Bra observationsplats i Uppsala

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
Post Reply
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Bra observationsplats i Uppsala

Post by pava0555 »

Hej!

Nu när det är klart väder gäller det att passa på att observera! Jag har oftast observerat från mörka platser, som t.ex. Harsa i Hälsingland, och ute på Ingarö i Stockholms skärgård. Det är underbart eftersom man ser så mycket mer då, och ikväll vill jag gärna prova mina nya naglerokular för att titta på några galaxer. Jag är ofta i Uppsala, eftersom min flickvän och flera vänner bor här, men har inte hittat någon bra observationsplats här. Jag provade att observera från Ekeby (vid fotbollsplanen), men det var inte tillräckligt bra.

Har ni några rekommendationer eller tips på bra observationsplatser i Uppsala? Jag har tillgång till bil, där min EdgeHD vilar och blir lagom kall till kvällen. Jag kan tänka mig att köra max 30 min från centrum (portalgatan).

Tack på förhand.

Clear skies!
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bra observationsplats i Uppsala

Post by Hans Bengtsson »

En klassisk obsplats nära Uppsala är Fiby urskog, därifrån brukade Margareta Westlund observera.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Bra observationsplats i Uppsala

Post by stoffe »

Hej

Kul att du vill observera i Uppsala, jag rekommenderar att du går med i föreningen Uppsala Amatör Astronomer http://uaa.nu Vi har ett eget föreningsobservatorium som man kan observera ifrån. Ska du till Fiby urskog kan du få observera från fältet där jag bor. Jag bor i Fiby bara 1 km från Fiby urskog. Annars är hammarskogs badplats ett bra ställe, en parkering som ligger på en höjd utan gatljus.

MVH
Christoffer
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Bra observationsplats i Uppsala

Post by pava0555 »

Hej Hans och Christoffer,

Tack för era svar. OK, då blir det Fiby urskog. Intressant att Margareta brukade observera där, måste vara en bra plats då. :)

Christoffer: Jag skulle gärna vilja bli medlem, men jag är redan medlen i STAR i Stockholm. Men jag skulle gärna vilja besöka er någon dag. :D
Hur kommer man till ditt fält? Kan man skriva in adressen i GPS:en?
Jag funderade på Hammarskogs badplats men har aldrig varit där sent (badade där när jag var Uppsala student). Jag lutar nog åt Fiby urskog, det låter som ett bra och mörkt ställe. Jag hoppas kunna se lite galaxer, som Bodes nebula, Whirlpool etc (objekt nära Karlavagnen). Har fortfarande inte sett Orionnebulosan under mörka förhållanden, fast tror att Orion ligger lågt just nu.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Bra observationsplats i Uppsala

Post by stoffe »

Fiby urskog har en parkering där man kan observera ifrån men där är det ingen vidare horisont. Fälten innan ån är bättre, det finns parkeringsficka där. Jag har lite andra ställen att stå på runt här som är på privata marker. Jag tar detaljer över pm.

Ingen aning om vad man ska skriva i gpsen. Den visar ibland fel men följ skyltningen så kommer du rätt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Bra observationsplats i Uppsala

Post by pava0555 »

Hej.
Ok imorgon, söndag ska jag ta mig en tur dit. Får bli lite trial and error. Skriv gärna detaljer över pm. :)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien