Observationsplatser jönköping

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
Post Reply
frippeastro
Posts: 22
Joined: 2018-05-06 18:42:11
spamtest: JA

Observationsplatser jönköping

Post by frippeastro »

Hej, bor en bit utanför jönköping och har kollat in ljusföroreningskarta men har svårt att hitta en bra plats, helst med öppet fält, och en bra plats att slå sig ner några timmar. Har ni några bra platser? Har egen bil och kan sträcka mig med en 30-40 min bilfärd från nässjö (där jag bor). Har även kollat in några platser vid ett par åkrar i närheten men känns som jag skulle tränga mig på.

Tacksam för alla svar!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Observationsplatser jönköping

Post by Martin F »

Hej! Är det viktigt med fri sikt långt ner mot horisonten? Låg ljusförorening i alla riktningar eller är det viktigare i något särskilt väderstreck?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
frippeastro
Posts: 22
Joined: 2018-05-06 18:42:11
spamtest: JA

Re: RE: Re: Observationsplatser jönköping

Post by frippeastro »

Martin F wrote:Hej! Är det viktigt med fri sikt långt ner mot horisonten? Låg ljusförorening i alla riktningar eller är det viktigare i något särskilt väderstreck?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Hade vart coolt med fri sikt över horisonten och minimalt med ljusförorening. Vädersträck är ej viktigt. :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Observationsplatser jönköping

Post by Martin F »

Jag tänker såhär: kolla ut en plats där det är hyfsat mörkt och inga större orter i direkt närhet, sedan åker du runt lite där och hittar kanske en lämplig plats. Kanske vid nån sommarstuga - om du ser ägarna ute nu på sommaren kan du ju presentera dig och fråga om det är OK att stå vid deras tomt mörka vinterkvällar. De kanske bara blir glada över att någon är där ibland och håller inbrottstjuvar borta :good:
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Observationsplatser jönköping

Post by Martin F »

Här är ju lite olika områden med hyfsat mörker. Allra bäst såklart den längst åt öster, man kanske lite långt att åka?
Attachments
obsplats.JPG