ökenmörker men skillnaden var betydligt större än jag kunde tro.

Det här gör jag om , merarbetet belönar sig mångfalt. Så till er som sitter inne i stan, det finns hopp bortom tätortsskylten även för oss.:)
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Mörka platser i Skåne

Post by ragge »

PerOlofJ wrote:Jag är ägare till ett Dobson 14 tum.

Bor i tätort västra Skåne, för er som inte varit där så kan jag berätta att ljusföroreningarna är närmast bedövande.
Den kände amatörastronomen Mikael Skafar bodde här tills nyligen, han propagerade ihärdigt för att minska på diverse
ljusföroreningar mestadels för döva öron. Han har numera flyttat till en "mörkare" plats.

Men till saken, jag tog mig i kragen häromdan och monterade ner min bjässe, det väger väl typ 70-80kg totalt.
In med grejerna i bilen och flyttade mig bara 5 km utanför tätorten.
Oj, vilken sanslös skillnad, det är ju långt ifrån nåt ökenmörker men skillnaden var betydligt större än jag kunde tro.

Det här gör jag om , merarbetet belönar sig mångfalt. Så till er som sitter inne i stan, det finns hopp bortom tätortsskylten även för oss.:)
När jag stod på tröskeln till att börja med astrofoto läste jag på en sida om det viktigaste man behövde ta hänsyn till. Där stod "Dark sky, dark sky, dark sky..."
Och det är ju inte bara så att det levererar bättre (visuellt eller foto), man får ju en helt annan upplevelse på köpet.

Ragnar
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Mörka platser i Skåne

Post by Håkan N »

Det här med mörka platser är ju A&O i detta.
Enklaste sättet att inneha mer apertur.
-Och aperetur är nyckeln som jag ser det ( med min insyn från den visuella delen av hobbyn )
Men som i allt annat är det i betraktarens ögon och givetvis behöver man inte lämna staden alls för att ha ett bra och gott astro intresse, samt inskaffa sig en stor kunskap och även med ekonomisk rimlig utrustning till godo.
Ett problem dock om man har ett större teleskop och ska åka en bit vill det ju till att vädret håller i sig, för med moln osv blir det ju ingenting.
Och prognoser är sällan till ett leende här.
Sedan på vintern kommer ju imma och kylan.

Jag personligen är ju rätt ny inom amatör astronomin, så jag har sett in i detta nu med mina egna ögon. ( andras får vara för dom.
Jag avvisar inte Sverige helt, men närapå. Det betyder ju inte att inte Sverige fungera astronomiskt sett.
Jag väljer hellre att resa till mörkare platser.
Givetvis finns ju även där vädermässiga problem, och jag trodde nig det skulle vara enklare och har varit lite kritiskt och hade nog begärt SQM-22 varje natt.., men sett i backspegeln på mina astro resor har det ändå fungerat mycket bra.

Ang mörker väntar nu Chile i December.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Mörka platser i Skåne

Post by Bengt »

Känns kanske inte tycker jag så meningsfullt trycka på för stor ljustunna inom ljusförorenad natthimmel. Svärtan rymden blir mer grå än svart. Visst finns filter till viss hjälp men inget slår en beckmörk plats .
En bra grab and Go tub eller kikare är aldrig fel ha i arsenalen oavsett natthimmel . Min bärbara 10" dobson på 11kg som jag alltid har klar för plockas ut , har flitigt använts denna höst när vädret varit klart.

Bengt
paubel
Posts: 2
Joined: 2018-12-12 10:49:02
spamtest: JA

Re: Mörka platser i Skåne

Post by paubel »

Jag gjorde en Google Karta från infon i denna tråd
https://drive.google.com/open?id=1yre1j ... sp=sharing

Jag hittade även en ljusföroreningskarta
https://www.lightpollutionmap.info/#zoo ... 0FFFFTFFFF

Hur exakt den är för Skåne vet jag inte men det verkar enligt den finnas en del områden öster om Sjöbo/Hörby. Någon som har erfaranhet

/Paul