Obsplats nära Vallentuna, norr om Stockholm?

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
Post Reply
JonasVV
Posts: 6
Joined: 2018-01-07 08:42:01
spamtest: JA

Obsplats nära Vallentuna, norr om Stockholm?

Post by JonasVV »

Hejsan,

Flyttat till Vallentuna. Är det någon som vet en bra obsplats som ligger hyfsat nära? Var ute vid Brottby igår och fick en fin himmel. Lite mkt bilar och lampor bara.
marlin
Posts: 31
Joined: 2016-08-28 22:08:48
spamtest: JA

Re: Obsplats nära Vallentuna, norr om Stockholm?

Post by marlin »

Hej Jonas!

Välkommen till Vallentuna, har själv bott här i drygt tre år nu. Några km öster om Vallentuna finns Angarnsjöängen som är ett naturreservat. Det verkar vara ett fågelskådarparadis under delar av året och dygnet. Ifall du har en portabel utrustning så är det bara att parkera vid någon av p-platserna runt sjön, t.ex. vid Angarn, och gå en liten bit så hittar man en skyddad plats. Stora delar av naturreservatet har en flack vegetation så det är lätt att få en bra öppen sikt över himlavalvet. Det direkta ljuset från vissa hus i omgivningarna kan man undvika ganska lätt också.
Ifall utrustningen inte kan flyttas mer än några meter från bilen så kan jag tipsa om parkeringen vid Gransäter/Olhamra på den västra sidan av reservatet. Där finns det ett par hus i skogen som eventuellt kan störa lite men de brukar släcka ned mot natten. Största ljusföroreningskällan ligger ju ändå söderöver (stan) som tyvärr syns som en stor ljusbubbla. Här brukar jag uggla ibland ifall jag inte orkar/hinner åka längre bort, alternativt om jag vill studera månen/planeterna eller de ljusare Messierobjekten. Det duger till för att stilla den värsta abstinensen från astroholismen :good:
Det finns även en parkering på den norra sidan av reservatet, vid Lappdal, som funkar. Där har man en ganska bra översikt över den södra halvan av himlavalvet.
Strax norr om Kårsta finns det en parkeringsplats vid södra ändan av sjön Sparren. Där finns inga byggnader som stör och vidare har man kommit några mil längre bort från Stockholm så ljusföroreringarna är synbart mindre än vid föregående plats. På kartan ser det ut som att det är en enskild väg som går till sjön men jag vet att under den ljusare årstiden brukar folk åka dit och bada så jag antar att det är ok att åka dit ut. Har inte stött på patrull än i alla fall.
Ifall jag vill djuprymdsobservera så åker jag till Väddö men det tar ju en timme att åka dit. Ljusförorerningsnivåerna är hyfsat låga med tanke på närheten till Stockholm/Norrtälje. Ska man hitta mycket mörkare ställen så får man ge sig ut på en expedition :(
Hoppas att tipsen funkar och lycka till med jakten på observationsplatser!
/Markus
JonasVV
Posts: 6
Joined: 2018-01-07 08:42:01
spamtest: JA

Re: Obsplats nära Vallentuna, norr om Stockholm?

Post by JonasVV »

Hejsan,
Tackar för tipset. Jag bor nära och har en portabel utrustning så vandra runt lite runt Angarnsjön låter bra. Tänkte på det när jag körde förbi efter Brottby besöket. Lite nära centrum men bra ändå tror jag.
Vore kul med en Väddö runda för att få bra himmel. Borde gå att hitta något bra rak norrut från centrum typ Ekskogen eller öster om Brottby mkt skog och små sjöar.

/Jonas
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Obsplats nära Vallentuna, norr om Stockholm?

Post by AstroFriend »

Studera den här kartan:
https://www.lightpollutionmap.info/#zoo ... B0FFFTFFFF" onclick="window.open(this.href);return false;

Norr om Älmsta kanske är ett bra område?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
marlin
Posts: 31
Joined: 2016-08-28 22:08:48
spamtest: JA

Re: Obsplats nära Vallentuna, norr om Stockholm?

Post by marlin »

Hej!
Jo, Ekskogen ligger inte så lång ifrån Kårstastället jag nämnde ovan, ungefär samma ljusföroreringar från Stockholm med omgivningar. Svårt att veta ibland om skogsvägarna är tillgängliga då många har bommar. Kartorna på hitta.se visar numera vägbommar men den missar några dock.
Skogarna öster om Brottby är trevliga. Har ofta varit med familjen vid sjön Tärnan som man når genom att köra mot Åkersberga från Toftesta. Efter ett par kilometer följer man skyltningen mot naturreservatet (svänger in i skogen vid Rönninge). Det finns lite öppen terräng runt några gamla hagar vid vägs ände i Pukeby.
LP-kartan som Lars länkar till är bra. Med hjälp av den hittade jag ett ställe strax söder om Barnens Ö på Väddö med möjlighet till Bortleklass 3 himmel.
Efter karstudier har jag hittat ett intressant område längst upp på Singö som nästan kan nå Bortleklass 2. Det ser ut att vara en p-plats för folk som ska vidare ut i skärgården med taxibåtar och annat. Det verkar finnas bra möjligheter för öppen terräng vid en naturparkering och klippor i närheten. Ska nog åka dit och reka någon gång vid dagsljus. 110 km (1 timme och 45 min) enkel väg från Vallentuna enligt vägbeskrivingen, puh. Sant som det är sagt, en fulltankad bil är amatörastronomens bästa vän. Väderprognosen ska nog vara väldigt lovande innan man åker dit upp för stjärnskådning.
Attachments
Singö.JPG
Singö.JPG (24.84 KiB) Viewed 7213 times
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Obsplats nära Vallentuna, norr om Stockholm?

Post by AstroFriend »

Norr om Grisslehamn på Singö har jag varit. Antagligen samma brygga vi menar, jättefint där på sommaren, men sjöräddningen hade sina båtar där så antar den är upplyst om natten, tyvärr.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
marlin
Posts: 31
Joined: 2016-08-28 22:08:48
spamtest: JA

Re: Obsplats nära Vallentuna, norr om Stockholm?

Post by marlin »

Absolut, så här efter julhelgerna hänger det väl ljusslingor runt masterna så att det ska lysa extra mycket.
Zoomar man in på området så ser den östra sidan mer lovande ut. Borde inte vara några direkta ljuskällor som stör där. I mitten på bilden ser det ut som en p-plats på en äng eller nåt. Lite osäker på om sjöräddningen har sin station där men de kanske vistas där periodvis. Man får väl reka.
/Markus
Attachments
singö.JPG
singö.JPG (63.02 KiB) Viewed 7177 times
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Obsplats nära Vallentuna, norr om Stockholm?

Post by AstroFriend »

Sjöräddningen ligger nog lite mer söderut och åt öster utanför din karta, Svartklubbens lots och fyrplats.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;